تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


January 30, 2005 09:28 PM

يکشنبه 11 بهمن ماه 83/15 خبر

كنگره شعر غدير در قم آغاز به كار كرد



خبرگزاري فارس: كنگره شعر غدير به مناسبت عيد غدير خم در قم با پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در سالن اجتماعات كتابخانه آيت الله خامنه‌اي قم آغاز به كار كرد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رسا، به همت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم، كنگره شعر غدير صبح يكشنبه با پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آغاز شد. در مراسم افتتاحيه اين مراسم احمدي، مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي قم طي سخناني بر گسترش فرهنگ غدير و ولايت در قالب هنر تأكيد كرد.
در ادامه اين مراسم كه صبح و بعدازظهر روز 11 بهمن‌ماه خواهد بود، شعرا و اُدبا در راستاي فرهنگ غدير و مقام ولايت حضرت علي به قرائت اشعار خود خواهند پرداخت.
انتهاي پيام/


مصطفي عليپور:
شاعر بايد سفارش اجتماعي بگيرد
شعر ناشي از سفارش فردي به فرهنگ شعر لطمه‌ي اخلاقي مي‌زند
 
 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - ادبيات
نتيجه شعر سفارشي، فقدان خلاقيت و ‌فرهيختگي شاعرانه بوده كه ناشي از شهود و جنون شاعرانه است.
مصطفي‌ عليپور ـ شاعر ـ با بيان اين مطلب، در ادامه به خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: در شعر سفارشي شاعر اصولا در جايگاه واسطه و دلال، نه يك فرهيخته و شعورمند قرار مي‌گيرد كه شعرش در پي مكاشفات حسي، عاطفي و وجداني سروده نشده، هرچند ممكن است كه شعرش، شعر شود؛ ولي آن شعر ارزش چنداني نخواهد داشت.
وي ادامه داد: در تاريخ ادب فارسي شعرهاي سفارشي زيادي داشته‌ايم؛ مانند اشعار انوري، فرخي و خاقاني، با آنكه زيباترين شعرهاي تاريخي را سروده‌اند؛ ولي شعرشان فاقد مكاشفات وجداني و معنوي بوده و در مقايسه با اشعار سعدي، حافظ و مولانا و در معاصران، نيما و فروغ، ارزشي ندارند. چراكه شعر سفارشي كه برخاسته از شهود و مكاشفه معنوي و وجداني شاعر نباشد، ارزش ندارد.
عليپور با بيان اينكه دو نوع سفارش داريم، ادامه داد: يك نوع سفارش وجود دارد كه سفارش فرد يا نهادي باشد. درواقع سفارش جامعه نباشد و نوع ديگر به تعبير ماياكوفسكي سفارش اجتماعي است كه مي‌گويد: شاعر بايد سفارش اجتماعي بگيرد. يعني در دل سفارش اجتماعي، ‌اشعار عاشقانه، عرفاني و... ظهور مي‌يابد. به عنوان مثال مولانا كشف و شهودهاي خود را در شعر آورده؛ ولي كشف‌هاي او به‌نوعي اجتماعي هم هست و روابط فردي او با معبود كه به شكل سفارش به خود بوده، قرن‌ها جهان را مورد خطاب قرار داده است. اين نوع سفارش تمام نشدني است.
وي افزود: شعر كه ناشي از سفارش فردي باشد، به فرهنگ شعر لطمه‌اي اخلاقي وارد مي‌كند و رياكاري در شعر از همين جا آغاز مي‌شود. گاهي شاعر در شرايطي قرار مي‌گيرد كه براي بقاي مادي، شخصيتي و حس موجوديت خود، مجبور است شعرهايي بگويد كه ناشي از سفارش فردي است. اين آغاز رياكاري در شعر بوده كه بزرگترين لطمه است؛ گرچه اخلاق جز ماهيت شعر نيست؛ ولي جزو موجوديت و ارزش‌هاي آن محسوب مي‌شود و شعر كه منشا آسماني دارد، اولين رسالتش حفظ اخلاق است. اگر اخلاق را رعايت نمي‌كند، ضد اخلاق هم نبايد نباشد.
عليپور در پايان يادآوري كرد: رياكاري از شعري سرچشمه مي‌گيرد كه بر پايه سفارش فردي باشد.
انتهاي پيام
محمود دولت‌آبادي، نويسنده معاصر:
ادبيات معاصر ايراني بازتاب هويت ملي و ايراني است



