تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


December 25, 2004 09:06 PM

خبرگزاري فارس-روشنگري و.. 22 خبر

سومين جشنواره ي شعر رضوي رسما افتتاح شد
خبرگزاري مهر - گروه فرهنگ و ادب : سومين جشنواره ي شعر رضوي ، دقايقي قبل با حضور مسئولان شهري و شاعران و نويسندگان مدعو در تالار نور مشهد مقدس ، جنب اداره ي کل اوقاف و امور خيريه ي اين شهر آغاز به کار کرد.
به گزارش خبرنگار فرهنگ و ادب "مهر "، در سومين جشنواره ي شعر رضوي ، برنامه هاي متنوعي تدارک ديده شده است که مي توان به بخش هاي شعر دانشجويي ، جلسات نقد و بررسي آثار و ديدار با اهل قلم و شعراي خارجي اشاره کرد.


اين گزارش حاکي است که در لابلاي اجراي برنامه هاي افتتاحيه ي سومين جشنواره ي شعر رضوي که ساعت 9 صبح آغاز شد  ، مجموعه اشعار مربوط به جشنواره ي دوم در بين حضار توزيع گرديد .


بنا به گفته ي سيد علي حسيني - دبير سومين جشنواره ي شعر رضوي ، امسال آثاري برگزيده و بديع با درونمايه ي مذهبي و ديني از استان هاي فارس ، کرمان و چندين استان ديگر به دبيرخانه ي جشنواره رسيده است . اين گزارش حاکي است که مراکز استانها به صورت جداگانه آثار ادبي و اشعار شاعران رضوي را مورد مطالعه و بررسي قرار داده و قوي ترين آثار را براي حضور در جشنواره برگزيده اند.


همچنين نشريه اي به نام " پابوس " در طول روزهاي برگزاري سومين جشنواره ي شعر رضوي ( دو روز ) منتشر مي شود و در اختيار شرکت کنندگان در جشنواره قرار مي گيرد ، محتواي اين دو ويژه نامه که به صورت داخلي منتشر و تامين مطلب مي شود ، به حال و هواي جشنواره ، ميهمانان ، کم و کيف آثار و ... مي پردازد. 


جشنواره شعر رضوي ششم ماه جاري با معرفي و تقدير از آثار برتربه کارخود پايان مي دهد.
 
مقدمه اي براي بين المللي شدن يک حرکت ادبي / عبدالمعروف و خطلاني دو شاعر عرب به ايران آمدند
خبرگزاري مهر - گروه فرهنگ و ادب : امسال در جشنواره ي شعر رضوي ، بيش از هشت شاعر و اهـــل قلم از کشورهاي مختلف که در حوزه ي شعر آئيني ، آثاري خلق کرده اند ، حضور يافته اند.
به گزارش خبرنگار فرهنگ و ادب " مهر" ، تني چند از نامبردگان براي اولين بار است که به کشور ايران سفر مي کنند ، اما کاملا با زبان و ادبيات فارسي آشنايي دارند ، علاوه بر اين جريانهاي ادبي و شعري ايران را طي سالهاي اخير از طريق رسانه ها ، کتاب و رايزنان فرهنگي ايران در کشورهاي مربوطه دنبال مي کنند.


اين گزارش حاکي است  " خطلاني " از کشور تاجيکستان ، محمد علي عجمي از کشور تاجيکستان ( که اخيرا مجموعه شعري از وي در واحد ادبيات حوزه ي هنري سازمان تبليغات اسلامي منتشر شده است ) ، مجيد عبدالمعروف از کشور مصر ، محمد کاظم کاظمي و محمد شريف سعيدي ، دو شاعر مهاجر افغاني و دو شاعر از کشور ستمديده ي عراق ، از ميهمانان سومين جشنواره ي شعر رضوي در مشهد مقدس هستند.


به گزارش خبرنگار "مهر" ، دبيرخانه ي اين جشنواره از تعدادي ديگر از شاعران آئيني و مشهور فارسي زبان در کشورهاي مختلف براي حضور در جشنواره دعوت به عمل آورده است که تا کنون ، فقط حضور افراد فوق الذکر در سومين جشنواره ي شعر رضوي قطعي شده است .


فردا ( شنبه ) طي مراسمي ، اسامي شاعران برگزيده و صاحبان آثار برتر در بخش هاي مختلف سومين جشنواره ي شعررضوي اعلام و مورد تقدير قرار مي گيرند.
 
روشنگري
4دى:يادواره نيما، به مناسبت چهل و چهارمين سال خاموشي پدر شعر نو



دوستداران نيما در چهل و پنجمين سال خاموشي پدر شعر نو در زادگاهش گردهم مي آيند.
محمد عظيمي مسئول انجمن دوستداران ميزاث فرهنگي هوتو و دبير همايش نيما يوشيج گفت:? متاسفانه هنوز آنچنان که شايسته است نيما شناخته نشده است. نسل جديد ما با انديشه ها و آثار اين شاعر جهاني آشنايي چنداني ندارند. شاعر افسانه ققنوس علاوه بر اشتهارش در حوزه شعر فارسي به زبان مازندراني هم شعر مي گفت.?
به گفته دبير همايش نيما :? نيما از ميراث معنوي سرزمين ما است. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران با احياي خانه اجدادي نيما يوش را ميزبان شاعران و هنرمندان ايران و جهان قرار داده است. ?
همايش ميراث معنوي ما نيما 13 دي در تالار نيما يوشيج شهر نور برگزار ميشود. در اين مراسم آخرين بازمانده خانواده نيما بهجت الزمان اسفندياري کوچکترين خواهر نيما که هشتاد و نه سال سن دارد، شرکت خواهد کرد. ميراث فرهنگى
 
احمد مسجدجامعى:
شاعران متعهد ايران احياى شعر ولايى را در دستور كار خود قرار دهند


خبرگزاري فارس:وزير ارشاد گفت:"شاعران متعهد ايران زمين در قالب جشنواره شعر رضوى مىتوانند با تبادل نظر و هم انديشى، احياى شعر ولايى را در دستور كار خود قرار دهند تا زمينه آفرينش اينگونه شعر بيش از پيش فراهم شود."


در پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى به سومين جشنواره سراسرى شعر رضوى آمده : ادبيات فارسى سرشار از متون منظوم و منثورى است كه جانمايه دينى دارد و اصولا يكى از دلايل غناى زبان فارسى بهره گرفتن سخنوران و شاعران از فرهنگ اسلامى است .
به گزارش ستادخبري جشنواره امام رضا احمد مسجدجامعى در پيام خود افزود : چه بسيارند سخنورانى كه صحيفه دل را با شستشودادن در معرفت اولياى الهى نورانى كرده اند.
"امروز نيز شايسته است شاعران و انديشمندان ما با توسل و تمسك به اين چشمه زلال و بهره گيرى از اين خزانه بىپايان شعور و معرفت ، ذهن و زبان خود را به سوى حقيقت و كمال رهنمون گردند."
"گردهمايى استادان و شاعران برجسته كشور در مشهدالرضا(ع ) فرصت مغتنمى است تا دلها و چشمها به تماشاى مضجع نورانى و حرم ملكوتى آن حضرت بنشينند و با بهره گيرى از فضاى معطر، صفاى سينه را تجليگاه پرواز كبوتران حرم كنند."


ادبيات فارسي سرشار از متوني است که جانمايه ديني دارد
سومين جشنواره سراسري شعر رضوي با پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مشهد آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري  مهر   در اين پيام که توسط جواد جعفري  ، مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي قرائت شد آمده است: ادبيات فارسي سرشار از متون منظوم و منثوري است که جانمايه ديني دارد و اصولا يکي از دلايل غناي زبان فارسي بهره گرفتن سخنوران و شاعران از فرهنگ اسلامي است.


احمد مسجد جامعي در اين پيام افزوده است : چه بسيارند سخنوراني که صحيفه دل را با شستشو دادن در معرفت اولياي الهي نوراني کرده اند.


وي ادامه  مي دهد : امروز نيز شايسته است شاعران و انديشمندان ما با توسل و تمسک به اين چشمه زلال و بهره گيري از اين خزانه بي پايان شعور و معرفت ، ذهن و زبان خود را به سوي حقيقت و کمال رهنمون گردانند.


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گردهمايي استادان و شاعران برجسته کشور در مشهدالرضا(ع) را فرصت مغتنمي دانست که دلها و چشمها به تماشاي مضجع نوراني و حرم ملکوتي آن حضرت مي نشينند و با بهره گيري از فضاي معطر، صفاي سينه را تجلي گاه پرواز کبوتران حرم مي کنند.


مسجد جامعي مي افزايد: شعران متعهد ايران زمين در قالب جشنواره شعر رضوي مي توانند با تبادل نظر و هم انديشي ، احياي شعر ولايي را در دستور کار خود قرار دهند تا زمينه آفرينش اينگونه شعر بيش از پيش فراهم شود.


سيد محمد صحفي، معاون امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در مراسم افتتاحيه دومين جشنواره فرهنگي ، هنري امام رضا(ع) در مشهد ، بر لزوم اطلاع رساني در حوزه مطبوعات ديني تاکيد کرد و افزود: بايد زمينه شناسايي نشريات تخصصي مذهبي در سطح جامعه فراهم شود.


به گزارش  مهر وي افزود: نشريات مختلفي درباره ائمه اطهار به ويژه امام رضا(ع) شکل گرفته اند که نياز به معرفي بيشتري دارند.


صحفي به برگزاري همزمان جشنواره رضوي و جشنواره مطبوعات ديني در مشهد مقدس اشاره کرد و افزود: اين تقارن به دليل جايگاه ويژه حضرت ثامن الائمه مي تواند باعث توجه بيشتر مردم به نقش مطبوعات بويژه مطبوعات تخصصي ديني در جامعه شود.


معاون امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ، رشد نشريات ديني و قرآني در سالهاي اخير را قابل توجه عنوان کرد و افزود: توسعه کمي و کيفي مطبوعاتي ديني ، حرکتي فرهنگي در جهت پاسخگويي به طالبان علم ، حقيقت و انديشه است.


همچنين عفت شريعتي ، عضو کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي ، مشهد مقدس را قبله طالبان حق و حقيقت دانست و افزود: بايد پرچم عظمت و اعتلاي آستان قدس رضوي در سطح ملي و فراملي برافراشته شود.


به گزارش مهر وي با اشاره به اينکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گام هاي موثري در جهت ترويج مفاهيم و معاني مرتبط با امام هشتم برداشته تصريح کرد: برگزاري کنگره هاي ملي و رويدادهاي بزرگ فرهنگي مختلف و انتشار آثاري با موضوع امام رضا(ع) نمود توجه مناسب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به حضرت ثامن الحجج  است.


معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم گفت: جشنواره رضوي و رويدادهاي مشابه نقش مهمي در برقراري ارتباط بين عالم قدس  و حوزه فرهنگ و هنر ايفا مي کنند.


محمد علي  شعاعي در مراسم افتتاحيه جشنواره رضوي در مشهد افزود: ائمه اطهار عامل شکل گيري و جهت بخشي به حرکت هاي فرهنگي ، هدايت جامعه و ايجاد خلاقيت هاي فکري و هنري هستند.


وي وجود مبارک حضرت ثامن الحجج را وسيله اي براي نزول معاني و مفاهيم معنوي در ميان جامعه امروز عنوان کرد و افزود: کشور ايران کانون عشق به ائمه اطهار (ع) است.


معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي رشد چشمگير استقبال مردم از جشنواره رضوي را خاطرنشان کرد: و افزود: اين استقبال نشان مي دهد جشنواره رضوي با منبعي فرابشري مرتبط است به گونه اي که حتي با بزرگترين سيستم هاي تبليغي ، ارتباطي و اطلاعاتي نمي توانست با اين حجم انبوه از مخاطبان مواجه شود.


 
جام  جم
12 شاعر برگزيده جشنواره شعر رضوي معرفي مي شوند 
  
 
سومين جشنواره بين المللي شعر رضوي روز گذشته همزمان با ميلاد حضرت امام رضا (ع) و با حضور بسياري از شاعران برجسته ايراني و کشورهاي فارسي زبان حوزه تمدن ايراني در تالار نور مشهدگشايش يافت.
در مراسم گشايش اين جشنواره که با شعرخواني چند تن از شاعران برجسته ايراني همچون سيد علي موسوي گرمارودي و حميد عجمي ، شاعر اهل تاجيکستان در مدح امام هشتم شيعيان جهان همراه بود ، هادي پژوهش ، معاون استانداري خراسان رضوي با اشاره به اهميت برگزاري جشنواره هايي با موضوعيت امام رضا (ع) ، دستاوردهاي فرهنگي برپايي اين جشنواره ها را در گسترش فرهنگ شيعي در سطح بسيار بالايي دانست و اظهار اميدواري کرد که اين جشنواره کماکان در سالهاي آينده به صورت منظم به فعاليت خود ادامه دهد. سيدعلي حسيني ، دبير جشنواره بين المللي شعر رضوي نيز در گفتگو با خبرنگار ما ، پرداختن از زاويه روز و جديد به مقوله شخصيت امام رضا ع را از ويژگي هاي اصلي آثار ارائه شده به جشنواره امسال برشمرد و افزود: آثار منتخب که چکيده اي از آثار ارائه شده به جشنواره هاي شعر رضوي در مرحله استاني است و اکنون در قالب يک جشنواره بين المللي مورد ارزيابي قرار مي گيرد ، در قالب يک مجموعه کتاب با عنوان «دفتر سوم صحن آفتاب» چاپ و در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرد. در سومين جشنواره شعر رضوي 60 هزار نفر از مداحان و شاعران کشورمان در مقاطع مختلف سني به ارائه آثار خود با موضوع شخصيت امام رضا ع پرداخته اند و پس از داوري ابتدايي آثار و شرکت در جشنواره هاي شعر رضوي استان هاي مختلف کشور ، 120 نفر به مرحله نهايي آن در مشهد راه يافتند. 12 برگزيده اين جشنواره پس از داوري نهايي معرفي و جوايز نفيسي دريافت خواهند کرد. شبهاي فرهنگي استان ها شبهاي فرهنگي استان هاي ايران در مشهد ، شب گذشته با اجراي برنامه هاي مختلفي شامل شعرخواني ، مديحه سرايي و چاووش خواني هنرمندان گيلان و اصفهان ادامه يافت.


