تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


February 7, 2005 05:54 PM

دوشنبه 19 بهمن 83/15خبر

 
نخستين شب شعر طنز يك دوجين لبخند برگزار مي‌‏شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


نخستين شب شعر طنز با عنوان يك دوجين لبخند، دوشنبه 19 بهمن ماه جاري در آستانه اشرفيه برگزار مي شود.
به گزارش ايلنا به نقل از ستاد خبري حوزه هنري، اين نشست ادبي به مناسبت بيست و ششمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي به همت انجمن شعر حوزه هنري گيلان و با همكاري انجمن ادبي قلم آستانه اشرفيه با حضور شاعران طنزسراي استان گيلان برگزار مي شود.
اين برنامه روز ياد شده ساعت 30/15 در مجتمع فرهنگي، هنري دكتر معين شهرستان آستانه اشرفيه برگزار مي شود و ورود براي عموم علاقه مندان آزاد است.
پايان پيام



شاعران عاشورايي در «سبزتر از سرخ» شبكه دو سيما 
 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و هنر - راديو و تلويزيون
«سبزتر از سرخ» كاري از گروه جوان شبكه دو سيما در 21 قسمت 10 دقيقه‌اي تهيه شده و مربوط به شاعران عاشورايي است.
به گزارش سرويس راديو ـ تلويزيون ايسنا، بخشي از اشعار اين برنامه به صورت كليپ توليد شده و آهنگسازان اين بخش حميد صدر و سيامك سپهري هستند.
بر اساس اعلام روابط عمومي شبكه دو، شاعراني چون عبد‌الجبار كاكائي، يوسف علي ميرشكاك، محمدرضا آقايي، منصوره نيكو گفتار و ديگران از فضايي خاص اشعار خود را قرائت مي‌كنند.
اين برنامه از اول محرم به تهيه: مهدي رسولي،تدوين: ميثم صمدي،تصويربرداري: محمود نوروزي وصدابرداري: مهرداد دادگري از شبكه دو پخش مي‌شود.
انتهاي پيام 


از سوی موسسه گفت وگوی ادیان
نشست " ادبیات و ادیان " برگزار می شود

چهاردهمین جلسه از سلسله سخنرانی‌های علمی موسسه گفت‌وگوی ادیان با عنوان ادبیات و ادیان برگزار می‌شود.
به گزارش گروه دین و اندیشه "مهر" به نقل از موسسه گفت وگوی  ادیان ، در این جلسه که دکتر ضیاء موحد، عضو هیات علمی گروه فلسفه موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران سخنرانی خواهد کرد، رابطه میان ادبیات و ادیان بررسی می‌شود.


 این نشست، ساعت30/16 روز  سه شنبه بیست وهفتم بهمن ماه سال جاری در کتابخانه موسسه گفت وگوی ادیان واقع درخیابان ولیعصر - روبروی جام جم - خیابان طاهری - پلاک 38 برگزار می شود .



 


«از آوا تا هواي آفتاب» كليه شعرهاي ”سياوش كسرايي“ به مرحله‌ي چاپ نزديك مي‌شود
«در شناخت نيچه» از ابراهيمي دنياني، دستغيب، ناظرزاده كرماني، فولادوند و...
 
 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - كتاب
ديوان كاملي از شعرهاي سياوش كسرايي ـ شامل 16 دفتر شعر اين شاعر معاصر ـ به‌زودي منتشر مي‌شود.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، انتشارات كتاب نادر در تدارك چاپ اين ديوان كه شامل دفترهاي آوا، آرش كمانگير، مهره سرخ، هواي آفتاب، خون سياوش و... مي‌باشد، است.
نوذري ـ مسؤول نشر كتاب نادر ـ در اين‌باره گفت: 11 دفتر از اين اشعار بعد از انقلاب اسلامي ايران به تدريج منتشر شدند و پنج دفتري كه تا چندي پيش اجازه چاپ نداشتند، با اخذ مجوز در اين ديوان منتشر خواهند شد.
عنوان اين ديوان «از آوا تا هواي آفتاب» نام دارد.
«در شناخت نيچه» شامل نظرات غلامحسين ابراهيمي دنياني، عبدالعلي دستغيب، نوشين شاهنده،‌ فرهاد ناظرزاده كرماني، عزت‌الله فولادوند و صاحب‌الزماني درباره نيچه نيز روايتي ساده است كه به كوشش حامد فولادوند گردآوري شده است. در اين كتاب با توجه به اينكه آثار نيچه در ايران مورد توجه به‌ويژه جوانان است، به بخش نيچه و تاثير ايران بر او بيشتر توجه شده است.
نوذري گفت: اين آثار به زودي منتشر خواهند شد. نشر كتاب نادر به‌تازگي خاطرات دكتر محمود فروغي را از مجموعه تاريخ شفاهي دانشگاه هاروارد، با سرپرستي حبيب لاجوردي و «تير خلاص» مجموعه داستان‌هاي كوتاه از امبروس بيرس ـ نويسنده آمريكايي ـ كه مسائل اجتماعي را با نوعي طنز تلخ مطرح كرده را با ترجمه عليرضا طاهري عراقي منتشر كرده است.
مدير نشر يادشده همچنين از استقبال از مجموعه شعر «آرش كمانگير» سياوش كسرايي و چاپ هفتم مجموعه در طول دو سال گذشته خبر داد.
انتهاي پيام 


ناگهان اتفاق افتاد"در بازار کتاب
عنايت سميعي: داستان كوتاه باشعر همساني بسياري دارد

تهران- خبرگزاري كار ايران


مجموعه داستان"ناگهان اتفاق افتاد" برگزيده داستان‌‏هاي نخستين جشنواره داستان كوتاه شهرستان اراك به انتخاب"منيرو رواني‌‏پور","شمس لنگرودي"و"عنايت سميعي" در نشر قصه منتشر شد.


