تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول

 

January 31, 2005 11:33 PM

دوشنبه 12 بهمن 83/11خبر

منوچهر آتشي:
شعر سفارشي به شعر و شاعر و در كل، ادبيات زيان مي‌رساند
شاعر بايد مجري شعر باشد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - ادبيات
منوچهر آتشي معتقد است: هر نوع شعر سفارشي ناقص بوده و يك پايش مي‌لنگد؛ حتا اگر نويسنده‌اش استاد باشد.
اين شاعر در گفت و گو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) متذكر شد: به همين دليل وقتي درباره شاملو چيزي نوشتم، به من حمله كردند. حتا گفتم يكي از شعرهاي معروفش اصلا شعر نيست و يك سفارش اجتماعي است. اينك هم در زمينه‌هاي مذهبي و شعرهاي بعد از انقلاب آنچه هست حجم عظيمي از شعرهاي سفارشي است و دقيقا مناسبت‌ها موضوع شعر قرار مي‌گيرند.
وي ادامه داد: شاعران درباره موضوعي شعر مي‌سرايند و اغلب در مسابقات شركت مي‌كنند. البته اين بي‌انصافي كه بگوييم همه اين اشعار خوب نيستند، گاهي اشعار خوب هم سروده مي‌شود. خودمان هم در جايزه شعر كارنامه به يكي از اين شاعران جايزه داديم (م. مويد) با آنكه شعرش مذهبي بود؛ اما شعر بود. اينكه شاعر در شعري مجري سفارش و دستور باشد، نه مجري شعر، درست نيست.
اين شاعر معاصر تصريح كرد: اگر شاعري آنقدر قدرت داشته باشد كه بتواند هر مضموني را ـ از مذهبي تا بقيه مضامين ـ به شعر در آورد، شاعر است. شاعر با چشم پوشي از كلمه سفارش از جان وجود خود سفارش مي‌گيرد و شعر مي‌نويسد و مطمئنا شعرش مؤثرتر از كسي است كه به شكل گزارشي و مناسبتي شعر مي‌نويسد.
وي با اعتقاد به اينكه شعر سفارشي به شعر و شاعر و در كل ادبيات زيان مي‌رساند، تاكيد كرد: اگر شعري سفارشي باشد، شاعر به تعبيري از شعر خود بيگانه مي‌ماند. شعر هنري است كه به درون، ذات و جان انسان نزديك‌تر است و هر شاعري كاراكتر فردي‌اش را عامل شعر قرار داد، مي‌تواند بهتر شعر بنويسد؛ تا ارجاع بيروني. ارجاع بيروني مي‌تواند توصيف يا مديحه‌اي باشد. البته هر چيزي جاي خود را دارد؛ مثلا ما مداحان مذهبي‌مان را نفي نمي‌كنيم؛ چراكه آنان هم براي عده‌اي از مردم شعر مي‌سرايند. اما اين در حوزه شعر رسمي معاصر گنجانده نمي‌شود و نمي‌توانيم شعر شاملو، اخوان و... را با شعري كه در زمينه مسائل ديگر است، مخلوط كنيم.
آتشي اظهار داشت: شعر سفارشي حتما اين زيان را براي شاعر دارد كه او را از شعرش دور مي‌كند. جاني كه شاعر خود دارد، آنقدر الهي و قدسي است كه نيازي نيست با سفارش او را به سمت آن مضمون هل دهند. خود شعر ذاتا قدسي است، پس نيازي نيست با فشار، تطميع، پول، صله و جايزه شاعري را به سرودن شعري وادار كنيم. مداحان در قديم شعرهاي بلند مي‌گفتند و القابي به ممدوحان خود مي‌دادند كه خنده‌آور بود. حضرت علي (ع) در نامه‌اي فرموده است: «دهان مداح را پر از خاك كن» پس اين كار از گذشته مذموم بوده است.
انتهاي پيام 
با حضور ميهمانان خارجي
مراسم شعر و موسيقي در تبريز برگزار شد



خبرگزاري فارس: مراسم شعر و موسيقي تبريز، با حضور گروهي از ميهمانان خارجي، در محل مجتمع فرهنگي و هنري اين شهر برگزار شد.