اين برنامه ها امشب نيز با اجراي هنرمندان استان هاي مازندران و قم ادامه مي يابد. شبهاي فرهنگي استان هاي کشور همزمان با دومين جشنواره فرهنگي هنري امام رضاع و نمايشگاه رضوان ايران تا نهم ديماه با شرکت هنرمندان 14 استان ادامه خواهد يافت.


لزوم بين المللي شدن جشنواره هاي رضوي معاون فرهنگي وزير ارشاد در مراسم گشايش نمايشگاه قرآن و عترت رضوان ايران بر لزوم بين المللي شدن جشنواره هاي رضوي تاکيد کرد. محمد علي شعاعي گفت : شعاع معنويت امام رضاع از مرزهاي جغرافيايي فراتر و عامل ايجاد جاذبه در ميان مخاطبان جهاني است.


وي افزود: دبيرخانه دايمي جشنواره رضوي مي تواند عامل توسعه اين جشنواره و مفاهيم معنوي حول محور امام رضاع باشد. 



 توهم رسيدن به " قلــــه " شاعران جوان ما را به حاشيه نگري کشانده است / ناگواري و تلخي تعطيلي حرکت هاي ادبي در حوزه ي شعر آئيني ، بيشتر خودش را نشان مي دهد
خبرگزاري "مهر " - گروه فرهنگ و ادب : پس از چند سال رکود در جريان برگزاري جشنواره ها و همايش هاي ادبي و شعري و علي رغم وجود اظهار نظرات مختلفي که طي سالهاي اخير ، هرگونه تلاش در اين زمينه را کم تاثير و فاقد وجاهت ادبي مي داند ، به نظر مي آيد که مجددا اقداماتي در اين زمينه در حال شکل گيري است ، اين که تا چه اندازه چنين حرکت هايي به بار مي نشيند ، به عوامل مختلفي بستگي دارد . " مهر " در گزارشي ، ميزان تاثيرگذاري اين برنامه ها و معيارمند بودن آنها را در کنار چند موضوع ادبي ديگر پي گرفته است که مي خوانيد :


توفيق ايرانيان دربخش توليد انديشه و صدور فرهنگ و ادبيات


به گزارش خبرنگار فرهنگ و ادب " مهر " ، عمده ي شاعران و اهل قلم و ادب کشور ، وجود محافل ادبي ، جشنواره ها و کنگره هاي ادبي و فرهنگي را نهايتا به نفع جريان کلي ادبيات مي دانند ، اما در مواردي ، به برخي عملکرد ها انتقاد دارند.


دکتر هادي منوري - دبير استاني سومين جشنواره ي شعر رضوي که در دو جشنواره ي گذشته نيز در برپايي اين حرکت ادبي - آئيني صاحب نقش جدي بوده است ، معتقد است که همايش هاي ادبي و فرهنگي در کشور ما از مفهوم نگري و توجه به آينده ي ادبيات در کشور غافل هستند و در واقع ، بخش مغفول عمده ي اين جشنواره ها و کنگره ها همين نقيصه است.


اين شاعر معاصر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ، با بيان اين که به نظر مي رسد که اهل ادب ، هر چند وقت يک بار ، بايد به بهانه اي گرد هم آيند ، مي گويد : ايران ما دربخش توليد انديشه و صدور فرهنگ و ادبيات ، تا همين امروز هم موفق بوده است ، البته اين نکته را بايد در نظر داشت که از ميزان توفيقي که در اعصار گذشته در اين بخش داشته ايم ، بالطبع کاسته شده است.


منوري که در زمينه نقد شعر هم قلم مي زند ، اضافه مي کند :  حداقل فايده ي جشنواره ها و کنگره هاي ادبي ، اهميت بخشي به آثار نوقلمان و ترغيب بيشتر معاصران و افراد شناخته شده در زمينه ي شعر است ، وجود چنين حرکت هايي گوياي اين است که هنوز ادبيات ما زنده است و براي جلب مخاطب مي کوشد.


محمود اکرامي فر : شاخه ي جوان شعر ديني در ايران فعال شده است


دکتر محمود اکرامي فر - شاعر و مدير هيات داوران سومين جشنواره ي شعر رضوي نيزدرگفت و گو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ، با اظهار رضايتمندي از آثار و اشعاري که به دبيرخانه ي جشنواره ي سوم رسيده ، خاطرنشان مي سازد : انصافا شاعران و اهل ادب کشور تلاش هاي موثري براي کشف مفاهيم تازه و زيبا در قلمرو شعر ديني و آئيني به کار مي گيرند که نمونه ي روشن آن ، همين آثاري است که تا امروز ديده و خوانده ايم.


اين شاعر معاصر که شعر مشهور " يا علي گفتيم و عشق ، آغاز شد ... " را سروده است ، تصريح مي کند : با وجود حرف و حرف و حديث ها و مطالب بسياري در زمينه ي کمرنگ شدن جريان شعر ديني و آئيني در کشور مطرح مي کنند و متاسفانه تعدادي هم به نظرات ياد شده دامن مي زنند !
 دکتر محمود اکرامي فر
حديث ها و مطالب بسياري که در زمينه ي کمرنگ شدن جريان شعر ديني و آئيني در کشور مطرح مي کنند و متاسفانه تعدادي هم به نظرات ياد شده دامن مي زنند ، مي توان گفت که شاخه ي جوان شعر ديني در ايران فعال شده است و در صورتي که فعالان اين شاخه ، تشويق شوند ، شاهد حرکت هاي خوبي در اين زمينه خواهيم بود.


