تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


January 29, 2005 11:28 PM

جمعه 9 بهمن 83/10 خبر

آغاز سيزدهمين كنگره شعر دفاع مقدس در اهواز


خبرگزاري فارس: سيزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس با پيام آيت الله نوري همداني به مدت سه روز در اهواز افتتاح شد.


به گزارش خبرنگار ادبي فارس در متن اين پيام كه در حضور جمعي از مسئولان استان خوزستان و مشاوران عرصه دفاع مقدس قرائت شد، آماده است: «يكي از هنرهايي كه مورد تشويق و تقدير اسلام قرار گرفته است، اشعار هدفدار است، اشعاري كه در بردارنده مطالب حق و آموزنده و متعالي است و اين موضوع به اندازه‌اي در نظر حضرت رسول اكرم (ص) ارزشمند است كه فرموده‌اند "برخي از اشعار حكمتند"
وي افزود: اشعار «كميت»، «دعبل خزاعي»، «فرزدق» و «سيد حميري» در آن عرصه تاريك كه حكومت و فرمانروايي مسلمانان در دست ستمگران جبار بني‌اميه و بني‌عباس بود در شناساندن حقانيت يك تشكيلات تبليغاتي نيرومند بود.
در اين پيام خاطرنشان شده است: شعرهاي پر محتوايي كه در رابطه با نهضت مردم مسلمان و معتقد ايران كه با رهبري و روشنگري نابغه دوران و نادره روزگار امام خميني (ره) تحقق يافت و يك رژيم مستبد را نابود ساخت و بساط استعمار و استكبار را از ايران قلع و قمع كرد و به جاي آن نظام اسلامي را برقرار ساخت و چهره اسلام ناب را به دنيا نشان و موج اسلام خواهي را در دنيا به حركت درآورد و فرهنگ جهاد و شهادت طلبي را احياء كرد و با به كار گرفتن فرهنگ جهاد و حماسه آفريني در مدت 8 سال دفاع مقدس عزت و اقتدار را براي ايران اسلامي به وجود آورد، بسيار مهم و چشم گير بود و در اين ضمن شاعران و اديبان متعهد در تمام اين زمينه‌ها اشعار جالب و آموزنده فراواني گفته‌اند كه قابل تقدير است.
در ادامه مراسم و بعد از خوش‌آمدگويي غفنيان‌زاده، مدير بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان خوزستان، به مدت نود دقيقه شاعران پيشكسوت و جوان دفاع مقدس به شعر خواني پرداختند.
حميد سبزواري به همراه عباس براتي پور اولين شاعراني بودند كه ضمن حضور در جايگاه ويژه و تاكيد بر حفظ و پاسداشت خون شهدا به قرائت سروده‌هاي خود پرداختند.
در اين كنگره بيش از شش هزار قطعه شعر از بيش از يك هزار و پانصد شاعر مورد داوري قرار گرفته‌ است كه در پايان اين كنگره به بيست نفر از آنان جوايزي اهدا خواهد شد.
حاشيه؛
* اين كنگره به نام سرلشگر شهيد حسين باقري نامگذاري شده است.
* در سالن اجراي كنگره تصاويري از سيد حسن حسيني، نصر الله مرداني، تيمور ترنج، و ... به نمايش گذاشته شده است.
* سيمين دخت وحيدي، شاعر، با وجود كسالتي كه داشت در اين كنگره حضور يافته است.
* بيش از 90 شاعر از سراسر نقاط كشور در اين كنگره شركت كرده‌اند و شعرهاي خود را براي حاضرين خواهند خواند.
انتهاي پيام/
 


شعرا، اشعار خود را براي شهيدان خواندند



خبرگزاري فارس: سردار باقرزاده رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس گفت: انتخاب طلائيه به عنوان مكان برگزاري سيزدهمين كنگره دفاع مقدس به اين دليل بود كه مي‌خواستيم، شاعران سروده‌هاي خود را به گوش شهيدان برسانند.