رسول بشيري، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي در سخنان خود بر ضرورت مكتوب كردن ادبيات شفاهي تاكيد كرد و گفت: سينه مردم ما،‌مملو از ادبيات شفاهي غني و سنگيني است كه طي 26 سال گذشته مكتوب نگرديده و شاعران و نويسندگان بايد اين ادبيات را مكتوب كنند.
وي افزود: نقش و جايگاه ادبيات در انقلاب اسلامي، ‌بيشتر از ديگر رشته‌هاي هنري بوده است و عرصه ادبيات جزو هنرهايي است كه فقط به قدرت انديشه و عاطفه هنرمندان و شاعران و نويسندگان متكي است.
در برنامه شعر و موسيقي تبريز هياتي مركب از 12 تن از شعرا و نويسندگان اهل بيت (ع) جمهوري خودمختار نخجوان شركت داشتند.
در پايان برنامه ‌هيات مزبور و شعراي منطقه به قرائت اشعار خود پرداختند و هنرمندان عاشق نيز، برنامه‌هاي خاص خود را اجرا كردند.
انتهاي پيام/
 
 تغييرات جديد در ساختار سازماني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي؛
بزرگداشت اهالي و بزرگان فرهنگ و ادب ادامه مي‌يابد؟
ديدگاه‌هاي ثروتيان، راكعي، خواجات و ياسمي


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - ادبيات
دكتر محمدجواد حق‌شناس ـ معاون پيشين وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور مجلس و هماهنگي استان‌ها ـ سنتي را پايه نهاد؛ در زمينه‌ي برگزاري بزرگداشت يكي از مفاخر فرهنگ، ادب و هنر هر استان؛ سنتي كه با برگزاري مراسم نكوداشت آيت‌الله بلادي و منوچهر آتشي در بوشهر، عباس زرياب خويي در آذربايجان غربي، عبدالرحمان شرفكندي در مهاباد كردستان، حسين منزوي در زنجان، آيت‌الله فقيهي در قم، حسين پناهي در ياسوج كهكيلويه و بويراحمد، تيمور ترنج در شهركرد چهارمحال و بختياري، عبدالحسين زرين‌كوب در بروجرد لرستان، بديع‌الزمان فروزانفر در بشرويه‌ي خراسان رضوي و عبدالعلي دستغيب در شيراز استان فارس شكل گرفت و با برگزاري مراسم بزرگداشت محمدعلي بهمني در بندرعباس هرمزگان تداوم يافت. گويا قرار بر اين بوده است كه تا پايان سال جاري، چنين مراسمي براي سلمان هراتي در تنكابن مازندران و جلال‌الدين آشتياني در استان مركزي نيز برگزار شود و در سال آينده با برگزاري مراسم مشابهي براي محمدعلي اسلامي ندوشن در يزد، علي‌اكبر صنعتي در كرمان، كيومرث صابري در فومن گيلان، علي‌اصغر حكمت، سيدجعفر شهيدي و... در تمامي استان‌هاي كشور ادامه يابد. منتها با تغيير انجام شده در سمت يادشده، اين پرسش باقي است كه سرنوشت اين سنت حسنه چه خواهد شد؟


بهروز ثروتيان - پژوهشگر ادبيات - در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران، درباره برگزاري اين مراسم بزرگداشت‌ها‌ براي مفاخر ادبي و فرهنگي و تاثير آن بر ادبيات گفت: هر كشوري را با زبان و فرهنگ آن مي‌توان پاسداري كرد. نويسندگان و شاعران، درواقع پاسداران فرهنگ كشور هستند. حداقل تاثير برگزاري اين‌گونه مراسم براي كسي كه در راه اعتلاي كشور زحمت كشيده و از جانب ملت چشم‌انتظار محبتي است، اين است كه ديگران را تشويق خواهد كرد؛ تا در اين جهت گام بردارند.
وي افزود: برگزاري بزرگداشت‌ها، در بالا بردن آگاهي‌ها تاثير دارد؛ يعني در اين جلسات كه شركت مي‌كنيم، هر كس از ديدي به آن مي‌نگرد و مطلبي را مطرح مي‌كند و وجهي از ادبيات در اين جلسات عنوان خواهد شد. از اين نظر، در توسعه و گسترش فرهنگي و تشويق ديگران در كشف موضوع بسيار مؤثر خواهد بود.
بهزاد خواجات - شاعر و منتقد - نيز در اين‌باره گفت: فرصتي كه اين بزرگداشت‌ها به‌وجود مي‌آورد، براي تبادل نظر نسل‌ها با هم است و نسل‌هاي مختلف مي‌توانند بفهمند كه كجا ايستاده‌اند و راه چيست و كساني كه موفق شده‌اند، چگونه موفق شده‌اند؟
وي با يادآوري اين نكته كه ما هميشه بعد از مرگ افراد به يادمان مي‌آيد كه آنان بزرگ بوده‌اند، ادامه داد: يكي از نكات مثبت بزگداشت‌هايي كه اخيرا ازسوي نهادهايي چون معاونت وزارت ارشاد برگزار شد، در اين بود كه به بزرگان در قيد حيات فرهنگ و هنر نيز بها داده ‌شد.
خواجات تصريح كرد: به‌خصوص براي كساني كه بر گردن نسل معاصر حق دارند، بايد بزرگداشت‌هايي برگزار شود.


