تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


December 24, 2004 10:43 AM

خبر هاي ادبي استان ها 21 خبر

به  نقل از  مجله ي الفبا (  ماهنامه ي داخلي  حوزه ي  هنري)


برترينهاي شاخه نبات
مراسم افتتاحية جشنوارة «شاخه نبات» ـ دومين جشنوارة سراسري شعر و داستان جوان حوزه هنري ـ در تاريخ 18 مهرماه در شيراز برگزار شد.
مهندس حسن بنيانيان ـ مدير حوزه هنري ـ در اين مراسم گفت: «ما با ادبيات ساده‌تر مي‌توانيم از هفت هزار سال هنر سخن بگوييم. انزوا باعث از دست رفتن ادبيات مي‌شود، در حالي كه ادبيات ايران پشتوانه‌اي غني براي ادبيات جهان محسوب مي‌شود.»
ايشان در بخش ديگري از سخنان خود، ادبيات را هنر زيربنايي دانستند و اذعان داشتند كه: «همة هنرها به ادبيات نياز دارند و از آن بهره مي‌گيرند. ادبيات به دليل اينكه نسبت به ديگر هنرها كمتر به بهره‌گيري از حواس و روابط ـ انساني نيازمند است، نسبت به آنها ماندگارتر است.»
همچنين آيت‌الله حائري شيرازي ـ نمايندة ولي فقيه و امام جمعة شهرستان شيراز ـ در بخش ديگري از اين مراسم به نقش ادبيات در دو دورة جاهليت و پس از آن اشاره كرد و مسئوليت نويسندگان، شاعران و نيز مديراني كه آثار ادبي را به جامعه منتقل و معرفي مي‌كنند، بسيار خطير دانست.
مراسم اختتامية اين جشنواره نيز در تاريخ 19 مهرماه برگزار شد. خانم افسون اميني ـ دبير جشنواره ـ در شمارة دوم ويژه‌نامة داخلي اين جشنواره در مطلبي با عنوان «سخن آخر» به بررسي عملكرد اين جشنواره پرداخته است كه بخشي از آن را در ادامه مي‌خوانيم: «دو ماه كه در انتظار رسيدن آثار و داوري و بررسي آنها بوديم، فرصت اندك‌تر از آن بود كه قياس امروز و ديروز مجالي براي مطرح شدن و بحث بيابد. اما امور جشنواره كه بر غلطك افتاد، پرسشها نيش زدن آغاز كردند. پرسشهايي از اين دست كه: چه بوده‌ايم و چه شده‌ايم؟
اين پرسش را در خيل آثاري كه به جشنواره رسيده بود دنبال مي‌كردم و مي‌انديشيدم كه پشت اين شعرها و قصه‌ها چقدر از پتانسيل ادبيات ما استفاده شده است؟
آيا اگر سوژه عشقهاي خياباني را از بسياري از اين آثار بگيريم، چيزي از آنها بر جاي مي‌ماند تا نام اثر ادبي بر آن بنهيم؟ در برخي از نوشته‌ها (بي پرده بگويم) گويي كه بي‌همه‌چيز بودن هويت آنها است.
منظورم از «همه‌چيز»، تمام عناصري است كه يك نوشته را از واژگان رديف شده بي‌هويت به موجودي بدل مي‌كند كه پس از تولد بر آنها نام «شعر» يا «داستان» مي‌نهيم و اين همه‌چيزگي همان كيمياي قلمي است كه حضرت حق به آن سوگند ياد كرده است.
از هذيان نويسي گروة (كه كم نبودند) اگر بگذريم، بايد پذيرفت كه بوده‌اند ساقه‌هاي سبزي هم كه نويد سايه‌باني پر بال و برگند، در آينده‌اي كه از هم اينك آغاز شده است ....»
در مراسم اختتامية اين جشنواره، پس از قرائت بيانيه هيئت داوران، از ميان حدود سه هزار اثر رسيده به دبيرخانه جشنواره، برگزيدگان شعر و داستان به شرح زير معرفي شدند:
رتبة اول در رشتة داستان‌نويسي :
- مژده عباسي، استان هرمزگان، داستان «چند؟!»
- علي خانمرادي، شهرستان دهلران، داستان «عنكبوتها دست از سرم برداريد»
رتبة دوم
- سيد مهدي موسوي، مشهد، داستان «عموديها »
- اشكان حسين‌زاده، گرگان، داستان «فقط فرض كنيد»
رتبة سوم
- ليلا اقليمي، آبادان، داستان «الو خاكستر»
- كرم رضا دريكوندي، لرستان، داستان «زنها تا سينه مردها تا كمر»
- عليرضا محمودي، تهران، داستان «پرده‌هاي سفيد سرتاسري»
هيئت داوران در رشتة داستان‌نويسي افراد زير را شايستة تقدير دانست:
- آيت دولتشاه، لرستان، داستان «وقتي قرار است همه چيز بماند آن بالا»
- شيما عچرشادي، اهواز، داستان «يك نفر آب ريخته بود روي مورچه‌ها »
همچنين هيئت داوران برگزيدگان رشتة شعر را به شرح زير معرفي كردند:
رتبة اول:
- ايلشن جلاسي، كرمانشاه
- مهدي زارعي، كرج
- حسن صادقي پناه، كرج
- جواد گنجعلي، خراسان
رتبة دوم :
- پانته‌آ صفايي بروجني، بروجن
- محبوبه ابراهيمي، تهران
- سيد الياس علوي، مشهد
- امير مرزبان، قم
- گروس عبدالملكيان، تهران
- مريم آريان، كرج
رتبة سوم:
- طيبه ثابت، مشهد
- راضيه بهرامي، تهران
- مهدي مرداني، قزوين
- جواد سلطاني، شهرري
- مهدي فرجي، كاشان
- سيد ابوالفضل صمدي، خمين
همچنين هيئت داوران افراد زير را در رشتة شعر شايستة تقدير دانست:
- بهاره رستمي‌نژاد، بابلسر
- محبوبه طاهر آبادي، كرمانشاه
- طيبه نيكو، شيراز
- عباس محمدي، خمين
- سيد مهدي موسوي، مشهد
- امير اكبرزاده، قم
- مبين اردستاني، شهرري


