تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


February 1, 2005 10:47 PM

سه شنبه 13 بهمن ماه 83/7 خبر

نخستين جشنواره استاني شعر نماز در تبريز برگزار مي‌شود


خبرگزاري فارس: همزمان با ماه محرم و ايام سوگواري و اندوه شهادت حضرت اباعبدالله الحسين و با هدف ترويج و توسعه فرهنگ نماز و شناسايي و تشويق استعدادهاي خلاق نخستين جشنواره استاني شعر نماز در مجتمع فرهنگي و هنري تبريز برگزار مي‌شود.


به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز، در اين جشنواره كه به همت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و با همكاري انجمن ادبي تبريز در موضوعات تأثير نماز بر ادب فارسي، تأثير نماز در روحيه افراد، نماز عامل وحدت مسلمين،نماز وسيله معراج مؤمنين و نقش نماز در پيروزي انقلاب اسلامي ايران برگزار مي‌شود به نفرات برگزيده لوح افتخار و جوايز ارزنده‌اي اهدا خواهد شد.
انتهاي پيام/


علي ‌باباچاهي:
شعر سفارشي فاقد وجوه هنري بوده، تاريخ مصرف دارد
نوع هدفمند شعر سفارشي را شعر براندازي هم مي‌توان ناميد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - ادبيات
شعر سفارشي از يك منظر همان شعر مصلحتي يا مناسبتي است.
علي‌ بابا‌چاهي - شاعر - با بيان اين مطلب در ادامه به خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: اين شعر مي‌كوشد از موقعيت مؤلف مراقبت كند و او را از دغدغه و تشويش كه حاصل حضور فعال در عرصه‌هاي اجتماعي است بر حذر دارد. اين نوع شعر معمولا پسند خاطر صاحبان قدرت يا حتا فردي مقتدر را مدر نظر دارد.
وي با تاكيد بر اينكه هيچ شعر سفارشي نيست كه از خصلت ژورناليستي - اوپرتونيستي برخوردار نباشد، ادامه داد: از منظري ديگر، شعر جناحي، شعر دولتي، شعر حزبي و اصولا شعر ايديولوژي‌زده زير همين عنوان قرار مي‌گيرد. اين‌گونه شعر در هيجاني‌ترين وجه خود صرفا وسيله‌اي است براي تسريع و تحقق اهداف سياسي - اجتماعي و در نازل‌ترين وجه خود، به ترفيع مقام و امنيت خاطر مؤلف مي‌انديشد.
اين شاعر تصريح كرد: اما نوع هدفمند و جدي اين شعر كه آن را شعر براندازي هم مي‌توان ناميد، برخلاف شعر سفارشي نوع اول، مؤلف را گاه با خطرهاي جدي روبه‌رو مي‌سازد كه از شعر ميرزاده عشقي از يك سو و از سويي ديگر از شعر خسرو گلسرخي مي توان نام برد.
وي شعر سفارشي را گاه فرايند رويدادهايي مهم همچون جنگ و انقلاب دانست و اظهار داشت: اين شعر معمولا خودجوش و بي‌دروغ، به دليل شتابي كه براي حضور در صحنه اجتماع دارد، كم و بيش فاقد وجوه هنري بوده و درواقع شعري است داراي تاريخ مصرف. معمولا آثار ماندگار در زمينه مسائلي همچون جنگ و انقلاب با قدري فاصله زماني از اين رويدادها سروده مي‌شود؛ اما شعر سفارشي از منظر پاره‌اي از شاعران مثلا ماياكوفسكي از مقوله ديگري است. در اين مورد، متن، موظف و معطوف به تجربه‌اي هستي‌شناختي است؛ غير از اين كه ظاهرا جنبه‌اي ايديولوژيك نيز به خود گرفته باشد.