همچنين بهروز ياسمي ـ ديگر شاعر معاصر - متذكر شد: اميدوارم فرهنگ مرده‌پرستي عوض شده و جايش را به تجليل از زندگان داده و سوگواره‌ها جايشان را به جشنواره‌ها بدهند. هميشه افسوس خورده‌ام كه چرا در زمان حيات حسين منزوي چنين كاري نكرديم؛ اما به همين اندازه خوشحال شدم كه براي محمدعلي بهمني در زمان حياتش بزرگداشت برگزار شد.
وي تصريح كرد: بايد به خالق اثر انگيزه داد. اينكه از كسي تجليل شود، خوب است؛ ولي چرا بعد از مرگش؟ چه مي‌شود كه در طول حيات بزرگان هنر و ادبيات از آنان تجليل شود و بعد از مرگ هم به تناسب نام و فعاليت و اثري كه صاحب اثر در جامعه فرهنگي به جاي گذاشته است، از او تجليل كنيم؟
ياسمي برگزاري بزرگداشت‌ها را در اعتلاي فرهنگ مردم و شناساندن شخصيت‌هاي فرهنگي به آنان مؤثر دانست و يادآوري كرد: علاوه بر اين، برگزاري اين‌گونه مراسم در انگيزه و هيجان صاحب اثر تاثير مي‌گذارد و به جوانان نيز انگيزه خواهد داد. اگر به تاريخ ادبياتمان بنگريم، مي‌ببينيم كه ادبيات ما در مقاطعي درخشان شده است كه توجه حكام به ادبيات و فلسفه و... زيادتر شده؛ يعني شخصيت‌هاي ادبي ما نتيجه‌ي درخشان توجه حاكمان به آن مقوله بوده‌اند.


فاطمه راكعي - مديرعامل خانه شاعران ايران و نماينده‌ي پيشين مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي ـ نيز به خبرنگار ايسنا گفت: يكي از كارهاي بسيار خوب و پسنديده‌اي كه معاونت امور مجلس و استان‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دوره اخير انجام داد، بزرگداشت چهره‌هاي شاخص فرهنگ و ادب كشور بوده است.
او‌ تصريح كرد: برگزاري اين بزرگداشت‌ها براي كليه اهل ادب و هنر بسيار ارزشمند بوده؛ چراكه از اين چهره‌ها در زمان حياتشان تجليل مي‌شود. اين امر قطعا براي اين بزرگان ايجاد انگيزه خواهد كرد كه اولا با فروغ در عرصه‌هاي فرهنگي و ادبي تلاش كنند و هم اينكه اهل اين حوزه احساس كنند كه فعاليت‌هاي آنان در كشور ارج گذاشته، پاس داشته مي‌شود و داراي احترام است. اين مهم، در ايجاد انگيزه و روحيه براي اهل قلم، فرهنگ و هنر، بسيار مؤثر است.
وي برگزاري بزرگداشت‌ها را از فعاليت‌هاي مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در زمان معاونت محمدجواد حق‌شناس دانست و ادامه داد: برگزاري اين بزرگداشت‌ها از آن پروژه‌هايي است كه همه دوست دارند ادامه داشته باشد.
راكعي ادامه داد: به‌خصوص اينكه در سطح استان‌ها چنين حركتي انجام شده، بسيار پسنديده است؛ چراكه چهره‌هايي كه عموما چهره‌هاي شاخص ملي هم هستند، به منطقه و حوزه جغرافيايي كه در آن به دنيا آمده و رشد كرده‌اند، تعلق بومي دارند و مردم آنجا دوست دارند كه آن چهره كه اينك در سطح كشور و حتا خارج از مرزها شاخص شده است، در شهر خود تجليل شود. ديگر اينكه آن چهره به دليل تعلقاتي كه به زادبوم خود دارد و خاطرات دوران كودكي، جواني يا حتا پس از آن از آثارش جدا نيست، برگزار كردن بزرگداشت در همان حوزه برايش معنادار و زيبا خواهد بود.
وي همچنين متذكر شد: برگزاري اين بزرگداشت‌ها سنت بسيار زيبايي است كه اميدوارم استمرار داشته باشد.