خبرگزاري فارس: محمود دولت‌آبادي نويسنده معاصر، در آستانه نخستين هم انديشي "هويت ايراني" با بيان اين مطلب گفت: تمام ادبيات معاصر ما بازتاب هويت ملي و ايراني است.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از دبيرخانه نخستين همايش هويت ايراني، اين نويسنده معاصر خاطر نشان كرد: در گفت وگوهايي كه پيش‌تر داشتم، گفته‌ام و حرفم اين بوده، كه ادبيات، اول ملي است بعد به عنوان نشانه يك ملت بخشي از فرهنگ جهاني را تشكيل مي‌دهد. براي مثال، ادبيات كلاسيك ما ابتدا ادبياتي است كه در ايران و زبان دري به وجود آمد و پس از آن بخشي از ادبيات جهان را به خود اختصاص دادد. پس جدا ديدن هويت از ادبيات نگاهي نادرست است. ادبيات به خودي خود يعني هويت ملي.
نويسنده آثاري چون "جاي خالي سلوچ" و "كليدر" اظهار داشت: ادبيات در نوع خود كم و كيف هويت را بيان مي‌كند و ممكن است افراد ديگر اين كار را با نمايش، نقاشي و هنرهاي ديگر انجام دهند.
اما حقيقت اين است كه اگر بخواهيم بخش‌هايي ديگر از فرهنگ كه هويت ما را بيان مي‌كنند، به خوبي و به طور كامل نشان دهيم، اين كار بايد از طريق زبان صورت بگيرد، يعني زبان تمام فرهنگ و هويت ما را در خود دارد.
وي گفت: با وجود اينكه تكنولوژي پيشرفت كرده است و مي‌توان از بسياري آثار كهن كه نشان هويت ايراني يا هر ملت ديگري است، تصوير تهيه كرد، باز هم براي بيان و نشان دادن و معرفي آن به جامعه نيازمند زبان هستيم، براي مثال اگر بنا باشد "كاخ آپادانا" ،"جندي‌شاپور" يا "مسجد شيخ لطف الله " را به عنوان نشانه‌هايي از هويت ايراني معرفي و نشان دهيم اين كار با ارائه تصوير تنها امكان‌پذير نيست و به زبان نياز داريم. براي بيان هويت ايراني و معرفت هويت، زبان در آغاز و پايه قرار مي‌گيرد.
اين نويسنده گفت: تمام ايران در شاهنامه انعكاس دارد، بدون آنكه قصد داشته باشد جغرافيا را مطرح كند. اين يعني توجه به هويت ملي و بخش‌هاي ديگر آن كه تنها از طريق زبان امكان‌پذير است و نه جز آن. هندسه و نقوش را هم از طريق زبان مي‌توان توضيح داد.
وي با تاكيد بر اين مطلب كه ادبيات در ذات خود يعني هويت ملي، گفت: وقتي اعراب شعرهاي خود را بر پارچه مي‌نوشتند و برديوار كعبه آويزان مي‌كردند، قصدشان نشان دادن هويت بود. اين شعرها هويت اعراب به حساب مي‌آيد.
دولت‌آبادي كه در عرصه نمايشنامه‌نويسي و بازيگري نيز دست دارد، در پاسخ به اين پرسش كه عده‌اي معتقدند جايگاه هويت ايراني در نمايش چندان مناسب نيست، گفت: نمايش در كشور ايران جوان است و متاسفانه كساني كه اهل اين كار بودند از عرصه نمايش رانده شده‌اند. ستون‌هاي تئاتر ما از هم پاشيده شده است و وقتي اركان تئاتر كشور را خواسته يا ناخواسته از صحنه خارج مي‌كنند هويت در نمايش از بين مي‌رود.
وي تصريح كرد: اگر چه تئاتر ما عمر 50 ساله دارد، اما وقتي اولين تئاتر جديد را "نوشين" پايه‌گذاري مي‌كند، نام آن را مي‌گذارد "فردوسي" و اين يعني توجه به هويت ايراني در تئاتر. اما حقيقت اين است كه امروز، همان طور كه گفتم؛ ستون‌هاي اصلي تئاتر ما از هم پاشيده شده‌اند و اين باعث كم‌رنگ شدن هويت ايراني در آثار نمايشي است.
انتهاي پيام/
 


پرويز بيگي حبيب‌آبادي:
اگر شاعر درباره‌ي موضوعي سفارش بگيرد، آن ديگر شعر نيست
شاعر نبايد خود را درباره‌ي موضوعي موظف كند
 