عنايت سميعي يكي داوران اين جشنواره در گفت‌‏وگو با خبرنگار كتاب ايلنا, گفت: در شرايط فعلي تعداد داستان‌‏هايي را كه از ميان آن‌‏ها اين داستانها انتخاب شده و اين مجموعه منتشر شده‌‏است در خاطر ندارم. اما داستان‌‏هاي اين جشنواره در دو مرحله مورد داوري و باز بيني قرار گرفتند و داوران دور دوم را من شمس لنگرودي و منيرو رواني پور بر عهده داشتيم.
وي در ادامه تصريح كرد: به پيشنهاد رواني پور اين داستان‌‏ها در انتشارات قصه منتشر شدند و به نظر من در ميان داستان‌‏هايي كه در اين مجموعه گنجانده شده‌‏است آثاري به چشم مي‌‏خورد كه قدرت نويسندگان آن‌‏ها از نظر سبك و تكنيك قابل تامل هستند.
سميعي با اشاره به وضعيت داستان كوتاه در ايران افزود: وضعيت داستان كوتاه در ايران در مقايسه با رمان بسيار بهتر است و نويسندگان جوان نيز آثاري را ارايه مي‌‏كنند كه از آثار نويسندگان متقدم كه چيزي كم ندارد.از نظر صناعت داستان نويسي و مهارت قابل تامل هستند و از ديدگاه من در عرصه داستان كوتاه گام‌‏هاي بلندي برداشته‌‏ايم.
وي با بيان اينكه ذهيت ايراني ما با داستان كوتاه تناسب دارد, افزود: داستان كوتاه باشعر همساني بسياري دارد و از اين منظر كه ذهنيت ايراني با شعر همساني بيشتري دارد نتوانسته‌‏ايم تا به امروز در عرصه رمان نويسي موفق باشيم.
گفتني است مجموعه داستان"ناگهان اتفاق افتاد" در بر گيرنده داستان‌‏هاي "بيتا تلاش","ريحانه حسن‌‏زاده",""عادله گلستاني عراقي","نادر ساعي‌‏ور","مهرك طهوري"," امير حبيبي","احسان شاه طاهري" و... است. شايان ذكر است اين كتاب در 112 صفحه و در 1000 نسخه با قيمت 900 تومان در نشر قصه روانه بازار كتاب شده‌‏است.
پايان پيام



شب شعر " آوای انقلاب" در ایلام برگزار شد
ایلام، خبرگزاری سینا - ناهید ابراهیمی
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ايلام روز دوشنبه آیین شب شعر" آوای انقلاب" در محل کانون شماره 3 این مرکز برگزار کرد.
  به گزارش سينا در این آیین شاعران 20 جوان و نوجوان ایلامی تازه ترین سروده های خود را در وصف انقلاب ، امام و دهه مبارک فجر قرائت کردند.
  همچنین در ادامه این نشست اجرای برنامه های موسیقی و سرود ازد یگر برنامه های این شب شعر بود.
   این شب شعر به مناسبت گرامی داشت دهه مبارک فجر و تقدیر از جوانان توانمند در عرصه ادب و هنر برگزار شد.
در پایان به 5 نفر که جوانانی زیبایی در وصف امام و انقلاب سروده بودند جوایزی اهدا شد