انتهاي پيام 
منوچهر آتشي سروده‌هاي پيش از مجموعه شعر اولش را منتشر مي‌كند
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - كتاب
منوچهر آتشي ـ شاعر ـ سه مجموعه شعر جديد را منتشر مي‌كند.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مجموعه‌ها عبارتند از «غزل غزل‌هاي سورنا» ، «بازگشت به درون سنگ» و «ريشه‌هاي شب».
به گفته آتشي بخشي از شعرهاي مجموعه «ريشه‌هاي شب» خيلي پيش از انتشار «آهنگي ديگر» ـ اولين كتاب شاعر ـ سروده شده‌اند.
انتهاي پيام 


شاعر «هي تو كه رفته‌اي» راهي جشنواره جهاني شعر پل هاي استروگا


تهران _ 12 بهمن 1383 _ ميراث خبر
گروه هنر: آسيه اميني شاعر مجموعه «هي تو كه رفته‌اي» براي شركت در جشنواره جهاني شعر «پل‌هاي استروگا» بر‌گزيده شد.
آسيه اميني با اعلام خبر شركت اشعارش در اين جشنواره گفت: «فستيوال جهاني شعر «پل‌هاي استروگا» با همكاري سازمان جهاني يونسكو هفته آخر آگوست «شهريور» در كشور مقدونيه بر‌گزار مي‌شود. در اين جشنواره هر ساله يك نفر توسط كميسيون ملي يونسكو همان كشور انتخاب و در جشنواره شركت مي‌كند.»
اميني با بيان اين نكته كه از 180 كشور عضو شاعران مختلفي شركت مي‌كنند افزود: «چند وقت پيش از طرف كميسيون ملي يونسكو با من تماس گرفتند و اعلام كردند كه مجموعه اشعارم برگزيده شده است.»
وي در مورد شرايط شركت در جشنواره به ميراث خبر توضيح داد: «هر ساله شاعري بر‌گزيده مي‌شود كه اولين مجموعه شعر خود را چاپ كرده، زير 35 سال سن داشته باشد و حتي كتابش توسط يك ناشر منتشر شده باشد.»
در حاشیه این فستیوال کتابی از اشعار برگزیده شرکت کنندگان به زبان اصلي شعر و يکي از زبان هاي انگلیسی و فرانسه و اسپانیایی منتشر می شود. همچنین در طول برگزاری شاعران برتر انتخاب و جلسات شعر خوانی برگزار می شود.
آسيه اميني روزنامه‌نگار و شاعر است كه سال ۱۳۸۲ اولين مجموعه خود را كه شامل 66 شعر با عنوان «هي تو كه رفته‌اي» توسط نشر آهنگ ديگر منتشر و وارد بازار كتاب كرده است.


 



نشست ادبي «شعر معاصر ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي» در مسكو


تهران _ 12 بهمن 1383_میراث خبر گروه فرهنگ، روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي_ نشست ادبي شعر معاصر ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي بيستم بهمن توسط رايزني فرهنگي ايران در مسكو با همكاري اتحاديه بين المللي نويسندگان روسيه برگزار مي شود.
اين نشست با حضور شخصيت هاي فرهنگي ايران و روسيه، استادان زبان و ادبيات فارسي، شعراي فارسي زبان، اتحاديه بين المللي نويسندگان روسيه و علاقه مندان به زبان فارسي برپا مي شود.
شركت كنندگان در اين مراسم به بررسي شعر معاصر و سير تحول شعر فارسي پس از پيروزي انقلاب مي پردازند.