 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - ادبيات
پرويز بيگي حبيب‌آبادي مي‌گويد: براي سرودن، شاعر بايد در حال و هواي شاعرانه قرار گيرد؛ تا جوشش شاعرانه داشته باشد.
وي ادامه داد: شعر مقوله‌اي جوششي است و كارهايي كه شاعر به صورت كوششي به خود مي‌قبولاند كه در مورد موضوعي بسرايد، روي ذهن مخاطب تاثير نمي‌گذارد.
اين شاعر كه درباره‌ي شعر سفارشي با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت‌وگو مي‌كرد، متذكر شد: گاهي شاعران علاقه مي‌يابند در مورد موضوعي شعر بگويند، كه اگر در حال و هواي جوششي قرار گيرد، شعرشان موفق است؛ اما نكته قابل توجه اين است كه شاعران گاهي در يك فضاي جوششي قرار مي‌گيرند و گاهي در آن فضا هم شعر به سراغ آنان نمي‌آýيد.
وي همچنين متذكر شد: اگر شاعر ضمير خود را باموضوعي تطبيق داده باشد و شعري بسرايد، نمي‌توان گفت كه به شعر لطمه‌اي وارد شده است. درواقع زماني كه شاعر خود‌ به خود سفارش دهد، طوري نيست.
بيگي حبيب‌ آبادي درباره شعرهايي كه به مناسبت‌هاي خاص سروده مي‌شود، عنوان كرد: كنگره‌هايي كه به مناسبت‌هاي خاص برگزار مي‌شود، محل مناسبي براي شاعر فراهم و او را به شوق مي‌آورد تا شعر بگويد و اين از سفارش خارج مي‌شود. ممكن است براي آن نهاد سفارش باشد؛ ولي براي شاعر در شكل سفارش قرار نگرفته است.
وي يادآوري كرد: اگر شاعر خود را موظف كند كه وارد فضايي شده و در مورد آن شعر بگويد، مسلما شعرش، شعر خوبي از آب در نخواهد آمد؛ اما گاه شاعر خود را موظف نمي‌كند؛ بلكه بر آن موضوع پاسخ مثبت داده و ذهنش را براي آن موضوع آماده مي‌كند. زماني كه درباره موضوعي فكر كنيم آن موضوع در ضمير ناخودآگاه ما پرورده مي‌شود و شعر مي‌آيد كه اينجا ديگر شعر تصنعي نيست؛ اما اگر شاعري بخواهد درباره موضوعي سفارش بگيرد، آن ديگر شعر نيست؛ بلكه يك نظم و كار موزون است كه بافتن دست داده تا يافتن و ما در شعر دنبال يافتن هستيم. اينجاست كه به شعر لطمه مي‌خورد.
بيگي حبيب‌ آبادي در پايان اظهار داشت: اگر شاعري به آنچه مي‌گويد اعتقاد نداشته باشد، دروغ گفته و اگر دروغ بگويد، به تضاد با خود مي‌رسد و زماني كه شاعر به تضاد برسد، شاعري را رها مي‌كند.
انتهاي پيام 
جواد مجابي:
شعر به سفارش دل شاعر است
يك شعر پيشرو و اصيل سفارشي نيست

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - ادبيات
يك شاعر معتقد است: شعر امري نابه‌خود است و ساخته و پرداخته نيست؛ در اين صورت، شعر به هيچ وجه نمي‌تواند سفارشي باشد.
جواد مجابي در گفت و گو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: شعر سفارشي پديده جديدي نيست و در تاريخ شعر ايران بارها شاعران به سفارش اميران و پادشاهان شعر گفته يا به تقاضاي مكتبي كه به آن وابسته بوده‌اند (مذهبي، عرفاني و...) شعر سروده‌اند. قبل از نيما شعر سفارشي با قدرت تمام در دربارها و ديگر جاها حضور جدي داشت و او اولين كسي بود كه در مقابل شعري كه با مدح ارتباط داشت، ايستاد.
وي افزود: شعر ما همواره در مدح كس،‌ يا چيزي بوده است. يا در مدح خدا، بزرگان ، معشوق، طبيعت و... سروده مي‌شد كه اين درواقع نوعي از سفارش است. نيما مي‌گفت حتا ”انسان” نمي‌تواند مدح شود؛ بلكه بايد در شعر با آن برخورد كرد. از اين به بعد، روش جديدي در سفارش نويسي به وجود آمد و بعد از اين برخورد باز شعر سفارش نوشته مي‌شد.
مجابي ادامه داد: در دهه‌هاي 40 و 50 بخشي از شعر، سفارش اجتماعي و آگاهي توده و جنبش آفريني بود؛ تا اين دسته از شعرها به آگاهي يا خيزش توده منجر شود كه البته شاخه نازكي بود.
وي با اشاره به شعر سفارشي در دو دهه گذشته يادآوري كرد: در اين دو دهه شعرهاي سفارشي براي مقاصد سياسي و اجتماعي سروده مي‌شود؛ درحالي‌كه شعر به سفارش دل شاعر و مخاطب شعر، خود انسان است. شعرهايي كه حافظ سروده، گفت و گو با خود و به سفارش دل خود بوده است. از آنجا كه مخاطب اصلي خود انسان است، قبلا شاعر در مورد مضمون شعر نينديشيده، تجربه طولاني كه شاعر دارد در ذهنش متبلور مي‌شود.
مجابي با بيان اينكه يك شعر پيشرو اصيل سفارشي نيست، متذكر شد: حتا حافظ آگاهانه و به اقتضاي روزگار اسم پادشاه يا وزيري را در پايان غزلش آورده است. حتا در شاهنامه كه فردوسي به ميل خود سروده، بعد از تمام شدن راجع به سلطان محمود شعري را آورده و انديشيده و سنجيده اين كار را كرده است.
وي همچنين اعتقاد دارد: شعر سفارشي به ادبيات لطمه‌اي نمي‌زند؛ چراكه هر چه گفته مي‌شود به ادبيات ربطي ندارد، ادبيات در درازمدت خود را نشان مي‌دهد؛ اما شعر سفارشي به شاعر لطمه مي‌زند؛ چراكه او را به كارمندي بي‌ جيره و مواجب تبديل مي‌كند.
انتهاي پيام 
جلسه‌هاي نقد و بررسي دو مجموعه داستان ايراني و آثار ماشادو دآسيس در خانه كتاب برگزار مي‌شود 
 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - كتاب
در يكصد و پنجاه و هفتمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه، دو مجموعه داستان «وسوسه‌هاي ارديبهشت» نوشته علي قانع و «من مجردم خانوم» نوشته مرتضي كربلايي‌لو با حضور نويسندگان، توسط دكتر حسين پاينده نقد و بررسي مي‌شود.
اين نشست روز سه شنبه ‌١٣/١١/١٣٨٣ از ساعت ‌١٧ در محل خانه كتاب برگزار مي‌شود.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا همچنين در يكصد و پنجاه و هشتمين نشست اين مجموعه، عبدالله كوثري و فتح‌الله بي‌نياز درباره آثار ماشادو دآسيس سخن مي‌گويند.
ماشادو دآسيس نويسنده‌اي است برزيلي كه برخي از منتقدان و صاحب‌نظران وي را بزرگ‌ترين نويسنده قرن نوزدهم در آمريكاي لاتين مي‌دانند. از آسيس تاكنون دو كتاب «روانكاو» و «خاطرات پس از مرگ براس كوباس» به قلم عبد‌الله كوثري به فارسي ترجمه و در سال ‌١٣٨٢ منتشر شده است.
اين نشست روز شنبه ‌١٧/١١/١٣٨٣ از ساعت ‌١٧ در محل يادشده برگزار خواهد ‌شد.
انتهاي پيام 