به گزارش خبرنگار ادبي فارس از طلائيه دومين روز كنگره شعر دفاع مقدس در حالي در طلائيه برگزار شد كه به هنگام ورود شاعران، لوح يادبود سيزدهمين كنگره شعر دفاع مقدس به وسيله دبير علمي جشنواره پرويز بيگي حبيب آبادي پرده‌برداري شد.
در ادامه مراسم و بعد از برافراشتن پرچم امام حسين (ع) بر مزار گنبد طلائيه سردار باقرزاده ضمن خوش آمد گويي به حاضران گفت: سرودن اشعار بلند حماسي در وصف مردان آسماني اقتضا مي‌كند اين اشعار همسو با حال و هواي مردان آسماني باشد. بنابراين انتخاب سرزمين مقدس طلائيه از اين جهت بي‌مناسبت نيست.
وي ادامه داد: هر چيز كه منتسب به الله است مبارك خواهد بود، از آدم صفي الله، نوح نبي‌الله، ابراهيم خليل الله، موسي كريم الله تا بسيجي حزب الله و ارتش جندالله. بنابراين اين دوستان به واسطه انتساب به خداوند تبارك و تعالي، مبارك هستند و دفاع هم دفاع مقدس است. چون اين منتسبان به خداوند اين حماسه را آفريده‌اند.
سردار باقرزاده با تاكيد بر اين نكته كه دفاع مقدس هنوز تمام نشده است گفت: فرهنگ دفاع مقدس كه فرهنگ حيات و بالندگي است فرهنگ هويت بخشيدن به نسل‌هاي آينده و فرهنگ انتخاب برتر است و استقامت و پايداري را دنبال مي‌‌كند و هيچ گاه نبايد فراموش شود.
وي در ادامه سخنان خود به توضيحاتي از منطقه طلائيه پرداخته‌ و اتفاقات و سلحشوري‌هايي را كه مردان و زنان اين منطقه در دوران دفاع مقدس انجام داده‌اند، براي حاضران گفت.
اين مراسم عصر امروز در منطقه طلائيه ادامه خواهد داشت و برگزيدگان اين دوره از كنگره فردا در اهواز معرفي خواهند شد.
انتهاي پيام/
 



باقرزاده در سيزدهمين كنگره‌ي شعر دفاع مقدس:
شاعران توجه داشته باشند كه حماسه و مقاومت ملي اين مردم هنوز به پشتيباني نيازمند است
 
 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - ادبيات
سيزدهمين كنگره‌ي سراسري شعر دفاع مقدس، عصر پنج‌شنبه در تالار مهر اهواز آغاز شد.
به گزارش خبرنگار اعزامي بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در برنامه‌ي روز اول اين كنگره كه با حضور مسؤولان استاني برگزار شد، حميد حسام ـ معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس ـ، پيام آيت‌الله‌العظمي حسين نوري همداني ـ از مراجع عظام تقليد ـ را براي حاضران خواند. آيت‌الله نوري همداني اشعار هدفدار را يكي از هنرهاي مورد تشويق و تقدير اسلام دانسته و از آن به عنوان دربردارنده‌ي مطالب حق و آموزنده و متعالي ياد كرده بود.
او با بيان اين‌كه اشعار پرمحتوا از وسايل تبليغ اسلام است، به ارايه‌ي تاريخچه‌اي از جايگاه شاعران در تاريخ اسلام پرداخته و متذكر شده بود كه با دادن جايزه‌ها و خلعت‌ها، جايگاه بلند اين شاعران روشن مي‌شد.
در ادامه، يحيي غضبان‌زاده ـ دبير اجرايي كنگره و مديركل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان خوزستان ـ در سخناني با اشاره به فرازهايي از بيانات رهبر معظم انقلاب گفت: ايشان معتقدند انقلاب در قالب ادبيات آسان‌تر از هر قالب ديگر قابل صدور است و گاهي يك بيت شعر گوياتر از چند ساعت سخن گفتن يك سخنور تواناست.
وي همچنين خاطرنشان كرد: شعر دفاع مقدس در عين داشتن عناصر مطلوب شاعرانه مثل خيال، تصوير و... تبيين‌كننده‌ي حماسه‌ها در ميدان‌هاي نبرد و مبارزه است.
اما حميد سبزواري ـ به عنوان اولين شاعر بخش شعرخواني ـ بعد از خواندن بخشي از يك مثنوي بلند، گفت: اين شهيدستان را نگه داريد و نگذاريد دست بيگانه با شهيد و شهادت، آن را لمس كند. نگذاريد عنان اين مملكت به دست نااهلان بيفتد. در انتخاب پيش رو هم با اقدام مؤثر شخصيتي را انتخاب كنيد كه بتواند مشكلات مملكت را به دوش بكشد.
در ادامه نيز شاعراني چون عباس براتي‌پور، علي‌محمد مؤدب، حميدرضا حامدي، اسماعيل اميني، سيداكبر ميرجعفري، حسن صادقي‌پناه، هرمز فرهادي بابادي و همچنين شاعراني از استان‌هاي قم، گيلان، شيراز، تهران و خوزستان به شعرخواني پرداختند.
پخش تيزر كوتاهي از شعرخواني‌هاي نصر‌الله مرداني، سيدحسن حسيني، تيمور ترنج، عزيز‌الله زيادي و ابوالفضل سپهر، از ديگر بخش‌هاي اين برنامه بود كه حدود پنج ساعت به طول انجاميد.
به گزارش خبرنگار ايسنا، شاعران و شركت‌كنندگان در اين كنگره، روز دوم به سمت طلاييه (مشهد شهداي گمنام) حركت كردند. در ابتداي ورود به اين منطقه، سردار ميرفيصل باقرزاده ـ رييس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس ـ در سخناني متذكر شد: سرودن اشعار بلند حماسه و پايداري در وصف مردان آسماني اقتضا مي‌كند كه همسو با حال و هواي اين مردان باشند و انتخاب سرزمين طلاييه از اين جهت بوده است.
او با ياد كردن از فرهنگ دفاع مقدس به عنوان فرهنگ حيات و بالندگي، افزود: فرهنگ دفاع مقدس، فرهنگ استقامت، اخلاص و بردباري است. لذا اقتضا مي‌كند كمي از شهرها فاصله بگيريم و جايي سروده‌هاي خود را به محضر شهدا عرضه كنيم كه آن‌جا بزرگ‌ترين حماسه‌ها رخ داده است.
باقرزاده همچنين تصريح كرد: شاعران توجه داشته باشند كهحماسه و مقاومت ملي اين مردم هنوز نيازمند پشتيباني است.
عصر روز جمعه نيز عليرضا قزوه، محمدسعيد ميرزايي، سيدمهدي موسوي، شهرام مقدسي و تعدادي ديگر از شاعران حاضر در كنگره به شعرخواني پرداختند.
اين كنگره امروز ادامه و پايان مي‌يابد.
 