دکتر اکرامي فر با بيان اين که هنر شعر ، متاسفانه در سالهاي اخير تا اندازه ي زيادي از ديد جامعه مغفول مانده است ، مي افزايد : ارائه ي آثار و توليدات ادبي و فرهنگي نسل شاعر و نويسنده در قالب کتاب ، نوار ، CD ، صفحات ادبي مطبوعات و ... مي تواند جلب کننده ي آراء و نظرات خوانندگان باشد و به اين وسيله ، نياز روز مردم هم در حوزه ي کتاب و ادبيات ، مورد سنجش واقعي و علمي قرار بگيرد.


مدير هيات داوران سومين جشنواره ي شعر رضوي ياد آوري مي کند : جشنواره ها و همايش هاي ادبي ، دقيقا مي توانند همان نقش رسانندگي را ايفا کنند ، يعني با برگزاري جشنواره و نشست هاي متعدد ادبي ، تازه ترين آثار توليد شده را به سمع و نظر مردم برسانند و اين آثار را در بوته ي نقد عمومي قرار بدهند ، حال اگر از اصل و ريشه ، وجود اين جشنواره ها را نفي کنيم ، طبيعي است که هنر شعر رها و بدون متولي مي ماند ، شاعر هم ديگر به پويايي و آفرينش بيشتر و بهتر اميدي ندارد ، در حوزه ي شعر ديني و آئيني ، اين اتفاق تلخ تر و نگران کننده تر است که بايد متوليان و مسئولان امر ، چاره اي اساسي براي آن بيانديشند.


برخي ازمسئولان فرهنگي ما ازتاثير زبان و ادبيات  غافل هستند


يک شاعر جوان نيز که امسال براي اولين بار در جشنواره ي شعر رضوي حاضر شده است ، آينده ي شعر آئيني در ايران را اميدوارکننده مي بيند ، اما معتقد است که جشنواره هاي ادبي بايد به هردو بعد کميت و کيفيت ، توجه جدي داشته باشند .


وي در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ، تصريح مي کند : اين توهم که براي تعدادي از شاعران ما به وجود آمده که يک شاعر واقعي ، مي تواند تنها با يک شعر درخشان ؛ در موقعيت جهاني قرار بگيرد و همواره مورد توجه باشد ، بايد از بين برود ، متاسفانه عده اي از شاعران و بعضا نوقلمان جديد ما در حوزه ي ادبيات تصور مي کنند با خلق يک اثر خوب يا متوسط ، به قله رسيده اند ! در حالي که اين فقط يک تصور و سوء تفاهم ادبي است و بايد رفع گردد.


اين شاعر جوان خاطرنشان مي سازد :  در همه جاي دنيا ، انديشمندان ، متفکران و مبدعان ادبي و هنري ، براي ارائه ي توليدات خود ، جشنواره و کنگره و سمينار راه مي اندازند ، حتي برخي از آنها به دور دنيا هم سفر مي کنند ، اما متاسفانه در کشور ما به اين موضوع ، توجه چنداني نمي شود ، در حالي که مي بينيم در حوزه ها و موضوعات ديگر فرهنگ و هنر ، چقدر جشنواره و يادواره و سمينار و ... هست ! به نظر من اين نقيصه ، از آنجا سرچشمه مي گيرد که برخي ازمسئولان فرهنگي ما ازتاثير زبان و ادبيات  غافل هستند و متاسفانه مغلوب ظواهر هنرهاي ديگري مانند سينما و موسيقي مي شوند!


وي خاطرنشان مي کند : البته به هيچ عنوان ، نمي خواهم تاثير هنرهاي ديگر و ضرورت پرداختن به آنها را انکار کنم ، همان گونه که هنرمندان عرصه هاي ديگر قادر نيستند جذابيت شعر و ادبيات را زير سوال ببرند ، اما در واقع بايد در تقسيم بودجه در ميان اين هنرها ، تمام ريزه کاري ها در نظر گرفته شود و عدالت و مساوات تا حد ممکن ، مد نظر متوليان و مسئولان امر باشد.


انتشار آثار ادبي در حال حاضر ،  قانونمند و منظم نيست


اين شاعر جوان که يک دفتر شعر در قالب نيمايي و سپيد منتشر کرده است و دفتري ديگر هم در يکي از مراکز نشردرتهران ، زير چاپ دارد ، تصريح مي کند : اگر اين جشنواره ها بتوانند بستري مناسب را براي چاپ و انتشار کتاب هاي شعر فراهم کنند ، بسيار وقتي اسم شعر و شاعر به ميان مي آيد ، فقط عده اي خاص از رسانه ها تبليغ مي شوند و خيلي هاي ديگر بنا به ملاحظاتي ناديده باقي مي مانند ، اتفاقا اين عده ي محدود ، خيلي سال است که ديگر حرفي براي گفتن نداشته و به تکرار افتاده است.
کار بزرگي انجام داده اند ، زيرا چاپ و انتشار آثار ادبي در حال حاضر ، چندان قانونمند و منظم نيست و فقط " پول " در اين زمينه تعيين کننده شده است ، در حالي که يک شاعر و نويسنده ، در واقع کار فرهنگي مي کند و نبايد جلوه هاي کاذب تجاري را مد نظر قرار بدهد ، تازه عده ي کثيري از ناشران هم در حال حاضر ، همين سياست سرمايه سالاري را در ادبيات تبليغ و دنبال مي کنند که مطلقا نبايد اين اتفاق بيافتد ، اين کار بر خلاف اهداف و ايده هاي فرهنگي و ادبيات ماست ، اما چه کسي در مقابل اين انتقاد ، خود را مسئول مي داند و اقدامي از سر دلسوزي ، تعهد و مسئوليت انجام مي دهد؟


وي در ادامه ي گفت و گوي خود با مهر ، با انتقاد از محفلي شدن شعر و درخشش تعدادي محدود از شاعران درعرصه مي گويد : وقتي اسم شعر و شاعر به ميان مي آيد ، فقط عده اي خاص از رسانه ها تبليغ مي شوند و خيلي هاي ديگر بنا به ملاحظاتي ناديده باقي مي مانند ، اتفاقا اين عده ي محدود ، خيلي سال است که ديگر حرفي براي گفتن نداشته و به تکرار افتاده است.


بودجه ي ادبيات در کشور ما نه عادلانه است و نه معيارمند


اين شاعر جوان با گلايه از انحصاري شدن بودجه و تسهيلات فرهنگي به شعر و شاعرخاطرنشان مي سازد : چرا بايد با وجود فقط کتاب هاي عده اي محدود منتشر مي شود ، فقط تعدادي اندک از جمع شاعران به سفرمي روند ، البته تعدادي را هم با خود همراه مي کنند تا در صورت اعتراض ، آنها را به عنوان سپر قرار بدهند !
 