در برنامه هاي ادبي دانشگاهها گاها افراط و تفريط مي شود 
 خبرگزاري موج
يك استاد زبان و ادبيات فارسي گفت :متاسفانه براي تغيير برنامه‌‏هاي ادبي دانشگاه ها گاها نظرات افراطي ارايه شده و عده‌‏اي كل ادبيات را نفي مي‌‏كنند كه اين امر نشان از افراط و تفريط دارد.
دكترمسعودجعفري استاد درگفت‌‏وگو با خبرنگار خبرگزاري موج با بيان اين مطلب افزود: فرهنگ ،زبان وادبيات ايران غني است . در اين راستا بايد در برنامه ريزي هاي بلند مدت در اين عرصه همه حوزه‌‏هاي فرهنگي و ادبي در نظر گرفته شود.ب
وي تاكيد كرد :در حال حاضر نياز به تغييردر برنامه‌‏هاي زبان وادبيات فارسي دانشگاه محسوس است.
اين استاد دانشگاه اظهار داشت: وي خاطر نشان كرد:
وي گفت: ما نياز به برنامه‌‏اي داريم كه ادبيات كلاسيك ومعاصر رادركنار هم و به شكلي مناسب به علاقه‌‏مندان ارايه كند و من فكر مي‌‏كنم اگر ادبيات را گرايشي كنيم ، نتايج خوبي از آن بدست مي‌‏آيد.
دكتر جعفري در پايان اظهار داشت : از سوي ديگر بايد انتخاب دروس دانشگاهي ملاك علمي داشته باشد. 
 
يكصد و 50 چهره فرهنگي - ادبي كشور در جشنواره كتاب كودك و نوجوان ايران حضور مي‌يابند 
 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - كتاب
همزمان با برگزاري نخستين جشنواره كتاب كودك و نوجوان ايران 150 چهره فرهنگي وادبي كشور براي حضور در اين جشنواره نيمه دوم اسفند ماه ميهمان شهر كرمان خواهند بود.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا از روابط عمومي معاونت امور فرهنگي وزارت ارشاد، اين گروه از ميهمانان كه متشكل از نويسندگان، شاعران، مترجمان، منتقدان، ‌مؤلفان، ناشران و صاحبان نظر فرهنگي حوزه كتاب كودك هستند از تاريخ 18 تا 24 اسفند ماه علاوه بر شركت در جشنواره‌، در همايش بررسي مسائل كتاب كودك در ايران نيز به سخنراني و بحث و گفت و گو خواهند پرداخت.
بنا بر اين گزارش همچنين ثبت نام از ناشران سراسر كشور براي شركت در اين جشنواره از فردا دوشنبه دوازدهم بهمن ماه در انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك آýغاز مي‌شود و تا 24 بهمن ماه ادامه خواهد داشت.
نخستين جشنواره كتاب كودك و نوجوان ايران از 18 تا 24 اسفند ماه در شهر كرمان به مدت يك هفته برگزار مي‌شود.
انتهاي پيام 
پايان‎ كنگره‎ شعر دفاع مقدس‎ 
  
صدا  و سیما
اهواز ـ سيزدهمين‎ كنگره‎ شعر دفاع مقدس‎ با تجليل‎ ازبرگزيدگان‎‎‎ درطلائيه‎ استان خوزستان پايان‎ يافت‎.
به‎ گزارش‎ واحد مركزي‎‎ خبـر , بـراسـاس‎ راي هيات‎ داوران‎ سجاد عزيزي‎ آرام‎, عبدالـرضـا كوهمال‎‎ جهـرمـي‎, نـجمـه‎ زارع , اسمـاعيـل محمدپور,صالح‎ نمازي‎‎‎ زاده‎ و كبـري مـوسـوي برگزيدگان‎‎ سيزدهمين كنگره‎ شعر دفاع مقدس‎ معرفي‎ شدند.
رئيس‎ بنياد حفظ آثارو نشر ارزشهـاي‎ دفـاع مقدس‎ دراين‎ مراسم‎ با تـاكيـد بـر ايـنكـه‎ فرهنگ‎ دفاع مقـدس‎ هنوز تمـام‎ نشـده‎ اسـت‎ گفت‎‎: فرهنـگ‎‎ دفـاع مقـدس‎ فـرهنـگ حيـات, بالندگي‎ و هويت‎ بخشيدن‎ به‎‎ نسلهـاي‎ آينـده است‎‎‎ و فرهنگ‎ برتر است كه‎ بر اسـتقـامـت و پايداري‎ در مقابل‎ دشمنـان‎ تـاكيـد دارد و هيچگاه‎ نبايد فراموش‎ شود. 
 