 


شاعري که پشت واژه هايش ايستاده است 
  
 جام  جم 
پيرمرد را سالهاست که مي بيني ، با همان لهجه شيرين کرماني در صدايش و اشکهايي که هنگام شعر خواندن گونه اش را تر مي کند. از هر که هر چه در مورد او شنيده اي ، حکايت شگفتي در برابر تواضع و بزرگمنشي اوست.
مدتي است که پيرمرد را کمتر مي بيني ، شنيده اي که بسختي بيمار است و البته داغدار. بار گران مصايبي که در زلزله سال گذشته زادگاهش متحمل شده. حالا بهانه اي دست داده بعد از مدتي او را ببيني کلامش را بشنوي و در صداقت صدايش بشنوي که: شکست آينه صبح چون ز سنگ قضا / به خون نشست و به اندوه گفت: آه دلم.
شاعران و دوستان و شاگردانش اخيرا در انجمن شاعران ايران گرد آمده بودند تا از عمري خدمات صادقانه فرهنگي و ادبي استاد محمود شاهرخي متخلص به جذبه تجليل کنند.
محمود شاهرخي در سال 1306 در شهر تاريخي بم متولد شد، در خانواده اي فرهنگ پرور و ادب دوست. پس از پايان مراحل نخستين درس و آموزش هاي مقدماتي راهي نجف اشرف شد. او در اين سرزمين مقدس به خوشه چيني از خرمن فضل فضلاي مدرسه کبراي مرحوم آخوند خراساني مشغول شد و تا آستانه اخذ اجتهاد در علوم ديني پيش رفت ، ولي به دليل بيماري مجبور به بازگشت به کشور شد.
پيروزي انقلاب اسلامي ايران نقطه تحولي در زندگي ادبي و هنري شاهرخي محسوب مي شود ، زيرا او يکسره فعاليت ها و آموخته هاي ادبي و فکري خود را در اختيار آرمان هاي انقلاب اسلامي گذاشت و در مراکز فرهنگي گوناگون نظير صداو سيماي جمهوري اسلامي ايران ، شوراي شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، حوزه هنري و ديگر مراکز، خدمت بزرگي به ادبيات انقلاب کرد.
استاد مشفق کاشاني که در طول سالهاي اخير از ياران هميشگي شاهرخي بوده است ، اولين کسي بود که در مورد او سخن راند. مشفق پس از يادآوري بيماري هاي سالهاي اخير استاد و مصايبي که در زلزله بم بر او وارد شد ، گفت: مسوولان در حمايت از هنرمندان و توجه به زندگي آنها تنها شعار داده اند و امروز هم کسي نيست که در اين رنجها و آلام يادي از استاد شاهرخي بکند که عمرش را در راه ادبيات انقلاب اسلامي صرف کرده است.
مشفق که کمتر او را اين گونه رنجيده خاطر و گلايه مند ديده بوديم ، افزود: روزي که استاد اوستا که با تمام جان و دل به ياري انقلاب آمده بود ، قصد گرفتن وام کوچکي براي تامين بخشي از هزينه هاي زندگي اش را داشت و با جواب منفي مسوولان روبه رو شد ، سر بر ميز شوراي شعر ارشاد گذاشت و از غصه دق کرد. وي ادامه داد: در مراسم تشييع جنازه اوستا ، مسوولان همان سازمان ها و نهادهايي که در زندگي او حاضر به دادن يک کمک و وام کوچک به وي نشدند ، دسته گل هاي گرانقيمت فرستادند! مشفق البته در خصوص مشکلات زندگي شاهرخي که يکي از چهره هاي ماندگار کشور ماست توضيح بيشتري داد ؛ قصه رنج اهل هنر در اين سرزمين گويا پاياني ندارد.
سيد علي موسوي گرمارودي با اشاره به قسمي که شاهرخي در سخنانش خورده و گفته بود که از عرفان نظري و عملي بويي نبرده است ، تاکيد کرد: اين قسم استاد ، اولين و آخرين قسم دروغ ايشان بود!
گرمارودي با اشاره به مراتب والايي که شاهرخي در عرفان نظري و عملي حاصل کرده است ، او را از معدود شاعران روزگار خواند که به تمامي در پشت کلمات خود ايستاده اند. وي با اشاره به بسياري از شاعراني که تفاوت قول و عملشان از زمين تا آسمان است. گفت: بر خلاف بسياري از شاعران که کوچکترين فوتي در کاسبرگ وجودشان ، توفان به پا مي کند ، استاد شاهرخي و کلمات شعرش با يکديگر گره خورده اند. گرمارودي با اشاره به جلوه هايي از سلوک فردي و مراتب فضل استاد شاهرخي ، از اين چهره ماندگار ادبيات معاصر تجليل مي کند. سخن استاد شاهرخي که در آن جلسه شاعران بسياري به تجليل از او بر خاسته بودند ، نمونه اي از ادب و بزرگمنشي کسي است که در ادبيات معاصر، مانند او در سلوک فردي و روشن ضميري کمتر ديده مي شود. شاهرخي گفت: بر خلاف آنان که از سر عرضه خود بسيار اظهار فروتني مي کنند، از عمق و سويداي جان قسم جلاله مي خورم که از عرفان نظري شميمي به مشامم نرسيده و لايق اين گونه بزرگداشتها و مراسم نيستم. 
چهاردهمين كنگره‌ي شعر دفاع مقدس را عشاير ايلامي ميزباني مي‌كنند
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - ادبيات
چهاردهمين كنگره‌ي شعر دفاع مقدس، سال آينده در جمع عشاير ايلامي برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مسؤولان بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس اعلام كردند كه به پاس حماسه‌هاي عشاير غيور منطقه‌ي غرب كشور در دوران هشت سال دفاع مقدس، چهاردهمين دوره‌ي كنگره‌ي شعر دفاع مقدس را در يكي از مناطق محل اسكان عشاير ايلام (احتمالا برمك) برگزار خواهند كرد.
سيزدهمين دوره‌ي اين كنگره در اهواز و منطقه‌ي جنگي طلاييه برگزار شد.
انتهاي پيام 
ميمك ميزبان چهاردهمين دوره شعر دفاع مقدس