كتاب اشعار برگزيده سيزدهمين كنگره شعر دفاع مقدس منتشر شد



خبرگزاري فارس: اشعار برگزيده سيزدهمين كنگره شعر دفاع مقدس در قالب كتابي به نام "روايت مجنون" منتشر شد


به گزارش خبرنگار اعزامي فارس از طلاييه، اين كتاب كه در برگيرنده يكصد و پانزده قطعه شعر است اشعاري از نصرالله مرداني، سيدحسن حسيني، عزيزالله زيادي، تيمور ترنج و ابوالفضل سپهر را در خود جاي داده است.
در مقدمه اين كتاب كه به قلم عليرضا قزوه نوشته شده آمده است: «غمي نيست اگر احمد نيست ، سيدحسن رفته است ، نصرالله از كربلا برنگشت ، سپهر رفت، ترنج و زيادي و خيلي هاي ديگر رفتند، اما بسياري هم از از راه رسيده‌اند از شاعري كه درون قاب عكس شهيدان آمده است شاعري كه با پلاك محبت پدر در گردن آمده است از شاعري كه به پاي قرضي دوست جانبازش آمده است از شاعري كه آمده است تا از بادكنك‌هاي سرخ تن پدران شيميايي شده بگويد از بابا سعيدها و آوازهاي رنگين كمان. نه تمام نمي شود حكايت اين قوم عاشق پايان ندارد، قصيده مجنون...».
در كتاب روايت مجنون كه دبيرخانه كنگره با همكاري شوراي شعر بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس به وسيله انتشارات لوح زرين منتشر كرده است اشعاري از حسين اسرافيلي، مرتضي اميري اسفندقه، حلي رضا قزوه، عبدالجبار كاكايي و مريم ترنج ديده مي‌شود.
اين كتاب در شمارگان سه هزار نسخه و با قيمت 1200 به بازار كتاب عرضه شده است.
انتهاي پيام/
با تقدير از سيميندخت وحيدي، صادق آهنگران و حبيب‌الله معلمي،
سيزدهمين كنگره شعر دفاع مقدس پايان يافت
 