گروه ها و جريان هاي مختلف ادبي و شعري در کشور فقط يک انجمن در تهران از بودجه استفاده کند و تنها چند نفر ، همه ساله به سفرهاي ادبي و فرهنگي به دور دنيا بروند و بقيه فقط به شنيدن اخباري در اين زمينه اکتفا کنند ؟ مگر سايرين حقي در اين زمينه ندارند ، آيا بقيه شاعر و متعهد و ... نيستند ؟ چرا در اين زمينه با وجود انتقاداتي که بعضا مطرح مي شود ، هيچ تلاش سازنده اي صورت نمي گيرد؟


وي تصريح مي کند : اين انجمن که نمي خواهم نام آن را بياورم ، با يدک کشيدن نام ايران و چند چهره ي نسبتا معروف در شعر معاصر ، تمامي امکانات را در اختيار مي گيرد ، فقط کتاب هاي عده اي محدود منتشر مي شود ، فقط تعدادي اندک از جمع شاعران به سفرمي روند ، البته تعدادي را هم با خود همراه مي کنند تا در صورت اعتراض ، آنها را به عنوان سپر قرار بدهند ، طبيعي است که در چنين شرايطي ، فقط همين انجمن مي تواند کنگره ي سالانه و نشست هاي هفتگي داشته باشد و خط و مشي و سليقه ي خود را دنبال کند و بقيه با دلخوشي ، منتظر باشند که روزي هم شايد به آنها و استعدادهايشان توجه شود.


برگزاري جشنواره و کنگره ، در توان همه ي تشکل ها و گروه هاي ادبي نيست


اين شاعر جوان با اظهار اين که جشنواره ي شعر رضوي مي تواند شکلي جهاني و بين المللي به خود بگيرد و انديشه ي ديني ، عرفاني و معنويت را در شعر امروز جهان نهادينه سازد ، مي گويد : نقطه ي اتصال جوانان شاعر با جشنواره ي شعر رضوي ، انديشه ي ديني و اهتمام ادبي آنان است که اميدوارم اين پيوند خجسته ، همچنان تداوم داشته باشد .


وي درباره ي انتشار آثار برگزيده ي جشنواره در هر سال خاطرنشان مي سازد : چاپ کتاب هاي ادبي در اين زمينه ، تنها به منزله ي درج اشعار نيست ، تداوم اين کار مي تواند مسئولان و متوليان فرهنگي کشور را در طول سالهاي متمادي ، متوجه آسيب ها ، نقاط قوت و ... جشنواره و تلاش هاي شاعران ما در حوزه ي دين و معنويت نمايد و کاري بسيار ارزنده است.
 
در مراسم اختتاميه ي اين جشنواره سراسري در مشهد مقدس
برگزيدگان نهايي جشنواره ي شعر رضوي معرفي و تقدير شدند
خبرگزاري مهر - گروه فرهنگ و ادب : در مراسم اختتاميه ي اين جشنواره سراسري در مشهد مقدس ؛ برگزيدگان نهايي جشنواره ي شعر رضوي معرفي و تقدير شدند .
به گزارش خبرنگار اعزامي فرهنگ و ادب خبرگزاري  مهر به مشهد مقدس ؛ اسامي برگزيدگان سومين جشنواره ي شعر رضوي به شرح ذيل است :


سودابه مهيجي از تهران
 سميه خالقي از قم
حسين ابراهيمي از مشهد


حسين عابدي از تهران
بيژن ارژن از کرمانشاه
اشرق سرلک چشمه سلطاني از تهران


جواد اسلامي از مشهد
مريم سقلاطوني از قم
حميده رضايي از قم
پريسا مقصودي از نيشابور


مهرداد افضلي از چهارمحال و بختياري
کبري مولوي از چهارمحال و بختياري
مريم مهر آذر از قوچان
امير اکبرزاده از قم


گفتني است سومين جشنواره ي شعر رضوي ظهر امروز پس از اقامه نماز ظهر و عصر به پايان مي رسد.
 
 
ساخت موسيقي و شعر «خليج فارس در مركز موسيقي و سرود صداوسيما
مديرتوليد اين مركز: برخود لازم مي‌دانيم از هويت تاريخي كشور دفاع كنيم
 
 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فرهنگ و هنر - راديو و تلويزيون

محمد ميرزماني، هنر موسيقي را در تهييج احساسات و عواطف مردم موثر دانست و گفت: قطعه‌هاي موسيقي و شعر براي «خليج فارس» ساخته مي‌شود.
مديرتوليد مركز موسيقي صداوسيما در گفت وگو با خبرنگار ايسنا گفت: هر فردي در جايگاه اجتماعي خود براي شناساندن و معرفي هويت خليج فارس بايد تلاش كند، سعي ما نيز در پرداختن به جنبه‌هاي هنري اين مساله است.
وي با تاكيد بر پشتوانه تاريخي، ملي و فرهنگي خليج فارس، تصريح كرد: هنرمندان رسما و شديدا اين تصميم شوراي همكاري حكام در منطقه را محكوم مي‌كنند و برخود لازم مي‌داند كه از هويت تاريخي و نام خليج فارس دفاع كنند.
مديرتوليد مركز موسيقي صدا وسيما با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري با اين مضمون كه «‌هيچ انديشه‌اي تا به هنر آميخته نشود جاودان نخواند ماند»،‌ گفت: وظيفه ما در جهت توليد آثار هنري است.
وي با بيان اين كه برخي از شاعران در حال آماده كردن شعر براي قطعه خليج فارس هستند، اظهار كرد: از بين قطعات سروده شده سه قطعه به مرحله نهايي خواهند رسيد.
وي شهرام مظلومي، علي رحيميان و محمد ميرزماني را از آهنگسازان اين قطعه برشمرد و ادامه داد: حسين اسرافيلي، ناصر فيض،‌ مرتضي اميري، سعيد نوري، شهرام مقدسي، محسن حسن‌زاده، ليلي كوهي، بيگي حبيب‌آبادي در جهت سرودن اين قطعه در حال فعاليت‌ هستند.
 



 برگزاري شب شعر «پس از پاييز» در دانشگاه علوم پزشكي تهران 
 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس صنفي
كانون ادبي انديشه دانشگاه علوم پزشكي تهران با همكاري دفتر امور فرهنگي وزارت بهداشت و مديريت امور فرهنگي و فوق برنامه دانشگاه علوم پزشكي تهران و همچنين كانون ادبي سپنتاي دانشگاه، مراسم شب شعر «پس از پاييز» را برگزار نمود.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، اين مراسم در روزهاي ‌٢٩ آذر ماه از ساعت ‌٣٠/١٧ در سالن آمفي تئاتر دانشكده توانبخشي با حضور شاعران ميهمان (رضا اسماعيلي، پگاه احمدي) برگزار شده از شاعران و اشعار برتر در اين مراسم تقدير به عمل آمد.