باباچاهي با بيان اين مطلب كه از اين منظر بر شعر سياسي در طول تاريخ مهر تاييد مي‌زنم، افزود: اين گونه شعر، نخست بر شعريت خود تاكيد دارد، بعدا مي‌تواند شعري سياسي ناميده شود؛ مثل شعرهاي پل الوار، آراگون، ريتسوس و...
وي متذكر شد: جهان امروز پذيراي حضورهاي متكثر است؛ بر همين مبنا برايم چندان غافلگير كننده نيست كه خود را در حلقه متن‌هايي فرضا سفارشي مشاهده كنم كه بخشي از آنها براي من جذاب و بخشي ديگر كراهت‌بار است.
انتهاي پيام 
محمدعلي بهمني:
چيزي كه شعر بعد از انقلاب را از جوشش اوليه انداخت، مناسبت‌ها بود
اگر در يك برهه 10 شعر هستي‌دار داشته باشيم، همان براي يك نسل كافي خواهد بود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - ادبيات
محمدعلي بهمني معتقد است: هر شعري كه با پيش‌زمينه شروع و پيش‌انديشي داشته باشد، با ذات شعر فاصله دارد.
وي تصريح كرد: شعر آن است كه به‌ناگهان اتفاق افتاده باشد و گاهي شاعر آن را پيرايش و آرايش ‌كند. درواقع خلق آن شعر پيش‌انديشيده نيست. وقتي چيزي را بينديشيم و آن انديشه را به شعر تبديل كنيم، آن وقت فاصله عميقي بين شعريت و كاري كه شاعر مي‌كند وجود خواهد داشت كه ضرر آن هم متوجه خود شاعر است؛ نه شعر؛ زيرا شعر هستي‌اش را در شعرهاي ديگر آن شاعر يا ديگران نشان مي‌دهد.
اين شاعر غزلسرا كه با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت‌وگو مي‌كرد، ادامه داد: بالاخره شاعر به‌شكلي شعرش سفارش است؛ هنگامي كه تحت تاثير حسي، رفتاري، نگاهي و ... قرار مي‌گيرد در آن لحظه سفارش اتفاق مي‌افتد كه به‌نظرم اين سفارش مفيد است؛ اما زيان‌هاي سفارش‌هاي مناسبتي را ديده‌ايم. آن چيزي كه شعر بعد از انقلاب را از جوشش و حركت اوليه‌اش انداخت، همين مناسبت‌هايي بود كه پشت سر هم برگزار شد كه شعرهايي مي‌بايست در همان مناسبت ارايه ‌شود و چون داراي يك ظرفيت دروني نبود ضررش چيزي است كه اينك داريم مي‌بينيم.
بهمني با تاكيد بر اينكه از شاعراني صحبت مي‌كنم كه با مناسبت‌ها ارتباطي دروني نداشتند، عنوان كرد: البته شاعراني بودند كه كارهاي درخشاني را در اين زمينه خلق كردند؛ مثل شعر جنگ قيصر امين‌پور؛ با آنكه‌ براي مناسبتي سروده شده است، ولي اين مناسبت هستي‌شناسانه بوده كه واژه واژه‌ي آن را حس مي‌كنيم.
وي با تعريفي از خلق شعر گفت: در اين تعريف، شعر هيچ پيش‌زمينه‌اي جز دانش و آگاهي‌هاي دروني شاعر را با خود ندارد. اگر شعري پيش‌انديشيده باشد، درواقع شاعر يك «آن» قشنگ خود را به خاطر همين ساختن از دست داده است. البته شعرهاي مناسبتي به شاعر بيشتر ضرر مي‌زند؛ تا شعر و هنگامي كه ضررهاي شاعران زياد شود، يك نسل شعري متضرر و يك برهه زيان مي‌بيند؛ نه همه‌ي شعر. اگر ما در يك برهه 10 شعر هستي‌دار داشته باشيم، همان براي يك نسل كافي خواهد بود.
انتهاي پيام 
سلسه جلسات «نقد و داستان نويسي» برگزار مي‌شود