 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و ادب - ادبيات
سيزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس، ظهر امروز در مشهد شهداي گمنام (طلاييه) با معرفي برگزيدگان، به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در بيانيه هيات داوران اين كنگره كه توسط عبدالرحيم سعيدي‌راد - مجري برنامه - خوانده شد، آمده بود: علاوه بر خلوص و شور و شوريدگي عشق، نگرش نوين جوانان به پديده شهادت و اعتقادات مقدس، حيرت توام با تحسين را به همراه داشت و استحكام و نوآوري آثار، چنان چشمگير مي‌نمود كه قضاوت دشوار بود.
سجاد عزيزي آرام، عبدالرضا كوهمال جهرمي، نجمه زارع، اسماعيل محمدپور، صالح نمازي‌زاده و كبري موسوي جوايز اين بخش را از سردار باقرزاده، سيميندخت وحيدي، حاج صادق آهنگران و حميد حسام دريافت كردند.
همچنين سردار باقرزاده از ابراهيم سنايي ـ شاعر - به‌صورت ويژه تقدير كرد.
در اين بخش همچنين از خانواده‌هاي احمد زارعي، نصرالله مرداني و تيمور ترنج تقدير شد. حسين اسرافيلي نيز به نمايندگي از خانواده‌هاي سيدحسن حسيني، عزيزالله زيادي و ابوالفضل سپهر كه در مراسم حضور نداشتند، هداياي آنان را دريافت كرد.
همچنين از سيميندخت وحيدي، به عنوان شاعر پيشكسوت شعر پايداري و به‌خاطر حضور مستمر در كنگره‌هاي شعر دفاع مقدس، حبيب‌الله معلمي، شاعر اهل‌بيت و پيشكسوت شعر دفاع مقدس كه بيشتر سروده‌هايش در دوران جنگ خوانده شده است و حاج صادق آهنگران و يحيي غضبان‌زاده دبير اجراي كنگره و تعدادي ديگر از دست‌اندركاران كنگره تقدير شد.
اهداي لوح عفاف به تعدادي از بانوان شركت‌كننده در كنگره نيز از ديگر بخش‌هاي برنامه بود. در برنامه روز آخر اين كنگره كه با حضور شاعراني چون شيرينعلي گلمرادي، عباس براتي‌پور و شاهرخ تندروصالح برگزار مي‌شد، سميندخت وحيدي، سيدحبيب نظاري، آرش شفاعي، محسن احمدي، حبيب‌الله معلمي و تعدادي ديگر از شاعران به شعرخواني پرداختند.
پخش دوباره فيلم كوتاهي از شعرخواني پنج شاعر سفركرده نيز از ديگر بخشهاي مراسم بود. همچنين حميد حسام ـ معاون ادبيات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس ـ در سخناني متذكر شد: بيشترين اقبال از كنگره از ناحيه جواناني بود كه دفاع مقدس را درك نكرده‌اند اين، يك خيزش جديد ادبي و فرهنگي را نويد مي‌دهد.
او با اشاره به مضامين زيبا و بكر و بديع در اشعار اين جوانان، مراوده بيشتر نسل پيشكسوت با جوانان دهه سوم انقلاب را از هدفهاي اين كنگره عنوان كرد.
انتهاي پيام 
پرويز بيگي حبيب آبادي:
شعر دفاع مقدس در جهت بالندگي پيش مي‌رود


خبرگزاري فارس: پرويز بيگي حبيب آبادي گفت: شعر دفاع مقدس سال به سال رو به پيشرفت و در جهت بالندگي پيش مي‌رود.


به گزارش خبرنگار ادبي فارس، دبير علمي سيزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس در گفت‌و‌گويي با اشاره به اين كه شعرهاي ارسالي به اين كنگره از كيفيت و كميت بالايي برخوردار بودند گفت: كيفيت اين اشعار به گونه‌اي بود كه دوستان در هيأت علمي بارها با مشكل روبه رو شدند كه كدام اثر را بايد انتخاب كنند و كدام شعر نمي‌تواند به مرحله بالاتر راه يابد.
وي با اشاره به اين كه 6 شاعر برجسته ، هيأت علمي اين كنگره را تشكيل داده‌اند ادامه داد:مشفق كاشاني ، عبدالجبار كاكايي، عليرضا قزوه، حسين اسرافيلي، شيرينعلي ‌گلمرادي و پرويز بيگي حبيب آبادي اين هيأت را تشكيل مي دادند.
بيگي حبيب آبادي افزود: البته ما در دو گروه شاعران را برگزيديم گروهي كه در كنگره شعرخواني مي‌كنند و گروهي كه جايزه مي‌گيرند.
دبير اين كنگره در ادامه به گزارش آماري از آثار ارسالي اشاره كرد و گفت: از 120 شهر در اين كنگره شعر داشتيم كه بيشترين آمار را شهرستان قم از آن خود كرده بود. همچنين نزديك به 30درصد از شركت كنندگان را خانمها تشكيل داده‌اند كه در اين موضوع رشدي چشمگير داشته‌ايم.
وي با ابراز خرسندي از شركت گروه سني جوان در اين كنگره بيان داشت: حضور جوانان در اين كنگره بسيار چشم گير است و بسيار اميدواركننده چون اگر اين طيف در اين گونه كنگره شركت نكنند در آينده نوعي گسست را شاهد خواهيم بود.
بيگي حبيب آبادي با اشاره به اين كه كنگره شعر دفاع مقدس پتانسيل استاني برگزار شدن را دارد ادامه داد: پيشنهاد داده‌ام كه به دليل كارهاي فراواني كه در اين عرصه انجام شده از سال بعد اين كنگره استاني برگزار شود.
انتهاي پيام/
 