سومين جشنواره سراسري شعر رضوي با پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مشهد آغاز شد.


شنبه، 5 دى، 1383 ساعت 12:36


تهران_خبرگزاري سينا
سومين جشنواره سراسري شعر رضوي با پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مشهد آغاز شد.
در اين پيام که توسط سيدجواد جعفري،مديرکل فرهنگ و ارشاداسلامي خراسان رضوي قرائت شد آمده است:ادبيات فارسي سرشار از متون منظوم و منثوري است که جانمايه ديني دارد و اصولا يکي از دلايل غناي زبان فارسي بهره گرفتن سخنوران و شاعران از فرهنگ اسلامي است.
احمد مسجد جامعي در اين پيان افزوده است:چه بسيارنمد سخنوراني که صحيفه دل را با شستشو دادن در معرفت اولياي الهي نوراني کرده اند.
وي ادامه مي دهد:امروز نيز شايسته است شاعران و انديشمندان ما با توسل و تمسک به اين چشمه زلال و بهره گيري از اين خزانه بي پايان شعور و معرفت،ذهن و زبان خود را به سوي حقيقت و کمال رهنمون گردانند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گردهمايي استادان و شاعران برجسته کشور در مشهدالرضا(ع)را فرصت مغتنمي دانست که دلها و چشمها به تماشاي مضجع نوراني و حرم ملکوتي آن حضرت مي نشينند و با بهره گيري از فضاي معطر،صفاي سينه را تجلي گاه پرواز کبوتران حرم مي کنند.
مسجد جامعي در ادامه اين پيام مي افزايد:شاعران متعهد ايران زمين در قالب جشنواره شعر رضوي مي توانند با تبادل نظر و هم انديشي،احياي شعر ولايي را در دستور کار خود قرار دهند تا زمينه آفرينش اين گونه شعر بيش از پيش فراهم شود.


 


نفرات برتر شعر رضوي معرفي شدند
تهران- خبرگزاري كار ايران


به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا به نقل از ستاد خبر مركزي جشنواره فرهنگي هنري امام رضا (ع), بنا به راي هيات داوران اين جشنواره, نفرات برتر شعر رضوي بر اساس امتياز كسب شود به ترتيب " سودابه مهيجي "از تهران، "خالقي" از قم و" حسين ابراهيمي" از مشهد مي باشند.
بنا براين گزارش , نفرات چهارم تا دهم اين جشنواره نيز" حسين عبدي "از تهران،" بيژن ارژن" از كرمانشاه ,"اشرف سراك چشمه" از تهران، "جواد اسلامي" از چناران مشهد," مريم سقلا طوني" از قم،" حميده رضائي" از قم و "مقصودي "از نيشابور مي باشد.
 
جايگاه شعر در جوايز ادبي /9/
مخالفت با شعر متعهد، علت برگزار نشدن جوايز شعر است



خبرگزاري فارس: حميد سبزواري گفت: برگزاركنندگان جوايز خصوصي چون با شعر متعهد موافق نيستند، براي اين حوزه از ادبيات جايزه‌اي برپا نمي‌كنند.


سبزواري در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس افزود: مخالفت برگزاركنندگان اين جوايز با شعر متعهد هنگامي اثرات سوء خود را نمايان مي‌سازد كه اين مشخص مي‌شود برجسته‌ترين شاعران در ايران، شاعران متعهد هستند؛ بنابراين براي اين كه جايزه‌اي به اين افراد متعهد ندهند، بهتر مي‌بينند كه اصلا اين جوايز را برگزار نكنند.
اين شاعر در ادامه با اشاره به اين كه برگزاري اين جوايز با شرايط فعلي اصلا كار پسنديده‌اي نيست، گفت: اين جوايز بهتر است كه برگزار نشود، چون همان طور كه همه مي‌دانند در داوري اين جوايز سليقه‌هاي شخصي تعيين كننده است كه فلان كتاب جايزه بگيرد و يا نه.
سبزواري ادامه داد: البته اگر حق رعايت شود، برگزار شدن جوايز ادبي خوب است اما چون مي‌دانم كه هيچ وقت در اين جوايز حق به حق‌دار نمي‌رسد، بهتر مي‌دانم كه اين جوايز را تعطيل كنند.


جايگاه شعر در جوايز ادبي /10/
برگزاري جايزه شعر مشكلات زيادي دارد



خبرگزاري فارس: محمدعلي سپانلو گفت: مشكلات فني در داوري‌ها، مهمترين علت در پيش‌قدم نشدن فردي براي برگزاري جوايز ادبي با موضوع شعر است.


سپانلو در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس افزود: علاوه بر مشكلات فني كه در گزينش آثار برتر در جوايز شعر وجود دارد، دوگانگي در استفاده و يا عدم استفاده از اشعار افراد تثبيت‌ شده و يا شاعران جواني كه تازه پا به عرصه شاعري گذاشته‌اند هم در انتخاب شاعران برتر مشكل‌ساز شده است.
اين شاعر در ادامه به داوري‌هاي ذوقي كه در اين جوايز مي‌شود، اشاره كرد و افزود: قالب‌هاي فراوان شعري كه شاعران در سرودن اشعار خود از آن استفاده مي‌كنند هم در سختي گزينش آثار برتر مزيد بر علت شده است، به طوري كه يك داور نمي‌داند كدام قالب شعري را در انتخاب خود بيشتر نمره دهد و كدام قالب شعري را از گردونه رقابت‌ها حذف كند.
وي در ادامه به ايجاد اين مشكل در داوري برخي از جوايز ادبي كه خود داور آن‌ها بود است اشاره كرد و گفت: در جريان بعضي از داوري‌ها اين مشكل براي من به وجود آمد كه باعث شد كلا از داوري در آن جوايز انصراف دهم.
سپانلو در ادامه با بيان اين مطلب كه سطح توقع در شعر بسيار بالا است، ادامه داد: امروزه در داستان‌نويسي و رمان‌نويسي سطح توقعات بالا نيست چون بيش از چند دهه از به وجود آمدن آن‌ها نمي‌گذرد، در صورتي كه شعر ما قدمت بسيار زيادي دارد به همين دليل در داوري و گزينش كتاب‌هاي شعر داوران بسيار مشكل دارند چون بعضي از آن‌ها اثري را لايق دريافت جايزه مي‌دانند، اما برخي ديگر نه.
وي در ادمه برگزاري اين جوايز را در ايجاد انگيزه ميان شاعران بسيار اثرگذار دانست و گفت: مطمئنا اين جوايز اثرات بسيار خوبي خواهند داشت چون بعضي از اين شاعران احتياج فراواني به جوايز مادي اين گونه همايش‌ها دارند تا با پول آن كتاب ديگر از خود چاپ كنند و يا حتي به مشكلات زندگي خود برسند.