محمدرضا ريخته‌گران:
همه اديان با تكيه بر عرفان محقق شده‌اند
بيشتر عرفاي ايراني - اسلامي شاعر و اكثر شعراي اين تمدن پويا عارفند
 
 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - ادبيات
به گفته دكتر محمدرضا ريخته گران ولايت و عرفان همراه با اديان است و هيچ ديني جز با تكيه بر مباني عرفاني محقق نمي‌شود.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا اين استاد فلسفه دانشگاه تهران با تاكيد بر ضرورت همنشيني اديان با مباني عرفاني تصريح كرد: حقيقت اين است كه عرفان همان جنبه معنوي و مولوي پيامبران و باطن رسالت آنان است و اين درباره خاتم پيامبران (ص) و دين اسلام نيز صادق است.
وي افزود: باطن هر نبي، نبوت و باطن نبوت نيز ولايت است. بنابراين اين ولايت و عرفان همراه با اديان است و هيچ ديني محقق نمي‌شود، مگر اينكه بر مباني عرفاني استوار باشد. از اين منظر عرفان با همه اديان ارتباطي يكسان دارد و همه اديان در خود تفكر عرفاني دارند؛ اما گوهر باطني اديان كه چيزي جز عرفان نيست، در اديان مختلف داراي مراتب يا قوت و ضعف است.
ريخته‌گران در ادامه با تاكيد بر اينكه بايد به تفاوت‌ها و مراتب عرفان در اديان مختلف توجه داشت، گفت: مي‌توان اين امكان را پذيرفت كه يك دين در طول تاريخ تحول خود به معنويت و جنبه‌هاي مولوي توجه نداشته باشد؛ اما اگر چنين نيز باشد، پيروان نسل‌هاي بعدي جنبه عرفاني را درك و به آن توجه خواهند كرد.
وي تصريح كرد: البته نبايد هر گونه تفكر باطني را با تفكر عرفاني يكي دانست و رابطه اين‌هماني بين آنها برقرار كرد. عرفان چيزي غير از تفكر باطني است.
به عقيده اين استاد دانشگاه و پژوهشگر فلسفه براي اينكه بتوان به درستي از عرفان ايراني سخن گفت، بايد محدوده‌هاي سياسي ايران را در نظر نگرفت و به دنبال حدود ايران فرهنگي بود.
وي اظهار داشت: ايران فرهنگي، ايران بزرگي است كه در قلب قاره آسيا جاي گرفته و از بلخ تا خليج‌فارس و بغداد و حتا اسپانيا گسترش يافته است. البته اين حوزه وسيع، حوزه تمدن اسلامي است كه ايران در داخل آن نقش برجسته‌اي دارد.
ريخته‌گران افزود: اقوام ايراني به معنويت اسلامي توجه خاص داشته و دارند و درواقع عرفان بيشتر درميان اقوام و طوايف پارسي زبان يا ايراني بسط يافته است. نكته مهم نيز در اين ميان اهميت و حضور پررنگ عرفان در تمدن اسلام است. در واقع اسلام، تمدن وسط عالم است و شرقي و غربي نيست.
استاد دانشگاه تهران با بيان اين نكته كه اسلام افراد بشر را به مقام لاشرقيه و لاغربيه دعوت مي‌كند، حقيقت يگانه را فراسوي غربي و شرقي دانست و بيان داشت: عرفان حوزه‌اي خاص كه تنها به اصحاب معرفت اختصاص داشته و در كنج ديرها و خانقاه‌ها محصور مانده باشد، نيست. عرفان حقيقي والا و پوياست كه تمدني بزرگ بر مبناي آن به وجود آمده است.
دكتر ريخته گران در بخش ديگري از گفت‌وگوي خود با ستاد خبري همايش عرفان، اسلام، ايران و انسان معاصر با اشاره به اينكه عرفان روح سازي و جاري و جوهر حيات يك تمدن است، اكثر عرفاي ايراني - اسلامي را شاعر و اكثر شعراي اين تمدن پويا را نيز عارف دانست.
وي گفت: از هر بعد و جنبه‌اي كه نظر كنيم، در مي‌يابيم كه در تمدن اسلامي، هنرها، صنايع و فنون برپا عرفان پديد آمده‌اند و عرفان جز فلسفه و كلام، بر مناسبات اجتماعي و فرهنگ مردم نيز تاثير داشته است.
گفتني است: همايش عرفان، اسلام، ايران و انسان معاصر، نكوداشت شيخ‌ شهاب‌الدين سهروردي در باشگاه دانشجويان دانشگاه تهران برگزار مي‌شود.
اين همايش در تاريخ 25 ، 26 و 27 بهمن ماه سال جاري با حضور جمعي از انديشمندان، صاحبنظران و محققان ايراني و خارجي برگزار مي‌شود كه در دو بخش انديشه و هنر ترتيب داده شده است و براي هر بخش، مقالات و سخنراني‌هايي به همراه برنامه‌هاي جانبي در نظر گرفته شده است.
از برنامه‌هاي جنبي اين همايش به بزرگداشت و تجليل از تني چند از انديشمندان و صاحبنظران برجسته در حوزه عرفان و انديشه‌ اسلامي، برگزاري نمايشگاه‌هاي هنري، پخش فيلم و اجراي موسيقي مي‌توان اشاره كرد.
مراسم افتتاح اين همايش ساعت 14 روز يكشنبه 25 بهمن ماه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار مي‌شود. اين همايش در روزهاي 26 و 27 بهمن ماه از ساعت 9 در باشگاه دانشجويان دانشگاه تهران پي ‌گرفته خواهد شد.
اين همايش به همت جمعي از دانشجويان دانشگاه تهران و با همكاري معاونت دانشجويي و فرهنگي باشگاه دانشجويان دانشگاه تهران، انجمن حكمت و فلسفه ايران، فرهنگستان هنر و ... ترتيب داده شده است.
دبيرخانه همايش نيز اعلام كرد كه در حاشيه همايش «عرفان، اسلام، ايران و انسان معاصر» مراسم تجليل و بزرگداشتي براي سيد جلال‌الدين آشتياني برگزار خواهد شد.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا در روز پاياني اين همايش (سه شنبه 27 بهمن ماه) مراسمي به منظور بزرگداشت و تجليل از انديشمندان و صاحبنظر بر جسته حوزه فلسفه و عرفان اسلامي، سيد جلال‌الدين آشتياني در نظر گرفته شده است.
از سخنرانان اين مراسم به حسن لاهوتي، مترجم و پژوهشگر، كه درباره سيد جلال‌الدين آشتياني سخنراني مي‌كند، اشاره شده است. همچنين فيلم مستندي نيز از زندگينامه آشتياني پخش خواهد شد.
انتهاي پيام 