مرتضي خسرونژاد:
درك داستان، قدم نخست در درك مفهوم جهان است
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - ادبيات
درك مفهوم داستان، جز درك مفهوم جهان نيست و قدم اول در درك مفهوم جهان تلقي مي‌شود.
به گزارش خبرنگار ايسنا دكتر مرتضي خسرونژاد ـ عضو هيات علمي دانشگاه شيراز ـ در سي و پنجمين نشست نقد آثار غيرتخيلي كتاب ماه كودك و نوجوان با عنوان ”كتابهاي داستاني - تصويري و پرورش توانايي تفكر فلسفي كودكان” با بيان اين مطلب گفت: كساني كه مي‌توانند داستان را معنا كنند، جهان را نيز مي‌توانند معنا كنند؛ چراكه داستان، جهان كوچكي است.
وي كه عصر ديروز در محل خانه‌ي كتاب سخن مي‌گفت، تصريح كرد: ما بايد از تمركز بر روي خود اثر خارج شويم و ميل به سمت يك اثر به معناي مطلق جهان كنيم و اين همان نوسان بين تمركزگرايي - تمركززدايي است. چراكه وقتي كه داستان را مي‌خوانيم، جذب آن مي‌شويم (تمركزگرايي). اگر با استفاده از متافيكشن بتوانيم براي لحظاتي ذهن كودك را از داستان بيرون آوريم و به او بياموزيم كه اين داستان است، در واقع فلسفيدن را به او آموزش داده‌ايم.
وي كه داراي مدرك تحصيلي دكتري فلسفه تعليم و تربيت است و تا كنون چند كتاب در حوزه‌ي كودكان و نوجوانان تاليف كرده است، بر اين باور است كه همپوشي بسيار زيادي بين مفهوم تمركززايي پياژه، انفكاك‌پذيري دكتر اسميت و مباحث نظري متيوس وجود دارد.
او با اشاره به سخن لپيمن كه مي‌گويد ”فلسفه‌ي من، فلسفه آكادميك نيست و به نظر من فلسفه آكادميك درست مثل گورستاني است كه نقشي در زندگي انسان ندارد” از قول او مي‌گويد: دانشجويان صرفا فلسفه را حفظ مي‌كنند، ولي اين فلسفه نقشي در زندگي آنها ندارد.
وي با اشاره به اينكه فلسفه گاه به عنوان محتوار و گاه به عنوان روش مورد استفاده قرار مي‌گيرد، تصريح كرد: رويكرد بسياري از متفكران آموزش و پرورش بر اين است كه ما بايد فكر را فلسفي كنيم؛ نه اينكه محفوظات ذهن را از طريق ارايه نظريات فلسفي فلاسفه افزايش دهيم و براي فلسفي فكر كردن، بايد از ادبيات بهره بريم؛ چراكه ادبيات و داستان جز برشي از جهان نيست.
انتهاي پيام 


به ياد سياويش كسرايي شاعر حماسه سراي ايراني
المك يبقي مع الكفر ولايبقي مع العظم

تهران- خبرگزاري كار ايران


سياوش كسرايي در پنجم اسفند 1305 در اصفهان زاده شد و بسيار زود همراه خانواده به پايتخت آمد. پس از پايان تحصيلات متوسطه, در دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد و هم زمان با سرودن شعرهايي كه وجه اجتماعي آنها بر ديگر وجه‌‏هاي شعر او غالب بود به فعاليت هاي سياسي در حزب توده پرداخت. اما سرانجام به دليل مشكلات و مسايل سياسي تن به مهاجرتي ناخواسته داد و دوازده سال پايان عمرش را در غربت و تنهايي گذراند. اين سال‌‏ها براي او بسيار دشوار و طاقت‌‏فرسا بود به طوري او در خاطرات‌‏اش مدام نام ايران را تكرار مي‌‏كند و اين كه چقدر دلش مي‌‏خواهد كه بتوانند به ايران باز گردد و در سرزمين مادري خويش باقي زندگي را سپري كند.