مجموعه اشعار برگزيده کنگره شعردفاع مقدى باعنوان "روايت مجنون " منتشر شد 
اهواز، خبرگزارى جمهورى اسلامى ۰۹ / ۱۱ / ۸۳
داخلى.فرهنگى.شعر.دفاع مقدس .
مجموعه اشعار برگزيده سيزدهمين کنگره سراسرى شعر دفاع مقدس با عنوان
"روايت مجنون " منتشر شد.
در اين کتاب،۱۱۰ قطعه شعر از يکصد شاعر شرکت کننده در کنگره امسال به
چاپ رسيده است .
همچنين هشت اثر از آثار شاعران درگذشته از جمله روانشاد نصراله مردانى،
سيدحسن حسينى، عزيزاله زيادى، تيمور ترنج و ابوالفضل سپهر نيز دراين کتاب
به چاپ رسيده است .
کتاب روايت مجنون نخستين کتاب کنگره سراسرى شعر دفاع مقدس است که با
شمارگان بالا در سه هزار نسخه به چاپ رسيده است .
مهرناز آزاد، محمدحسين ابراهيمى، محمدرضا احمدى فر، حسين اسرافيلى، رجب
افشنگ و حميدرضا اکبرى از جمله شاعرانى محسوب مىشوند که قطعاتى از
اشعارشان در کتاب يادشده به چاپ رسيده است .
سرزمين نور، تقدير، يوسف ، شوق رفتن ، سمت خدا، در کربلاى مجنون ، جزيره
جنون و ترانه تفنگم نيز ازجمله عناوين قطعات شعرى است که در اين کتاب چاپ
شده است .
سيزدهمين کنگره سراسرى شعر دفاع مقدس که از روز پنجشنبه هشتم بهمن ماه
در اهواز آغاز شده است تا فردا شنبه دهم بهمن در منطقه طلائيه خوزستان
ادامه دارد.
اجتمام / ۱۷۷۶ / ۶۵۲
 