ششمين کنگره سراسرى ادبيات غدير در قم آغاز شد 
قم ، خبرگزارى جمهورى اسلامى ۱۱ / ۱۱ / ۸۳
داخلى.فرهنگى.کنگره غدير.
ششمين کنگره سراسرى ادبيات غدير روز يک شنبه با پيام وزير فرهنگ و ارشاد
اسلامى در تالار غدير کتابخانه آيت الله خامنه اى قم آغاز شد.
احمد مسجد جامعى در اين پيام زبان شعر را زبان اثبات عقيده ها و زبان
به هم پيچيدن بنياد کوردلىها و تعصبها دانسته است .
وى اضافه کرده است : دراين عصر سفاک که اهريمنان فانون هاى فروزان ميراث
بشرى را در عتبات شريفه عراق نشانه رفته اند و رگبار کينه شان سينه هاىمالامال
از شيدايى و شوق را در هم مىشکند بر شما شاعران است که با آتش افروخته از
کلمات خويش همواره اين مشعل را روشن نگاه داريد.
وى يادآور شده است : امروز زبان شعر غدير همان شمشير برنده على (ع ) است ،
با ياخته هاى به هيجان آمده خويش تن به اقيانوس هاى مواج و خروشان بزنيد که
شاعر از پيکر روح خويش برخواهد خواست .
مسجد جامعى تلاش براى خلق جوامع آرمانى و شروع از شرايط عينى و واقعى در
اين وانفساى اباحه گرى وسرمايه دارى را وظيفه دولتمردان ، شاعران ونويسندگان
ذکر کرد.
وى ادامه داده است : امروز جهان ، جهان مترقى است و اين درد براى پيکره
جهان اسلام کشنده تر است ، خوشبختانه فرهنگ ايرانى و اسلامى بر آن است که همه
انسانها را بايد شريک در انسانيت در شمار آورد و عقايد و انديشه هاى آنان
متواضعانه برخورد نمود مگر آنکه مقدسات و عوامل اساسى و اعتقادى مورد هجوم
باشد.
وى افزوده است : وظيفه ما دولتمردان و شما شاعران و نويسندگان در اين
وانفساى اباحه گرى و سرمايه دارى اين است که به جاى تلاش براى خلق جوامع
آرمانى کار را از شرايط عينى واقع شروع کنيم .
مسجد جامعى معتقد است که ما ضربه هاى کشنده به دشمن زده ايم و خود را
در سراسر قرن بيمه کرده ايم و حرف هاى زيادى براى گفتن داريم تا در چالش با
دشمنان سرسخت اسلام و ولايت ارايه نماييم .
دراين کنگره يکى از اساتيد حوزه علميه قم بر اهميت توجه به غدير تاکيد
کرد و گفت : فرهنگ غدير بايد با استفاده از ابزارهاى مختلف در جامعه گسترش
يابد.
حجت الاسلام محمد رفعتى افزود : دراين زمينه شعرا نيز وظيفه سنگينى برعهده
دارند که بايد از جنبه هاى مختلف زوايا غدير را تبيين کنند.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامى قم گفت : در اين کنگره ۳۱۸ اثر شعر و داستان
در زمينه غدير از۲۵ استان به دبيرخانه کنگره سراسرى ادبيات غدير ارسال
گرديده است .
محمد مهدى احمدى افزود : از ميان آثار ارسال شده ،۴۰ اثر شعر و۱۵ اثر
داستانى براى شرکت در کنگره انتخاب شده است .
اين کنگره فردا نيز ادامه دارد.
ف .ن ۵۵۰ / ۵۴۸
 