كسرايي ابتدا به كابل و سپس به مسكو و پس از آن به اتريش رفت و در وين پايتخت اتريش در 19 بهمن ماه سال 1374 به دليل بيماري قلبي زندگي را بدرود گفت و در گورستان مركزي وين بخش هنرمندان به خاك سپرده شد.
شعرهاي سياوش كسرايي نياز به معرفي ندارد, او يكي از شاگردان راستين نيما يوشيج بود. سروده‌‏هاي بسياري را به جامعه ادبي ايران تقديم كرد اما از اين ميان او با سرودن منظومه حماسي«آرش كمانگير» كه يكي از حماسي‌‏ترين شعرهاي معاصر به شمار مي‌‏رود نام خود را در ميان تمام خاطرات و خاطره‌‏هاي مردم ايران به ثبت رساند. با اين‌‏كه او شعرهاي بي شماري سروده‌‏است اما شايد تنها سروده‌‏اي كه نام او را به تنهايي در اذهان عمومي زنده نگه دارد منظور حماسه"آرش كمانگير" باشد.
سياوش كسرايي خود در خاطراتش انگيزه سرودن منظومه آرش كمانگير را حفظ غرور ملي مي‌‏داند و پاسخي نمادين به افراسياب كه در دوران پادشاهي منوچهر در پي اين است كه غرور ملي ايرانيان را خدشه دار كند تا ايرانيان ديگر در پي اين نباشد كه دم از ايراني و غيرت ايراني بزند, ايران را چندين سال مورد محاصره قرار مي‌‏دهد تا با تقاضاي صلح, غرور ملي ايرانيان را كه از آغاز مردمي غيور و غيرتمند بودند خدشه دار كند. اما از اين ميان با پيشنهادي كه مي‌‏شود يك تير انداز به نام"آرش" تيري در كمان مي‌‏گذارد و از بالاي كوه البرز آن را به آن سوي مرز پيشين ايران و توران مي‌‏اندازد و مرز ايران را گسترش مي‌‏دهد. با پرتاب اين تير و تعيين مرز جنگ تمام مي‌‏شود و آرش كمانگير كه جانش را در اين تير نهاده بود خاكستر مي‌‏شود و با گذشتن از جان, ايران را از زير سلطه و نابودي نجات مي‌‏دهد. من نيز با سرودن اين منظومه خواستم تا نام ايران را براي هميشه زنده و جاويدان نگه دارم.
كسرايي اساسا شاعري اجتماعي است. اما در شعرهاي او تعزل و تصوير فراواني به چشم مي‌‏خورد. "آوا" نخستين مجموعه شعر كسرايي بيشتر حاوي شعرهاي وصفي بود. پس از"آوا" كسرايي منظومه آرش كمانگير را سرود. اين منظومه با وصفي تنزلي آغاز مي شود اما كم‌‏كم اوج مي‌‏گيرد و به بيان حماسي گرايشي پيدا مي‌‏كند. در اين منظومه افسانه‌‏اي باستاني زنده مي‌‏شود و آرش كمانگير پهلوان ديروز در صحنه زندگي امروز نمايان مي‌‏گردد كسرايي براي نشان دادن دوره‌‏اي از زندگي اجتماعي ما از افسانه‌‏هاي باستان سود جسته است. مي‌‏توان او از اين نظر راه گشايي منظومه‌‏هاي حماسي اجتماعي شعر نو پارسي دانست. تعبيرات و تصويرهاي بسيار زيبا و ابداع او در توصيف‌‏ها و تعزلات از ويژگي هاي شاعر او به شمار مي‌‏رود كه او را از هم‌‏نسلانش متمايز مي‌‏كند. در شعرهاي سياوش كسرايي اميد به زندگي و دل بستن به آرمان‌‏هاي انساني و بشري به چشم مي‌‏خورد. البته اين دستاورد كمي براي شاعري مثل سياوش كسرايي نيست. اما اگر سياوش كسرايي بي‌‏اعتنا به مسايل سياسي تن به شاعري مي‌‏داد نامش امروز بيشتر به گوش مي‌‏رسيد و شاهد شعرهاي درخشان‌‏تري از اوبوديم.
نام و يادش گرامي باد!
ـ آثار سياوش كسرايي:
آوا, تهران, 1336
آرش كمانگير, با مقدمه م.ا به آذين, تهران, 1338
خون سياوش به همراه آرش كمانگير, با مقدمه ه.ا.سايه, تهران, 1341
سنگ و شبنم (دو بيتي و رباعي و ترانه), تهران, 1345
با دماوند خاموش, تهران, 1345
خانگي, تهران, 1346
به سرخي آتش به طعم دود ( با امضا شبان بزرگ اميد), با مقدمه احسان طبري, سوئد, 1355
از قرق تا خروسخوان, تهران, 1357
امريكا امريكا, با مقدمه احسان طبري, تهران, 1358
چهل كليد (منتخب اشعار), با مقدمه احسان طبري, تهران, 1360
تراشه‌‏ءهاي تير, با انتخاب و مقدمه عبدالله پسنتگر, كابل, 1362
پيوند, كابل, 1363
هديه براي خاك, لندن, 1363
ستارگان سپيده‌‏دم, لندن, 1989
مهره سرخ, وين, 1374
از خون سياوش, منتخب سيزده دفتر شعر, تهران 1378
هواي آفتاب(واپسين سروده‌‏ها), تهران, 1381
در هواي مرغ آمين, نقدها و مقاله و داستان‌‏ها,تهران 1381
گزيده اشعار سياوش كسرايي, تهران, 1383
به يادش شعري از اين شاعرغريب را مرور مي‌‏كنيم:
وحدت
المك يبقي مع الكفر ولايبقي مع العظم
والا پيامدار
محمد
گفتني كه يك ديار
هرگز به ظلم و جور نمي‌‏ماند استوار
آن گاه تمثيل‌‏وار كشيدي
عباي وحدت
بر سر پاكان روزگار
در تنگ پرتبرك آن نازنين عبا
دينرنييه ‌‏اي محمد!
جا هست بيش و كم
آزاده را كه تيغ كشيده است برستم!؟
تهيه و تنظيم: ايلنا ـ مريم آموسي
پايان پيام
پايان‌نامه - ادبي»