به مناسبت برگزارى سيزدهمين کنگره شعر دفاع مقدس و انتشارکتاب روايت مجنون 
اهواز، خبرگزارى جمهورى اسلامى ۱۰ / ۱۱ / ۸۳
داخلى.فرهنگى.گزارش .
"شبى با شهيد احمد زارعى، با چراغ خاموش مىرفتيم درجزيره ى مجنون شمالى،
به اشتباه ، در دل عراقى ها.
همان شب دشمن تک زده بود و احمد در مقر ارتشى ها- که فرمانده شان سروان
طباطبايى بود - چه اصرارى داشت که اسلحه بگيرد و در کنار آنها با دشمن
بجنگد.
حالا احمد رفته است و من با همان چراغ خاموش ، آمده ام ! درست بيست سال پيش
!تا گم شوم در مجنون
آخرين بار همين يک ماه پيش بود، در جايى دور، در دوشنبه تاجيکستان ، که
خواب مجنون را ديدم و همان شب نوشتم :
"ليلى گذشت و مجنون ، حالى خراب دارد
گفتم نگريم ، اما ديدم ثواب دارد... "
همين امسال بود- خرداد ماه - که از شلمچه گذشتيم ، با جعفريان و حسينجانى،
رفتيم بصره ، از تنومه که بگذرى، يک پل است و آن طرف بصره بود و تانکهاى
انگليسىها و مادعوت شده بوديم تا در دانشگاه بصره در بزرگداشت حضرت امام
خمينى (ره ) شعر بخوانيم و چقدر شاعر آمده بود و چقدر جمعيت و چه مراسم با
شکوهى و حتى چند تن از شاعرانشان با گريه براى امام خمينى (ره ) شعر مى
!خواندند
بايد سکوت کرد و به امام انديشيد و به شهيدان . بايد سکوت کرد و به اين
شبها انديشيد.
بيست سال گذشته است از روزها و شبهايى که با دوستان شاعرمان مىآمديم
اينجا، در لشکر الغدير بود که زنده ياد سيد حسن حسينى مىگفت : " کاش مى
شد مثل اين بسيجىها بود. نمىخواهم نامم از من جلوتر باشد."
يادش بخير، وقتى از اروند مىگذشتيم و هواپيماهاى دشمن بالاى سرمان بمب
مى ريخت ، با سيد حسن و اسرافيلى و سهيل و دوستان ديگر بوديم ، به تبليغات
فاو که رسيديم ، روانشاد نصرالله مردانى زودتر از ما آنجا بود.
درسفر ديگر به بچه ها گفته بوديم بالاى سر ماشين شاعران گلوله شليک کنند
و خنديده بوديم . رفته بوديم از بالاى برج نگهبانى وجزيره ى بوبيان را نگاه
مى کرديم .همان سفر که حتى روانشاد صفا لاهوتى را هم کشانده بوديم به فاو و
يادش بخير با سيد حسن و کاکايى اين شعر را گفته بوديم براى صفا :
بگو با دشمن نالوطى ما
به جبهه آمده لاهوتى ما
چه خواهد کرد با دشمن پس از اين
تفنگ کهنه باروتى ما
در هور با روانشاد محمد على مردانى و حجتى پريشان بوديم ، شوخى ام گل
کرده بود و قايق شان را کشانده بودم تا چند صد مترى عراقىها که تير
مستقيم مىآمد و گرماگرم عمليات قدس چهار بود.
شب قبل از تک سوم خرداد، با حميد سبزوارى در مقرى در نزديکى شلمچه
بوديم . فردا ظهر که از صحراى کربلاى شلمچه برمى گشتيم . چقدر از بچه هاى
آشنا در آنجا پرپر شده بودند.
با تيمور ترنج قدم مىزديم در حاشيه ى شط خرمشهر و بعد پيچيديم به کوچه
!اى و در داخل خانه اى مخروبه ، با ديدن عروسک فرزندش ، بغضش شکست و گريست
نزديک بيست سال گذشته است از آن اولين کنگره اى که احمد و مجيد، گونى
خاکها را دوش مىکردند تا سنگر درست کنند تا دوستان شاعر بيايند و در
پشت آن بايستند و شعر بخوانند.
حالا کنگره سيزدهم است و ما آمده ايم و من يادآن بيت مظلومانه افتاده ام
بر ديوارهاى خرمشهر و دارم فکر مىکنم که کدام شاعر، کدام شعرشناس ، کدام
عاشق ، اين بيت را بر ديوار نوشته بود که :
"از حسن روى يوسف ، دستى بريده باشد
وز حسن دلبر ما، سرها بريده بينى"
شايد اينها را بهروز مرادى شهيد مىنوشت . همان بهروزى که زنده يادان
مهرداد اوستا و سپيده کاشانى بارها از او ياد مىکردند. و هنوز که هنوز
است ، آن يادداشت عجيب که با خون بر ديوارهاى سوسنگرد نوشته شده بود، پشتم