خبرگزاري فارس: سردار باقرزاده گفت: چهاردهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس به ميزباني ايل خزعل در ارتفاعات ميمك برگزار مي‌شود.


به گزارش خبرگزاري فارس، سردار باقرزاده رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس گفت: با توجه به اين كه برگزاري سيزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس در منطقه عملياتي طلائيه با استقبال دوستان شاعر روبرو شد، تصميم گرفتيم چهاردهمين دوره اين كنگره را در ارتفاعات ميمك استان ايلام برگزار كنيم.
وي با اشاره به اين كه برگزاري جلسات و نشست‌هاي دولتي و حتي علمي در فضاهايي اين چنين بسيار اثر گذار خواهد بود، ادامه داد: چه اشكالي دارد كه سمينارها و بزرگداشت‌ها در حسينيه‌هايي اين چنين كه مزين به عطر و بوي شهداي گمنام است، برگزار شود. ما هم در بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس، آمادگي خود را براي پذيرايي از افرادي كه دوست دارند در چنين فضاهايي برنامه اجرا كنند، اعلام مي‌كنيم.
انتهاي پيام/
 همايش كرمانشاه گهواره تمدن: ديروز، امروز، فردا
بررسي هنر، ادبيات، مردم شناسي، و باستان شناسي كرمانشاه