انتقادهاي سياسي و اجتماعي بيشترين جايگاه را در اشعار شاعران قرن هشتم دارد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس پايان نامه
براساس نتايج يك پايان نامه، «انديشه‌هاي قلندري و ملامتي» و «انتقادهاي سياسي و اجتماعي» بيشترين توجه شاعران قرن هشتم را به خود اختصاص داده است.
به گزارش سرويس پايان‌نامه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، احمدرضا فيروزي در پايان نامه كارشناسي ارشد ادبيات خود با عنوان «بررسي و فهرست موضوعي شعر در قرن هشتم» كه با راهنمايي دكتر ابوطالب ميرعابديني و مشاوره دكتر احمد ذاكري در دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج انجام شده، به بررسي موضوعي اشعار شاعران قرن هشتم پرداخته است.
وي در بخشي از اين پايان نامه درباره توجه شاعران به انديشه‌هاي قلندري و ملامتي آورده است:
قلندريات به اشعاري گفته مي‌شود كه مضامين آنها درست برخلاف مضامين زهديات است و در اين گونه اشعار، مفاهيم برپايه‌هاي بي‌علاقه‌گي به دنيا و بي‌پروايي و لاابالي گري و تشويق به اين گونه امور بيان شده و با اصطلاحاتي ويژه از گونه خرابات، ميخانه، ميكده و برخي اصطلاحات زردشتي و عيسوي چون زنار، كستي، مغ و غيره همراه است و نماينده روش ملامت پذيري و مورد توجه و سيره پيروان گروه ملامتيه بوده است.
اين گونه اشعار مشخصا از قرن ششم و در اشعار غزنوي آغاز شد و در قرن هشتم به حد اعلاي خود رسيد. علت روي آوردن شاعران قرن هشتم به اين گونه اشعار نيز رسمي و خشك بودن بيش از حد عرفان زهدآميز و رياورزي و سالوس واعظان نامتعظ و صوفي نمايان ناپرهيزگار و نيز وضعيت نابهنجار سياسي و اجتماعي حاكم بر جامعه و به منظور تلطيف انديشه‌هاي زاهدانه خشك زاهدان در اين قرن است.
براساس نتايج اين پايان نامه، شاعران قرن هشتم همچنين توجه بسياري به انتقادهاي اجتماعي و سياسي داشته‌اند.
شعر انتقادي در قرن هفتم و هشتم ، به دليل هرج ومرج حاصل از حمله مغول گسترش يافت و در قرن هشتم به دليل واژگون شدن مباني حيات اجتماعي (پس از حمله مغول)، و آشكار شدن انواع مفاسد سياسي و اجتماعي كه در نتيجه حمله مغول و حكمراني مغولان و ايلخانان و در ادامه، تجزيه ممالك ايلخاني، حاصل شد افزايش چشمگيري داشت.
اشعار انتقادي قرن هشتم در اين پايان نامه در بخش‌هاي «انتقاد از هيات حاكمه» ، «بيان انديشه‌هاي قلندري»، «بخش بزرگي از طنزها و مطايبه‌ها و هجو و هزل‌هاي قرن هشتم» و «بخشي از بث الشكواهاي شعرا» گردآوري و فهرست شده است.
پژوهشگر در اين پژوهش همچنين از كاهش «مدايح درباري» سخن گفته و آورده است: در اين قرن به دليل نابساماني اوضاع سياسي و اجتماعي و از بين رفتن دربارهاي بزرگ، مدايح درباري نسبت به سده‌هاي پيش افت شديدي داشت و اغلب شاعران اين قرن نيز دنباله روي گذشتگان بودند و كار آنها تكرار مضمونهاي شاعران پيشين بود.
اما از ديگر سو، «مدايح ديني» نسبت به سده‌هاي گذشته افزايش يافت و شاعران اين قرن اشعار فراواني را در منقبت و نعت پيامبر (ص) و امامان معصوم (ع) سرودند. اين توجه در قرنهاي بعدي نيز گسترش چشمگيري مي‌يابد.
محقق در بخش ديگري از پايان نامه، به تلفيق شعرهاي عاشقانه و عارفانه در قرن هشتم اشاره كرده و آورده است: شعرهاي عاشقانه و عارفانه كه در سده‌هاي پيشين در دو خط موازي و جدا از هم حركت مي‌كرد در قرن هشتم به هم نزديك شد و در اغلب موارد تلفيق پيدا كرد.
اوج اين تلفيق را در شعرهاي حافظ، خواجوي كرماني و سلمان ساوجي مي‌بينيم كه بخش بزرگي از آثارشان را اشعار بين‌بين تشكيل مي‌دهد.
پژوهشگر همچنين از كاهش «هجو» در اشعار شاعران قرن هشتم سخن گفته و مي‌نويسد: با ورود به قرن هفتم و هشتم، ياس و بدبيني و تقديرگرايي و طنز و انتقاد جاي هجو را گرفت و هجو يكباره به پايين‌ترين درجه خود در تمام ادوار شعر فارسي سقوط كرد، هر چند هزل و ركاكت لفظ همچنان به قوت خود باقي ماند.
پژوهشگر همچنين درباره اشعار حماسي قرن هشتم معتقد است كه اشعار حماسي اين قرن قريب به اتفاق حماسه‌هاي تاريخي هستند كه درباره اخبار و وقايع پادشاهان زمان سروده شده‌اند و جز در يك مورد از حماسه‌هاي ملي خبري نيست.
گفتني است، پژوهشگر در اين پايان‌نامه، براي دستيابي به موضوعات مختلف شعري، ابتدا به بررسي ماهيت شعر و انواع آن پرداخته و سپس انواع موضوعات شعري را در چهار قالب كلي «اشعار غنايي» ،«اشعار تعليمي»، «ادبيات تمثيلي»، و «اشعار حماسي» گردآوري كرده است.
انتهاي پيام 
يكصد و نهمين نشست ادبي كانون برگزار شد