کرمان ميزبان چهره هاى فرهنگى و ادبى حوزه کتاب کودک مىشود 
تهران ، خبرگزارى جمهورى اسلامى ۱۱ / ۱۱ / ۸۳
داخلى.فرهنگى.کتاب.
همزمان با برپايى جشنواره کتاب کودک و نوجوان در کرمان ، اين شهر ميزبان
يکصد وپنجاه چهره فرهنگى و ادبى کتاب کودک کشور مىشود.
به گزارش روز يکشنبه معاونت فرهنگى وزارت فرهنگ وارشاد اسلامى، ميهمانان
اين جشنواره متشکل از شاعران ،نويسندگان ، منتقدان ،ناشران و صاحبنظران حوزه
کتاب کودک علاوه بر حضور در جشنواره در همايش "بررسى مسايل کتاب کودک " به
بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت .
براساس اين گزارش ، همچنين ثبت نام از ناشران سراسر کشور براى شرکت در
اين جشنواره از فردا دوشنبه ۱۲ بهمن ماه در انجمن فرهنگى ناشران کتاب
کودک آغاز مىشود و تا۲۴ بهمن ماه ادامه خواهد داشت .
جشنواره کتاب کودک و نوجوان شامل سه بخش نمايشگاهى،فرهنگى و فعاليت هاى
ويژه است .
همچنين نويسندگان و پژوهشگرانى از کشورهاى خارجى نيز به عنوان ميهمان
در جشنواره کتاب کودک و نوجوان ايران حضور خواهند داشت .
کارگاه هاى نقاشى و اطلاع رسانى براى کودکان ، غرفه هاى ويژه قرآن و عترت ،
کتابهاى عاشورا، معرفى کتابهاى برگزيده جشنواره ها و کتابهاى چاپ اول از
جمله برنامه هاى جنبى اين جشنواره عنوان شده است .
جشنواره کتاب کودک و نوجوان ايران توسط معاونت امور فرهنگى وزارت فرهنگ
و ارشاد اسلامى، با همکارى اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى کرمان و استاندارى
کرمان برگزار مىشود.
اين جشنواره از هجدهم اسفندماه آغاز مىشود و تا بيست وچهارم اين ماه
ادامه خواهد داشت .
فراهنگ ۲۳۰۸ / ۱۵۱۵
 
دبير کنگره شعر دفاع مقدس : حماسه جزء جدانشدنى مردم ايران زمين است 
اهواز ، خبرگزارى جمهورى اسلامى ۱۰ / ۱۱ / ۸۳
داخلى.اجتماعى.شعردفاع مقدس
دبير علمى کنگره سراسرى شعر دفاع مقدس گفت : حماسه جزء جدانشدنى مردم
ايران زمين است .
پرويز بيگى حبيبآبادى در حاشيه برگزارى کنگره ياد شده در گفت و گو با
خبرنگار ايرنا افزود : اين حماسه گاه به شکل بيانيه علمى در قالب شاهنامه
و گاهى به شکل حماسه مانند دفاع مقدس نمود عينى مىيابد و نبايد فراموش
شود.
بيگى حبيبآبادى با بيان اينکه همه ملتها به حماسه هاى خود افتخار
ميکنند، اظهار داشت : چون حماسه ايرانيان با دين مدارى فصل مشترک دارد
ماندگارتر و پايدارتر است .
وى حماسه دفاع مقدس را از جمله حماسه هاى ايرانيان بر شمرد و گفت :
سرودن شعر در اين حماسه موجب پايايى آن است و تاکيد کرد که بايد تلاش شود
که بين نسل گذشته و نسل امروز در خصوص اين حماسه گسستى ايجاد نگردد.
وى با اشاره به تلاشهايى که براى جذب جوانان به عرصه شعر دفاع مقدس
صورت گرفته است ، اظهار داشت : با برگزارى کنگره هاى شعر دفاع مقدس تقريبا
به اين هدف رسيده ايم بگونه اى که نزديک به ۷۰ درصد از شرکت کنندگان در
کنگره امسال جوان بوده اند.
وى ادامه داد : از۹۰ شاعر شرکت کننده در اين همايش ۳۷ نفر از آنان
براى نخستين بار شرکت کرده بودند که تاريخ تولد آنان بين ۱۳۵۹ تا۱۳۶۱
بود و در زمان جنگ حضور فعالى نداشته اند.
سيزدهمين کنگره سراسرى شعر دفاع مقدس که از هشتم بهمن ماه آغاز شده
بود، امروز دهم بهمن در طلاييه به کار خود پايان داد.
اين کنگره توسط بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاى دفاع مقدس برگزار شده
بود.
فراهنگ ۱۷۷۶ ۱۶۴۱-۱۵۵۴-
 