برگزيدگان بخش دانشجويي شعر رضوي معرفي شدند
تهران- خبرگزاري كار ايران


برگزيدگان بخش دانشجويي سومين جشنواره سراسري شعر رضوي، عصر روز شنبه 5 دي‌‏ماه، طي مراسمي معرفي شدند.
به گزارش خبرگزاري كار ايران, ايلنا, به نقل از ستاد مركزي خبري جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا (ع)، الهام ميزبان، از دانشگاه فردوسي مشهد، هدي قريشي، از دانشگاه علوم پزشكي مشهد، شهريار قلي‌‏زاده، از دانشگاه علوم پزشكي بابل، محمدرضا شالبافان، از دانشگاه علوم پزشكي تهران و سيد وحيد سمناني، از دانشگاه آزاد اسلامي واحد اسلامشهر، برگزيدگان اين دوره از مسابقات بودند.
گفتني است؛ جشنواره شعر رضوي، در دو بخش آزاد و دانشجويي از 4 لغايت 6 دي‌‏ماه سال جاري در مشهد برپا شد.
مقدمه اي براي بين المللي شدن يک حرکت ادبي / عبدالمعروف و خطلاني دو شاعر عرب به ايران آمدند
خبرگزاري مهر - گروه فرهنگ و ادب : امسال در جشنواره ي شعر رضوي ، بيش از هشت شاعر و اهـــل قلم از کشورهاي مختلف که در حوزه ي شعر آئيني ، آثاري خلق کرده اند ، حضور يافته اند.
به گزارش خبرنگار فرهنگ و ادب " مهر" ، تني چند از نامبردگان براي اولين بار است که به کشور ايران سفر مي کنند ، اما کاملا با زبان و ادبيات فارسي آشنايي دارند ، علاوه بر اين جريانهاي ادبي و شعري ايران را طي سالهاي اخير از طريق رسانه ها ، کتاب و رايزنان فرهنگي ايران در کشورهاي مربوطه دنبال مي کنند.


اين گزارش حاکي است  " خطلاني " از کشور تاجيکستان ، محمد علي عجمي از کشور تاجيکستان ( که اخيرا مجموعه شعري از وي در واحد ادبيات حوزه ي هنري سازمان تبليغات اسلامي منتشر شده است ) ، مجيد عبدالمعروف از کشور مصر ، محمد کاظم کاظمي و محمد شريف سعيدي ، دو شاعر مهاجر افغاني و دو شاعر از کشور ستمديده ي عراق ، از ميهمانان سومين جشنواره ي شعر رضوي در مشهد مقدس هستند.


به گزارش خبرنگار "مهر" ، دبيرخانه ي اين جشنواره از تعدادي ديگر از شاعران آئيني و مشهور فارسي زبان در کشورهاي مختلف براي حضور در جشنواره دعوت به عمل آورده است که تا کنون ، فقط حضور افراد فوق الذکر در سومين جشنواره ي شعر رضوي قطعي شده است .


فردا ( شنبه ) طي مراسمي ، اسامي شاعران برگزيده و صاحبان آثار برتر در بخش هاي مختلف سومين جشنواره ي شعررضوي اعلام و مورد تقدير قرار مي گيرند.
 


روز شمار جنون در كانون ادبيات ايران نقد مي‌‏شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


دفتر شعر" روز شمار جنون"، سروده" لادن نيكنام" در كانون ادبيات ايران نقد و بررسي مي‌‏شود.
به گزارش ايلنا، اين برنامه كه يكصد و چهارمين نشست هفته كانون ادبيات ايران است، روز شنبه پنجم دي‌‏ماه, ساعت 17 با حضور دكتر مهناز رونقي و شاعران و منتقدان، در تالار مولوي دانشگاه تهران برگزار مي‌‏شود.
كانون ادبيات ايران در گفتگو با خبرنگار ايلنا، ضمن اعلام اين خبر گفت: دفتر شعر جوان در نشست‌‏هاي خود ،كتاب‌‏هايي را كه طي دو سال اخير به چاپ رسيده و سطح برتري نسبت به ديگر آثار دارد، برمي‌‏گزيند و در اين گزينش جايزه را ملاك قرار نمي‌‏دهد.
به گزارش ايلنا، منتقدين و شوراي كانون دفتر ادبيات, در جلسات نقد و بررسي اوليه خود، آثار را انتخاب مي‌‏كنند و با نظر منتقدين، كتابي را در زمينه شعر و ادبيات به نقد مي‌‏گذارند.
گفتني است؛ مهناز رونقي از منتقدين كانون ادبيات ايران است كه با آثار لادن نيكنام آشنا بوده و در حضور علاقه‌‏مندان و صاحبنظران آن را بررسي خواهد كرد.