خبرگزاري فارس: پرويز عباسي داكاني در نشست ادبي كانون گفت: مهمترين دغدغه ميگل اونمونو انسان است. انساني كه گوشت و پوست و استخوان دارد نه انساني كه انتزاعي است.


به گزارش خبرگزار فارس به نقل از روابط عمومي كانون ادبيات ايران در يكصد و نهمين نشست هفتگي كانون كه به نقد و بررسي رمان "خاله تولا" نوشته ميگل اونمونو نويسنده اسپانيايي اختصاص داشت پرويز عباسي داكاني با بيان اين مطلب گفت: شايد بتوان فلسفه اونمونو را تحت عنوان اگزيستانسياليسم طبقه‌بندي كرد. اما به واقع او به هيچ مكتبي تن نمي‌داد و به الهيات اگزيستانسياليستي و مدرسي و فلسفه بوزيتيوليستي حمله مي‌كرد. وي به نوعي در فلسفه از كي يركه‌گور فيلسوف دانماركي تبعيت مي‌كرد و زندگي را تراژيك مي‌دانست.
وي افزود: مرگ‌انديشي و ميل به جاودانگي كه دغدغه اصلي بشر است در آثار اونمونو موج مي‌زند و پرسش بودن يا نبودن هملت را ترجيع وار تكرار مي‌كند و مي‌گويد آنان كه در سطح تن زندگي مي‌كنند زندگي‌شان كميك است و آنان كه با روح مي‌زيند زندگي‌شان تراژيك است.
داكاني مي گويد: وظيفه ما دون كيشوتيزم است. يعني تراژيك زيستن در روزگاري كه ارزش‌ها را به شكل كمدي نگاه مي‌كند.
در ادامه محمدرضا گودرزي منتقد با بيان تفاوت قالب داستاني انديشه‌هاي يك فيلسوف و داستان يك داستان نويس گفت: اگر يك دايره مظمون فلسفي را قرار دهيم تمام عناصر داستان به مركز دايره ارجاع داده مي‌شود و آن مركز كاركرد آنها را معين مي‌كند.
وي گفت: نكات برجسته رايي اين داستان تعليق قوي، ضرباهنگ تند و كاركرد مهم گفتار است كه هم ماجرا را پيش مي‌‌برد و هم كنش شخصيت‌ها را بيان مي‌كند و به ما مي‌شناساند.
انتهاي پيام/


بهزاد فراهاني:
معاون هنري وزارت ارشاد براي تامين بودجه برگزاري مسابقه ادبيات نمايشي وعده داده است
 
 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و هنر - تئاتر
بهزاد فراهاني، دبير نخستين مسابقه‌ي ادبيات نمايشي ايران، گفت: طبق آخرين صحبتي كه با آقاي ايماني خوشخو، معاون هنري وزارت ارشاد انجام داده‌ايم، ايشان قول داده‌اند به زودي بودجه برگزاري اين برنامه را تامين كنند.
وي كه با خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت‌وگو مي‌كرد، ادامه داد: ايشان از آنجا كه درگيري برگزاري جشنواره‌هاي گوناگون بوده‌اند و نيز به دليل شرايط پاياني سال، تا به حال فرصت نداشته‌اند در مورد تامين بودجه اين مسابقه اقدام كنند.
فراهاني اظهار اميدواري كرد: با تامين بودجه، دبيرخانه اين مسابقه بتواند به شكل فعال‌تري وارد عمل شود.
وي هم‌چنين از ارسال 350 فراخوان به مراكز نمايشي شهرستان‌هاي گوناگون خبر داد و خاطر نشان كرد: اميدواريم با ارسال اين فراخوان‌ها، نويسندگان شهرستان‌هايي كه مهجورتر هستند، از برگزاري اين مسابقه خبردار شوند.
عضو هيات مديره كانون نمايشنامه‌نويسان خانه‌ي تئاتر، گفت: تعداد آثار تهراني حدود 3 برابر نويسندگان شهرستاني است. ضمن اين‌كه بيشتر آثار رسيده مربوط به نسل قديمي‌تر نويسندگان ماست در حالي كه اميدواريم نويسندگان جوان نيز در مهلت باقي مانده، آثار خود را براي ما ارسال كنند.
لازم به ذكر است مهلت ارسال قوه‌ي نمايشي، طبق آخرين تصميمات انجام شده تا پايان بهمن‌ماه تمديد شده است.
نخستين مسابقه‌ي ادبيات نمايشي ايران به همت كانون نمايشنامه‌نويسان خانه‌ي تئاتر و با حمايت مركز هنرهاي نمايشي بهار سال آينده برگزار مي‌شود.
فراهاني در پايان، برگزاري اين مسابقه را يكي از دستاوردهاي بزرگ خانه‌ي تئاتر و انجمن نمايشنامه‌نويسان خواند و اظهار اميدواري كرد اين مراسم به يك اتفاق تاريخي تدبيل و به شكل سالانه برگزار شود.
انتهاي پيام 
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي:
هر جهانگردي كه وارد آذربايجان مي‌شود؛ حتما براي بازديد از مقبره الشعرا به تبريز مي‌آيد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تبريز
سرويس گردشگري
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي گفت: آمار دقيقي از بازديدكنندگان مقبره‌الشعراي تبريز به خاطر عدم محصور بودن اين محوطه فرهنگي - ادبي در دست نداريم؛ ولي مي‌توان گفت هر توريست و جهانگردي كه به آذربايجان مي‌آيد، براي بازديد از مقبره‌الشعرا به تبريز مي‌شتابد.
رسول بشيري در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، اظهار داشت:‌ اخيرا 2 نفر از نويسندگان استان، كتابي جديد و عمومي‌تر درباره‌ي مقبره‌الشعرا تهيه كرده‌اند كه به زودي منتشر مي‌گردد.
وي خاطرنشان ساخت: قبلا هم كتاب تحقيقي و ارزشمندي با اين موضوع توسط دكتر سجادي به رشته تحرير درآمده و تا به حال 2 بار به زير چاپ رفته است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي ادامه داد: بروشور مربوط به مقبره‌الشعرا به دو زبان فارسي و آذري تهيه شده و ما سعي داريم اين بروشور را تكميل‌تر نماييم.
به گفته وي: در اين راستا بروشور جديد به ساير زبان‌هاي زنده دنيا از جمله انگليسي تهيه خواهد شد تا جهانگردان خارجي اطلاعات اوليه درباره‌ي آن را در بازديدهاي خود كسب كنند.
بشيري همچنين گفت: در سايت اينترنتي اداره‌ي فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي نيز اطلاعاتي در خصوص مقبره‌الشعراي تبريز وجود دارد.
گفتني است: مقبره‌الشعراي شهر تبريز از جمله‌ي مهمترين مناطق توريستي ايران و آذربايجان شرق بوده و گردشگران كشورهاي آسياي ميانه و فققاز و تركيه مشتاق بازديد از اين محوطه فرهنگي - تاريخي هستند.
مقبره‌الشعرا آرامگاه ابدي تعداد كثيري از شاعران، عارفان و رجال ايران زمين است كه از آن جمله مي‌توان به بزرگاني چون خاقاني شرواني، اسدي توسي، همام تبريزي، مغربي، ثقه‌الاسلام تبريزي و نهايتا شهريار اشاره داشت.
بناي زيبا و منحصر به فرد اين محوطه فرهنگي - تاريخي بر جذابيت‌ها و شكوه آن افزوده است و گهگاه به عنوان نماد تبريز و آذربايجان تلقي مي‌شود.
اين بنا تداعي‌گر كتاب و مطالعه و معنويت و عرفان است و توريست‌هاي خارجي و داخلي به عكس گرفتن در مقابل اين بنا علاقه‌ي خاصي دارند.
مجاورت مقبره‌الشعرا با بناي تاريخي امامزاده سيد حمزه‌ي تبريز بر جلوه‌هاي معنوي - تاريخي آن افزوده است.
انتهاي پيام 