يک شاعر دفاع مقدس : سطح گرايش به ادبيات آيينى و دفاع مقدس پايين است 
اهواز، خبرگزارى جمهورى اسلامى ۱۰ / ۱۱ / ۸۳
داخلى.فرهنگى.
يک شاعر دفاع مقدس اظهار داشت : سطح گرايش به ادبيات آيينى و دفاع
مقدس در کشور بسيار پايين است .
"ابراهيم سنايى" روز شنبه در حاشيه برگزارى سيزدهمين کنگره شعر دفاع
مقدس در طلائيه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : در حال حاضر شرايط به
گونه اى است که اکثر شاعران به ضرورت و پس از اعلام يک فراخوان ، چند قطعه
شعر در زمينه دفاع مقدس مىسرايند.
وى افزود : متاسفانه هر کس که شعرهايش به دفاع مقدس و ادبيات آيينى
گرايش نشان دهد به نوعى او را عقب افتاده و امل مىدانند.
شاعر مجموعه آثار "پاى فرسوده نخل" و "عصمت سبز" ادامه داد : اين در
حالى است که بايد الويت در شعر را به کسانى اختصاص داد که جان خود را
براى دفاع از وطن از دست داده اند.
وى مقوله دفاع مقدس و شعر گفتن درباره آن را بهترين گزينه براى هر
شاعر عنوان کرد.
سنايى افزود : ضرورت شعر گفتن براى دفاع مقدس بايد با خون شاعر عجين
باشد و آن را آگاهانه درک کند اما متاسفانه امروزه بيشتر اشعار شاعران
بويژه شاعران جوان در خصوص عشقهاى مجازى است .
دو مجموعه " تيغ و زيتون " و "سبوى سرخ عطش " از جمله آثار اين شاعر
خوزستانى است که هم اکنون در دست چاپ است .
سيزدهمين کنگره شعر دفاع مقدس که از هشتم بهمن ماه کار خود را آغاز
کرد، امروز در منطقه طلائيه در اهواز به کار خود پايان مىدهد.
طلائيه از جمله بکرترين مناطق جنگى در کشور است .
اجتمام / ۱۷۷۶ / ۱۷۷۷ ۱۴۱۸ 
نخستين شماره ماهنامه ادبى، فلسفى و هنرى "ساد" منتشر شد 
تهران ، خبرگزارى جمهورى اسلامى ۱۱ / ۱۱ / ۸۳
داخلى.فرهنگى.ادبيات .ماهنامه ساد.
نخستين شماره ماهنامه ادبى، فلسفى و هنرى "ساد" با مدير مسوولى "ناصر
غفارى" و شوراى سردبيرى "داوود حضرتى"،"حسين فاضلى" و "پژمان گلچين " توسط
نشر"پاندا" منتشر شد.
به گزارش روز يکشنبه خبرنگارگروه فرهنگى ايرنا، اين ماهنامه با مقدمه
"محمد حسن نجفى" باعنوان "متن آبس - تن " (بازننويسى بوف کور) آغاز شده
است .
"مردى شبيه الفباى راز" نوشته "محمد آزرم " به بررسى شعرها و نگره هاى
شعرى "رضا براهنى" شاعر، نويسنده و منتقد ادبى مىپردازد.
"جهانى شدن " عنوان داستان "عبدالباقى يوسف " و با ترجمه زهرا رحمانى
از ديگر مطالب اين ماهنامه است .
دربخش ديگرى از نخستين شماره از ماهنامه ساد، "رضا خسروى " به بررسى
فيلم قاتلين بلفطره (Natural Born Killers) اثر اليوراستون مىپردازد.
داستان هاى "سى و نه " نوشته مهناز رضايى، "کو"نوشته سحرتقى خانى، "آينه "
نوشته احمد خادم پر، از ديگر مطالب اين ماهنامه است .
در بخش شعر، شعرهاى از"ايرج صف شکن "، "پيمان سلطانى"، " پژمان گلچين " ،
"على باباچاهى"، "داريوش معمار"، "ساعدالله احمدى"، "رضاحامى پور"،
"منصور برمکى"، "بهزاد خواجات "، "حسين فاضلى" براى نخستين بار چاپ شده
است .
داستان "حرف هاى يک ديوانه " نوشته محمد رياحى، فيلم نامه "مردى که ليدا
را داد زد" نوشته سعيد نجاتى ريحانى، "بپو، شاهد عقد" اثر هانريش مان و
با ترجمه على عبداللهى از ديگر مطالب اين ماهنامه است .
"درجستجوى زمان از دست رفته " عنوان نقدى است که داوود حضرتى بر شعر
"وقتى که من بچه بودم " اسماعيل خوئى، نوشته است .
نگاهى به "مارسل دوشامپ" هنرمند دادايسم فرانسوى،نقدى برداستان "سايه هاى
غار" نوشته شهريارمندنى پور، نقدى بر کتاب شعر "اما من معاصر بادها هستم "
سروده هاى نازنين نظام شهيدى، از مطالب اين شماره است .
متن کامل سخنرانى محمد ضيمرام درباره دريدا با عنوان "ديکانستراکسيون "
از مطالب نخستين شماره از ماهنامه ساد است .
فراهنگ ۲۳۰۳ / ۱۰۶۴
 

 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است