جايزه ادبي اصفهان، پايان جوايز يک سال ادبيات ايران


صفهان، خبرگزاري سينا- احسان عابدي
اصفهان نقطه پاياني بود براي جوايز يک سال ادبيات ايران.
به گزارش سينا، عصر روز پنج شنبه، 3 دي ماه، با اهداي جايزه ادبي اصفهان به مهناز کريمي براي نوشتن رمان " سنج و صنوبر " و محمد بکايي براي مجموعه داستان " سر پيچي از پيچ هاي هزار چم "، پرونده يک سال جوايز ادبي ايران بسته شد.
در اين جشنواره همچنين جعفر مدرس صادقي براي رمان " من تا صبح بيدارم "، فريبا وفي براي رمان " ترلان " و امير رضا بيگدلي براي مجموعه داستان " آن مرد در باران آمد " مورد تقدير قرار گرفتند.
همچنين در بخش تک داستان نيز پنج نويسنده آماتور، مرتض بياره با داستان " خمينه "، ساسان ناطق با داستان " دو سرباز "، ويدا مشايخي با داستان " دالان سبز بي انتها "، افسانه سرشوق با داستان " يونس در خاک " و يوسف خوش کلام با داستان " بيوک آقا " موفق به دريافت تنديس جايزه ادبي اصفهان، يک سکه بهار آزادي و لوح تقدير شدند.
در بخش انتخاب ناشر برتر هم بابک تختي، مدير نشر قصه به خاطر تلاش در انتشار آثار داستاني نويسندگان ايراني مورد تقدير قرار گرفت.
داوران بخش رمان دومين جايزه ادبي اصفهان، متشکل از عبدالله کوثري، رضا جولايي، کيومرث پور احمد، صفدر تقي زاده و آزاد ماتيان در بيانيه خود آوردند: « از سي و چهار رمان راه يافته به مرحله نهايي، شش اثر در مرحله نهايي انتخاب و مورد بررسي قرار گرفت. هيات داوران بخش رمان براي آن که جايزه از گستردگي و تنوع بيشتري بهره مند باشد، دو رمان را شايسته تقدير مي داند، رمان " ترلان " اثر فريبا وفي، به دليل ارائه نثر ساده و تصاويري دقيق از روحيات زنانه در مواجهه با خشونت و رمان " من تا صبح بيدارم " اثر جعفر مدرس صادقي، به دليل نثر روان و ارائه تصاوير درخشان از فضايي وهمناک و بيگانه و چند لايه بودن اثر. »
در بخش ديگر اين بيانيه آمده است: « هيات داوران، رمان سنج و صنوبر نوشته مهناز کريمي را به دليل ساختار قوي و منسجم و ارائه تصاويري دقيق و برجسته از زوال خانداني اشرافي، به عنوان رمان اول و برتر دومين جايزه ادبي اصفهان، انتخاب مي کند. »
در اين بخش رمان هاي " ويران مي آيي " اثر حسين سناپور، " چه کسي باور مي کند رستم " اثر روح انگيز شريفيان، " نام ها و سايه ها " اثر محمد رحيم اخوت، " من تا صبح بيدارم " اثر جعفر مدرس صادقي، " ترلان " اثر فريبا وفي و " سنج و صنوبر " اثر مهناز کريمي کانديداي دريافت جايزه بودند.
تيم داوري بخش مجموعه داستان دومين جايزه ادبي اصفهان، متشکل از علي خدايي، محمد ايوبي و عباس پژمان نيز در بيانيه خود آورد: « به دليل وجود لايه هاي ظريف و رنگارنگ در داستان هاي مجموعه " آن مرد در باران آمد "، امير رضا بيگدلي نويسنده آن را شايسته دريافت لوح تقدير مي داند. همچنين به دليل استفاده از زباني سليس و رسا، فضا سازي موثر، شخصيت پردازي موفق و اصالتي که نويسنده در برخي از داستان ها ارائه کرده است، کتاب " سر پيچي از پيچ هاي هزار چم " نوشته محمد بکايي را بهترين مجموعه داستان سال 82 و شايسته دريافت چهار سکه بهار آزادي، تنديس جايزه ادبي و لوح تقدير مي داند. »
در اين بخش هم کتاب هاي " باغ ملي " اثر کورش اسدي، " عطر فرانسوي " اثر حسين مرتضاييان آبکنار، " دلواپس کهرم " اثر حسن فرهنگ فر، " آن مرد در باران آمد " اثر امير رضا بيگدلي و " سر پيچي از پيچ هاي هزار چم " نوشته محمد بکايي کانديداي دريافت جايزه بودند.
هايات داوران تک داستان هاي دومين دوره جايزه ادبي اصفهان، متشکل از احمد غلامي، فرخنده آقايي و ناهيد طباطبايي هم در بيانيه اي اعلام کرد: « حضور بارز چهار فصل زندگي، سر زندگي، طنز و آميد به آينده دستاورد مثبت و دلگرم کننده داستان هاي برگزيده اصفهان است. بررسي داستان هاي شرکت کننده در دومين جايزه ادبي اصفهان نشان مي دهد که داستان نويسي در ميان جوانان جنبه سرگرمي، گذران وقت و ذوق آزمايي صرف خود را به تفکري آگاهانه در مورد زندگي داده و جستجو براي يافتن قالب مناسب براي به تصوير کشيدن مسائل پيدا و ناپيداي انسان، وجهي انديشه مند و اصولي يافته است. »
در اين بخش 650 اثر از نويسندگان ايراني و نويسندگان ايراني خارج از کشور در مهلت قانوني به دبيرخانه جايزه رسيد که زاون قوکاسيان و هلن اوليايي نيا در دور اول به قضاوت آنها نشستند و 250 اثر را براي داوري احمد غلامي، فرخنده آقايي و ناهيد طباطبايي به دور دوم فرستادند.
گفتني است، جايزه ادبي اصفهان توسط اداره کل ارشاد استان اصفهان برگزيده مي شود و در اين دوره حميد رضا چاکري مدير کل ارشاد استان اصفهان دبير جشنواره، زاون قوکاسيان دبير اجرايي و علي خدايي دبير علمي آن بودند.


درمراسم اختتاميه جايزه ادبي اصفهان :
از" محمد بكايي" ," مهناز كريمي "و "نشر قصه" به عنوان برگزيدگان جايزه ادبي اصفهان تقدير شد.
تهران- خبرگزاري كار ايران


عصر ديروز در مراسم اختتاميه جايزه ادبي اصفهان كه با حضور فعالان ادبيات داستاني در كتابخانه مركزي اصفهان برگزار شد، از برگزيدگان تقدير شد .
"علي خدايي", دبير علمي جايزه ادبي اصفهان, در گفت و گو با خبرنگار ادبي ايلنا, گفت‌‏: در بخش داستان كوتاه جايزه ادبي اصفهان " مرتضي بياره " با داستان" خمينه "،"ساسان ناطق" با داستان "دو سرباز"،" ويدا مشايخي" با داستان" دالان سبز بي انتها "،" افسانه سر شوق" با داستان "يونس در خاك" و "يوسف خوش كلام" با داستان" بيوك اقا" مورد تقديرقرار گرفتند .
وي در ادامه گفت :داوران اين بخش را" فرخنده آقايي"،" ناهيد طباطبايي" و"احمد غلامي" تشكيل مي دادند.
دبيرعلمي جايزه ادبي اصفهان در ادامه يادآور شد: در بخش بهترين مجموعه داستان كوتاه، به دليل لايه هاي ظريف و رنگارنگ مجموعه داستان "آن مرد درباران آمد" ، نوشته "اميدرضا بيگدلي "مورد تقدير قرار گرفت و به دليل زباني سليس و رسا, كتاب"سرپيچي از پيچ هاي هزار چم "نوشته" محمد بكايي" به عنوان بهترين مجموعه داستان سال 82 , برنده جايزه ادبي اصفهان مورد تقدير قرار گرفت.
وي در ادامه افزود‌‏: هيات داوران اين بخش را" علي خدايي "،"محمد ايوبي" و"عباس پژمان" تشكيل مي دادند .
"خدايي" با اشاره به اين كه در بخش رمان هيات داوران از رمان "ترلان " نوشته" فريبا وفي" , و رمان " من تا صبح بيدارم " نوشته "جعفر مدرس صادقي" كه هر دو در نشر مركز منتشر شده بودند, تقدير كردند.
دبير علمي جايزه ادبي اصفهان افزود : اين دو رمان, شايسته دريافت لوح تقدير شد

 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است