هم انديشى مضامين شعر فارسى پس از انقلاب اسلامى در اسلام آباد برگزار شد 
اسلام آباد، خبرگزارى جمهورى اسلامى ۱۸ / ۱۱ / ۸۳
خارجى.ايران .فرهنگى.پاکستان .
همزمان با ايام بزرگداشت دهه فجر، هم انديشى "موضوعات و مضامين شعر فارسى
پس ازپيروزى انقلاب اسلامى" روز يکشنبه در پايتخت پاکستان برگزار شد.
در اين هم انديشى که توسط انجمن ادبى فارسى اسلام آباد و راولپندى درمرکز
تحقيقات فارسى ايران و پاکستان در اسلام آباد برگزار شد، سخنرانان و صاحب-
نظران مقالات خود را ارايه کردند.
"محمدابراهيم طاهريان " سفير ايران در پاکستان در سخنان خود با تشريح
دستاوردهاى جمهورى اسلامى ايران پس ازپيروزى انقلاب، ايران راهشتمين اقتصاد
مطرح آسيا معرفى کرد.
وى گفت : ايران داراى کمترين نرخ بىسوادى در منطقه است و نظام آموزشى،
بهداشتى و جاده هاى مواصلاتى آن در منطقه نمونه است .
سفير ايران استقلال سياسى و تصميم گيرى مسوولان کشور را از موهبت هاىانقلاب
دانست و تاکيد کرد : قرارنداشتن اهداف تجاوزگرانه در سياست هاى ايران نبايد
به معناى آماده نبودن مردم کشور براى دفاع از هرگونه تهديد يا تجاوزتعبير
شود.
طاهريان با تاکيد بر ضرورت همگرايى و پيوستگى متقابل کشورهاى منطقه
به ويژه همسايگان ايران اظهار داشت : امنيت ، ثبات و رشد اقتصادى راهبرد
جمهورى اسلامى ايران در تعامل با کشورهاى منطقه و همسايه را تشکيل مىدهد.
دکتر "عاليه امام " از استادان دانشگاه در پاکستان ، انقلاب اسلامى ايران
را تحولى براى اصلاح انسانها دانست و افزود : مردم پاکستان بيش از ديگران
تحت تاثير اين انقلاب قرار گرفتند و احساس نزديکى و تعلق خاصى به آن دارند.
"على اورسجى" رايزن فرهنگى سفارت ايران در پاکستان گفت : پس از پيروزى
انقلاب اسلامى هزاران نسخه کتاب در کشور به چاپ رسيده است که در آنها از
ارزشهاى دينى، فرهنگى و انسانى معرفى و تمجيد شده است .
وى گفت : زبان فارسى ظرفيت و گنجايش نامحدودى براى بيان عواطف و افکار
دارد و واژگانى چون انقلاب، استقلال، آزادى و عدالت نمونه هاى مطرح شده در
اشعار فارسى پس از انقلاب بوده است .
دکتر "محمد حسين تسبيحى" استاد زبان و ادبيات فارسى نيز در سخنانى،
شعر و ادب را داراى نقشى مهم در بيدارى افکار عمومى و پيروزى انقلاب اسلامى
در ايران معرفى کرد.
وى اظهار داشت : مبارزان و هواداران انقلاب از اشعار انقلابى بهره مند
شدند و تحت تاثير افکار سرايندگان آنها در راه مبارزه عليه جور و ستم قرا
گرفتند.
"فريدون اکبرى" کارشناس ارشد ادبيات فارسى مجتمع آموزشى امام حسين (ع )
در اسلام آباد نيز در سخنانى گفت : انقلاب اسلامى سبب افزايش کاربرد واژگانى
چون ايثار، جوانمردى، آزادى و دلاورى در آثار ادبى ايران شد.
در پايان "فايزه زهرا" استاد زبان فارسى دانشگاه زنان اسلام آباد پايتخت
پاکستان با ارايه مقاله اى درباره نقش شاعران و اديبان پس از انقلاب اسلامى
در زنده نگه داشتن احساسات انقلابى سخنرانى کرد.
آساق / ۲۳۵ / 
همايش شعر " انقلاب " در چهارمحال و بختيارى برگزار شد 
شهرکرد، خبرگزارى جمهورى اسلامى ۱۸ / ۱۱ / ۸۳
داخلى.فرهنگى.ادبيات .مناسبتها.
همزمان با تلالوو طليعه هاى خورشيد بيست ششمين سالروز پيروزى انقلاب، همايش
شعر " انقلاب " با حضور جمعى از شاعران استان چهارمحال و بختيارى، عصر روز
يکشنبه در مجتمع فرهنگى هنرى "غدير" شهرکرد برگزار شد.
اين همايش با پرتوافکنى کلامهاى گهربار وصيت نامه امام راحل، بر جان مايه
اشعار شاعران دلسوخته استان همراه بود.
دبير اين همايش گفت : اين همايش از سوى حوزه هنرى و اداره کل فرهنگ و
ارشاد اسلامى استان و با حضور بيش از يکصد شاعر از شش شهرستان استان چهار-
محال و بختيارى برگزار شد.
"اسفنديار ساکنيان دهکردى" افزود : پس از بررسى آثار شاعران ۳۰ شاعر در
اين همايش ، اشعار خود را قرايت کردند.
وى هدف از برگزارى اين همايش را معرفى استعدادهاى هنرى و ادبى استان ذکر
کرد وگفت : از نکات قابل توجه اين همايش رويکرد انقلاب اسلامى دراشعار جوانان
استان بود.
مسوول هماهنگى انجمن هاى ادبى استان چهارمحال و بختيارى گفت : هم اکنون ۸۰۰
شاعر در۲۰ انجمن ادبى در اين استان عضو هستند.
" مريد محمدى "در گفت و گو با ايرنا افزود : بيش از۳۰ نفر از اين شاعران
تاکنون اشعار خود را به صورت مکتوب به چاپ رسانده اند.
به گفته وى، مضمون تمامى اشعار چاپ شده در استان درباره انقلاب اسلامى و
مدح و ستايش ائمه معصوم (ع ) است .
۲۴۶۱ / ۶۷۱ / ۵۴۳
 