خبرگزاري فارس: به همت انجمن داستان نويسي حوزه هنري شيراز، چهارشنبه هر هفته جلسات «نقد و داستان نويسي» برگزار مي‌شود.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد خبري حوزه هنري، انجمن داستان نويسي حوزه هنري فارس به منظور آموزش اصول داستان نويسي و فراهم آوردن زمينه و بستر مناسب، جهت رشد و پرورش استعدادهاي نسل جوان، نشست‌هايي هفتگي خود را با حضور استادان اين رشته برگزار مي‌كند.
گفتني است اين جلسات، چهارشنبه‌ها، ساعت 30/14 در حوزه هنري شيراز، واقع در بلوار شهيد مطهري، جنب بيمارستان چشم برپا خواهد شد. ورود براي عموم علاقمندان در اين برنامه آزاد است.
انتهاي پيام/


 
نويسنده اسپانيايي در نشست كانون ادبيات بررسي مي‌شود


خبرگزاري فارس: يكصد و نهمين نشست هفته كانون ادبيات ايران روز شنبه 17 بهمن ساعت 5 عصر در تالار مولوي دانشگاه تهران برگزار مي‌شود.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي كانون ادبيات ايران در اين نشست رمان خاله تولا اثر ميگل.د.اونمونو نويسنده و اسپانيايي، با حضور مترجم اثر نجمه شبيري و بئاتريس سالاس (استاد زبان و ادبيات اسپانيولي) و پرويز عباسي داكاني (استاد فلسفه دانشگاه) نقد و بررسي مي‌شود.
صاحب‌نظران در اين جلسه علاوه بر نقد و بررسي رمان خاله تولا نگاهي اجمالي به ديگر آثار ميگل .د.اونمونو خواهند داشت.
كانون ادبيات ايران حضور تمامي نويسندگان، منتقدان و علاقه‌مندان پي‌گير ادبيات داستاني را گرامي مي‌دارد.
تالار مولوي در خيابان 16 آذر، روبروي درب غربي دانشگاه تهران قرار دارد.
انتهاي پيام/


 با حضور علي معلم دامغاني؛
جايگاه «شعر و ترانه» در رسانه‌ها بررسي مي‌شود
 
 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - ادبيات
سلسله نشست‌هاي ادبي «شعر و رسانه» به همت مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري با همكاري انجمن قلم ايران، شنبه هر هفته برگزار مي‌شود.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در اين جلسات «علي معلم دامغاني» به بررسي جايگاه شعر و ترانه در رسانه‌هاي ديداري، شنيداري و نوشتاري مي‌پردازد.
اولين جلسه «شعر و رسانه» ساعت 15 روز شنبه 17 بهمن ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنري (تهران) برگزار مي‌شود.
انتهاي پيام 


شب شعر شاعران گلستانى در گنبدکاووس برگزار شد 
گنبدکاووس ، خبرگزارى جمهورى اسلامى ۱۳ / ۱۱ / ۸۳
داخلى. فرهنگى. شب شعر.
همزمان با آغاز دهه مبارک فجر و بيست و ششمين سالگرد پيروزى انقلاب
اسلامى، شب شعر شاعران گلستانى با عنوان "شعر فجر" درگنبدکاووس برگزار شد.
در اين آيين فرهنگى که دوشنبه شب در سالن اجتماعات جمعيت هلالاحمر گنبد-
کاووس برگزار شد،۳۰ تن از شاعران استان گلستان به ياد ايام فرخنده دهه
فجر و حماسه آفرينى مردم ايران در دوران انقلاب سروده هاى خود را براى
حاضرين قرائت کردند.
جمع کثيرى از علاقمندان به شعر و ادب و همچنين چند تن از مسوولان استانى
و شهرستانى در اين آيين حضور داشتند.
اين شب شعر با همکارى اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان گلستان و به
ميزبانى انجمن "شعر و ادب حافظ" و اداره فرهنگ و ارشاد گنبدکاووس برگزار
شد.
۲۶۰۸ / ۳۱۱ / ۶۰۱
 

 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است