را مىلرزاند که :
"ما تا چند لحظه ى ديگر به شهادت مىرسيم ، مزدوران وارد شهر شده اند."
حالا که ياد شاعران رفته شد، بگذار از روانشاد سلمان هراتى هم ياد کنم ،
هم او که دلش براى جبهه تنگ مىشد. و از شاعر سفر کرده بيژن نجدى که به
هيچ کس نگفته بود که او هم در گرماگرم جنگ نابرابر، لباس بسيجى پوشيده
!بود و رفته بود جبهه غرب. هم او که مىگفت نخلهاى جنوب، پسر عموهاى منند
و امسال که گذشت "زيادى" و "سپهر" هم رفتند. و سپهر و زيادى چه غريبانه
رفتند. دو روز قبل از رفتن سپهر، در بيمارستان امام خمينى به ديدنش رفتم .
به هيچ کس نگفته بود که در چه حالى است . درست مثل زيادى.
گاهى شبها "سپهر" تلفن مىزد، دير وقت شب، غزل مىخواند و اتل متل. و
گاهى هم به شوخى جوکهاى تازه مىگفت ، در دلش قيامتى بود، اما مىخنديد.
به قول "سيد حسن حسينى" :
در پرده ى سوز و ساز هم مىخنديم
با زخم درونگداز هم مىخنديم
چون لاله ى نو دميده اى در باران
از گريه پريم و باز هم مىخنديم
من هم شوخى ام گل کرده است و اسرافيلى و کاکايى و گلمرداى را هم شاهد
گرفته ام که شهادت بدهند شعر "ياران چه غريبانه " پرويز، از من است ، راستش
خنديدن را از همان بچه هايى ياد گرفته ايم که مىگفتند :
مهمات کم داريم ." ! "بخند
حالا کنگره سيزدهم شده است . سال۱۳۸۳ خورشيدى. هنوز آتش در دلها روشن
است و هنوز شعر مىگويند براى مجنون ، براى آنان که بازنگشتند. براى پدران
و برادران شهيدشان ، و بيش ترشان شاعرانى جوانند که روزهاى جنگ ، طفلان
گاهواره بودند، کودکانى که بسيارى شان هرگز لبخند پدر را نديدند.
و من از شعر جنگ ، شعر دفاع مقدس ، شعر مقاومت ، شعر ستيز، اعتراض ، يا هر
نام ديگر چه مىتوانم بگويم ؟ جز اين که اين شعر، شعر عشق است . شعر
جوانمردى است . آتشى است روشن در دل اين بيش از يک صد شاعرى که آمده اند
به دشت طلايه ، از ميان آن بيش از هزار شاعرى!به پايتخت عشق و جنون ، مجنون
که شعر و سرود و پاره هاى قلبشان را پست کرده اند براى اداى دينى به حماسه
آفرينان دفاع مقدس .
غمى نيست اگر احمد نيست ، سيد حسن رفته است ، نصراله از کربلا برنگشت ،
سپهر رفت ، ترنج و زيادى و خيلىهاى ديگرى رفتند، اما بسيارى هم از راه
رسيده اند.
از شاعرى که از درون قاب عکس شهيدان آمده است ، شاعرى که با پلاک محبت
پدر در گردن آمده است ، از شاعرى که با پاى قرضى دوست جانبازش آمده است ،
از شاعرى که آمده است تا از بادکنکهاى سرخ تن پدران شيميايى شده بگويد،
از بابا سعيدها و از آوازهاى رنگين کمان و نه تمام نمىشود حکايت اين
قوم عاشق ، پايان ندارد، قصيده ى مجنون ... "
اينها را "على رضا قزوه " شاعر دفاع مقدس ، در مقدمه کتاب "روايت مجنون "
که مجموعه اشعار برگزيده سيزدهمين کنگره سراسرى شعر دفاع مقدس است به قلم
خود، واگويه مىکند.
مجموعه اشعار برگزيده سيزدهمين کنگره سراسرى شعر دفاع مقدس با عنوان
"روايت مجنون " با۱۱۰ قطعه شعر از يکصد شاعر دفاع مقدس به مناسبت برگزارى
کنگره امسال به چاپ رسيده است .
همچنين هشت اثر از آثار شاعران درگذشته از جمله روانشاد نصراله مردانى،
سيدحسن حسينى، عزيزاله زيادى، تيمور ترنج و ابوالفضل سپهر نيز دراين کتاب
به چاپ رسيده است .
کتاب روايت مجنون نخستين کتاب کنگره سراسرى شعر دفاع مقدس است که با
شمارگان بالا در سه هزار نسخه به چاپ رسيده است .
سيزدهمين کنگره سراسرى شعر دفاع مقدس که از روز پنجشنبه هشتم بهمن ماه
در اهواز آغاز شده و امروز شنبه دهم بهمن ماه مصادف با عيد سعيد غدير خم
در طلائيه اهواز به کار خود پايان مىدهد.
علمى.۱۷۷۶ / ۶۵۲ ۱۴۱۸
 