جشنواره سراسرى شعر و ادب دانشگاه پيام نور در اصفهان گشايش يافت 
اصفهان ، خبرگزارى جمهورى اسلامى ۱۹ / ۱۱ / ۸۳
داخلى.فرهنگىوهنرى .ادبيات .شعروادب
پنجمين جشنواره سراسرى شعر و ادب دانشجويان دانشگاه پيام نور روز
دوشنبه در اصفهان آغاز شد.
دراين رويداد هنرى۱۲۱ اثرمنتخب ازبين سه هزار و۱۲۷ اثر ارسال شده از
سوى دانشجويان دانشگاه هاى پيام نور کشور ارايه مىشود.
دانشجويان شرکت کننده دراين جشنواره ، آثار منتخب خود در زمينه شعر نو،
شعر کلاسيک ، داستان کوتاه ، قطعه ادبى و طنز را در مدت سه روز برگزارى
جشنواره ، ارايه مىکنند.
پنجمين جشنواره سراسرى شعرو ادب دانشجويان دانشگاه هاى پيام نور در بخش
آزاد و ويژه شامل" ربع قرن انقلاب اسلامى " ، " خدمت رسانى به مردم " و
" فاجعه ملى و حماسه ملى ( زلزله بم )" برگزار خواهد شد.
اين جشنواره تا۲۱ بهمن ماه در سالن اجتماعات دانشگاه پيام نور مرکز
اصفهان برگزار مىشود.
جشنواره شعر و ادب دانشجويان دانشگاه پيام نور به شکل سالانه وبه ميزبانى
يکى از استانهاى کشور برگزار مىشود.
۵۴۶ / ۶۰۷
 

 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است