تهران _ 12 بهمن 1383_ ميراث خبر: گروه هنر، «كرمانشاه گهواره تمدن: ‌ديروز، امروز، فردا» عنوان همايشي است كه ارديبهشت سال آينده با محورهاي هنر و ادبيات، تاريخ، باستان شناسي و مردم شناسي بر پا مي شود.
«يوسف مرادي» معاون پژوهشي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان كرمانشاه با بيان اين مطلب به ميراث خبر گفت: «در حال حاضر مقالات بسياري با موضوعات مختلف به دست ما رسيده است كه از ميان آنها 15 سخنراني در كنار نشست گروه هاي هم انديش، براي 2 روز برپايي همايش، انتخاب خواهد شد.»
وي افزود: «در كنار مباحث علمي نمايشگاه هايي مرتبط با محورهاي ياد شده برگزار مي شود. چنانچه تا ارديبهشت سال بعد، آخرين مراحل ساخت تالار بزرگ شهر پايان يابد، همايش در اين مكان بر پا مي شود. در غير اين صورت بايد چند محل را براي برپايي مراسم سخنراني در نظر بگيريم.»
مرادي همچنين درباره زمان دقيق برپايي همايش گفت: «در حال حاضر قرار است مراسم را در نيمه اول ارديبهشت برگزار كنيم اما قصد دارم پيشنهاد خود را مبني بر همزماني اين مراسم با هفته بزرگداشت ميراث فرهنگي و روز جهاني موزه ها، مطرح كنم.»
مقالات ارسالي براي اين همايش بايد در قالب 4 موضوع هنر و ادبيات، تاريخ، باستان شناسي و مردم شناسي به معرفي منطقه بپردازند. بخش هنر و ادبيات شامل معماري و شهرسازي، موسيقي و هنرهاي سنتي منطقه است. بخش تاريخ، تاريخ محلي كرمانشاه، نهضت هاي اسلامي منطقه و جايگاه تاريخي كرمانشاه در وقايع تاريخي ايران را مورد نقد و بررسي قرار مي دهد.
در بخش باستان شناسي نيز كرمانشاه در دوران پيش از تاريخ و غارنشيني تا اسلامي بررسي مي شود.
در حال حاضر ارايه مقاله توسط «مسعود آذرنوش» درباره كاوش هاي كنگاور، «ناصر نوروززاده چگيني» درباره قصر شيرين، «مهرداد ملكزاده» درباره بيستون و «فريدون بيگلري» درباره غارهاي پيش از تاريخ كرمانشاه قطعي شده است.
مرادي اين همايش را فرصتي مناسب براي كارشناسان و مردم ارزيابي كرد و افزود: «بسياري از گزارش هاي باستان شناسي منطقه به دلايل مختلف مطرح نشده اند و گروه هاي تحقيقاتي نظير جامعه شناسان و مردم شناسان نتوانسته اند از نتايج آنها بهره گيرند. اين همايش فرصتي مناسب براي كارشناسان است. علاوه بر اين مردم ميتوانند از نتايج آن بهره گيرند و به اين نكته توجه كنند كه هرگونه اطلاعاتي را درباره شهر و ديارشان بدون سند و بدون فكر نپذيرند.»



شعر دفاع مقدس اوج عاشقانه‌ها است


خبرگزاري فارس‌: پرويز بيگي حبيب آبادي گفت: بحران در بخشي از شعر ما وجود دارد كه تداعي كننده فضاهاي ناملموس و غيرآشناست، اما در فضاهايي مانند دفاع مقدس هيچ بحراني ديده نمي‌شود.


بيگي‌حبيب‌آبادي در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فارس به جايگاه دفاع مقدس در شعر بحران زده امروز اشاره كرد و افزود: بحران آنجا وجود دارد كه گسست بين نسل امروز با گذشته اتفاق مي‌افتد و يك شاعر متأثر از تئوري‌هاي غربي و بدون اين كه پيشينه خود را بشناسد به سمت سرودن فضاهايي مي‌رود كه براي مردم آشنا و ملموس نيست.
گردآورنده مجموعه «حماسه‌هاي هميشه» كه دربرگيرنده اشعار، زندگي نامه و نقد شاعران دفاع مقدس است در ادامه گفت: بنابراين چون مردم نمي‌توانند با اين اشعار ارتباط برقرار كنند، بحران ايجاد مي‌شود.
وي با طرح اين سوال كه «چرا در عاشقانه‌هاي ما اين بحران وجود ندارد» ادامه داد: در جايي كه مخاطب خوب شناخته شود مانند اشعاري با قالب‌هاي مثنوي، غزل، عاشقانه‌ها نه تنها چيزي به نام بحران ديده نمي‌شود، بلكه استقبال هم به چشم مي‌آيد.
بيگي حبيب آبادي افزود: دفاع مقدس هم براي اين كه اوج حماسه‌ها است و از منظري در اوج عاشقانه‌ها قرار دارد بسيار مخاطب دارد. چون مردم عشق دفاع از خاك وطن را به راحتي درك مي‌كنند و وقتي كه اين حماسه‌هاي عاشقانه در قالب شعر سروده مي‌شود، بسيار براي اين مردم قابل درك و ملموس است و از مخاطب هم بهره فراواني مي‌برد.
انتهاي پيام/
 


 



 

آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

[email protected]

 



AGHALIYAT.jpg

تازه ترین مجموعه غزل

فاضل نظری

پخش:88410848