کنگره سراسرى شعر دفاع مقدس در طلائيه به کار خود پايان داد 
اهواز، خبرگزارى جمهورى اسلامى ۱۰ / ۱۱ / ۸۳
داخلى.اجتماعى.شعردفاع مقدس
سيزدهمين کنگره سراسرى شعر دفاع مقدس امروز (شنبه ) در طلائيه اهواز به
کار خود پايان داد.
به گزارش روز شنبه خبرنگار اعزامى سرويس اجتماعى به طلائيه ، اشعار
"سجادعزيزى آرام " "عبدالرضاکوهمال جهرمى" "نجمه زارع " "اسماعيل محمدپور"
"صالح نمازى زاده " و "کبرى موسوى " به عنوان برترينهاى اين کنگره به
ترتيب حائز رتبه هاى نخست تا ششم شدند.
بنا به اين گزارش در اين مراسم از "سيمين دخت وحيدى" "حبيب الله
معلمى" "حاج صادق آهنگران " و نيز "ابراهيم سنايى" تقدير ويژه بعمل آمد.
همچنين از خانواده هاى "احمدزارعى" "نصرالله مردانى" "تيمور ترنج "
"سيدحسن حسينى" "عزيزالله زيادى" و "ابوالفضل سپهر" پنج شاعر سفرکرده نيز
تقدير شد.
در اين مراسم خانمها "مريم زباندان " عکاس خبرنگار خبرگزارى جمهورى
اسلامى ، "محبوبه نجفى" از روزنامه سياست روز ، "نفيسه نعمتى" از تکاب
"پروانه نجاتى " از شيراز "مريم شادى" از بندرعباس و "معصومه کاظميان " از
خرم آباد، لوح عفاف سيزدهمين کنگره شعر دفاع مقدس را کسب کردند.
در مراسم اختتاميه اين کنگره "حميد حسام " معاون ادبيات بنياد حفظ آثار
و ارزشهاى دفاع مقدس ضمن اشاره به شرکت قابل توجه شاعران جوان در کنگره
امسال گفت : با وجود اين شاعران جوان سوژه هاى بديعى براى سرايش دفاع مقدس
بدست آمده است .
وى انتخاب طلائيه به عنوان محل برگزارى اين کنگره را فرصت مغتنمى براى
الهام شاعران از مقوله دفاع مقدس بويژه شاعران جوان عنوان کرد.
سيزدهمين کنگره سراسرى شعر دفاع مقدس از هشتم بهمن ماه به مدت سه
روز در منطقه طلائيه اهواز برگزار شد.
اجتمام / ۱۷۷۶ / ۱۷۷۷ ۱۴۱۸ 
دبير کنگره شعر دفاع مقدس : حماسه جزء جدانشدنى مردم ايران زمين است 
اهواز ، خبرگزارى جمهورى اسلامى ۱۰ / ۱۱ / ۸۳
داخلى.اجتماعى.شعردفاع مقدس
دبير علمى کنگره سراسرى شعر دفاع مقدس گفت : حماسه جزء جدانشدنى مردم
ايران زمين است .
پرويز بيگى حبيبآبادى در حاشيه برگزارى کنگره ياد شده در گفت و گو با
خبرنگار ايرنا افزود : اين حماسه گاه به شکل بيانيه علمى در قالب شاهنامه
و گاهى به شکل حماسه مانند دفاع مقدس نمود عينى مىيابد و نبايد فراموش
شود.
بيگى حبيبآبادى با بيان اينکه همه ملتها به حماسه هاى خود افتخار
ميکنند، اظهار داشت : چون حماسه ايرانيان با دين مدارى فصل مشترک دارد
ماندگارتر و پايدارتر است .
وى حماسه دفاع مقدس را از جمله حماسه هاى ايرانيان بر شمرد و گفت :
سرودن شعر در اين حماسه موجب پايايى آن است و تاکيد کرد که بايد تلاش شود
که بين نسل گذشته و نسل امروز در خصوص اين حماسه گسستى ايجاد نگردد.
وى با اشاره به تلاشهايى که براى جذب جوانان به عرصه شعر دفاع مقدس
صورت گرفته است ، اظهار داشت : با برگزارى کنگره هاى شعر دفاع مقدس تقريبا
به اين هدف رسيده ايم بگونه اى که نزديک به ۷۰ درصد از شرکت کنندگان در
کنگره امسال جوان بوده اند.
وى ادامه داد : از۹۰ شاعر شرکت کننده در اين همايش ۳۷ نفر از آنان
براى نخستين بار شرکت کرده بودند که تاريخ تولد آنان بين ۱۳۵۹ تا۱۳۶۱
بود و در زمان جنگ حضور فعالى نداشته اند.
سيزدهمين کنگره سراسرى شعر دفاع مقدس که از هشتم بهمن ماه آغاز شده
بود، امروز دهم بهمن در طلاييه به کار خود پايان داد.
اين کنگره توسط بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاى دفاع مقدس برگزار شده
بود.
فراهنگ ۱۷۷۶ ۱۶۴۱-۱۵۵۴-
 

 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است