شبهاي شعر و خاطره در آذربايجان شرقي
همزمان با هفتة دفاع مقدس سلسله همايشها و شبهاي شعر و خاطره در سه شهر آذربايجان شرقي برگزار شد. در اين سلسله برنامه‌ها كه به همت حوزه‌ هنري آذربايجان شرقي و با همكاري بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس برگزار شد جمعي از مسئولان، رزمندگان، شاعران و اديبان استان حضور داشتند. اين سلسله برنامه‌ها در شهرهاي تبريز (30/6/83، سالن اقبال آذر)، مرند (1/7/83، فرهنگسراي شهرداري) و مراغه (2/7/83، حسينيه قاسميه) برگزار شد.
هدف از برگزاري اين برنامه‌ها گرامي‌داشت ياد و خاطرة جانبازيهاي فرزندان اين مرز و بوم بود كه با استقبال فراوان اهل شعر و ادب و رزمندگان مواجه شد.
مصطفي قلي‌زاده ـ مدير حوزه هنري اين استان ـ ضمن تبريك اعياد ماه شعبان و هفتة دفاع مقدس پشتوانة اعتقادي رزمندگان و هنرمندان ايراني را بسيار فراتر از ديگر ملتها دانست و حمايت از چاپ و نشر خاطرات، عسكها و ديگر آثار دفاع مقدس را بسيار ضروري دانست.
وي تصريح كرد: امروز خطر بزرگ فراموشي و غفلت از اسناد جنگ ما را تهديد مي‌كند و همان گونه كه امام راحل(ره) جهاد را لازم دانستند، نوشتن ادبيات شفاه جنگ نيز ادامة همان جهاد مقدس است.
مدير حوزه هنري آذربايجان شرقي با اظهار تأسف از عدم التفات به نويسندگان و شاعران دفاع مقدس گفت: امروز از نويسندگان و شاعران دفاع مقدس حمايت اصولي نمي‌شود و بايد براي اين درد محسوس و ملموس چاره‌اي انديشيد.


عصر شعر و خاطرة دفاع مقدس در كرمانشاه
ميعاد سبز عنوان عصر شعر و خاطره‌اي است كه حوزه هنري استان كرمانشاه در تاريخ 6 مهرماه با همكاري بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس برگزار كرده است.
در اين مراسم كه در تالار شهداي بنياد حفظ آثار برگزار شد، جمعي از شاعران و حماسه‌سازان دفاع مقدس حضور به هم رساندند. در ابتداي اين مراسم سردار ويسي ـ مدير كل بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس استان كرمانشاه ـ ضمن بيان خير مقدم، به حماسه‌آفرينيهاي دلير مردان عرصة هشت سال دفاع مقدس اشاره كردند و آن سالها را سالهاي افتخار و ايثار برشمردند.
در ادامه، مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ جناب آقاي اسداللهي ـ نيز به عنوان سخنران اين مراسم به بيان مطالبي پيرامون دفاع مقدس پرداختند.
سيد مهدي ازهر، آرش آذربيك، رحمت غلامي، زينب نظريان، و مهري السادات موسوي مهدويان از جمله شاعراني بودند كه در اين مراسم آثار خود را ارائه كردند. همچنين در اين برنامه از شاعراني نظير محمد جواد محبت، بيژن ارژن، رضا حساس و اصغر عظيمي مهر تجليل به عمل آمد.
بيست و هفتميت نشست فرهنگي هرمزگان
بيست و هفتمين نشست فرهنگي، ادبي و هنري حوزه هنري استان هرمزگان در تاريخ 9/7/83 برگزار شد. اين برنامه به مناسبت ميلاد منجي عالم بشريت امام مهدي(عج) و با نام «انتظار» برگزار شد. حضور شاعران، نويسندگان، هنرمندان و هنرجويان اين استان رونق‌افزاي اين نشست بود.
در اين برنامه شاعران با خواندن آثاري پيرامون انتظار و اشتياق ظهور حال و هواي خاصي به مجلس بخشيدند.
پايان بخش برنامه اجراي هنرمندان موسيقي و اهداي جوايزي نفيس به برندگان فراخوان «انتظار» بود.
جلسة نقدي ادبي در قم
سيزدهمين نشست تخصصي نقد ادبي «شكوفه‌هاي خيال» در تاريخ 23 مهرماه 83 در قم برگزار شد. اين نشست از سلسله نشستهاي نقد ادبي است كه در آستانة حلول ماه رمضان با حضور حسين اسرافيلي توسط حوزه هنري استان قم برگزار مي‌شود.
جلسات قصه‌نويسي و نقد داستان در تبريز
جلسات قصه نويسي، نقد رمان و داستان حوزه هنري، بعدازظهر روزهاي دوشنبه هر هفته در محل معاونت فرهنگي حوزه هنري برگزار مي‌شود.
اين جلسات كه از بهمن ماه 1382 كار خود را آغاز كرده است، با شركت علاقه‌مندان و داستان‌نويسان به كار خود ادامه مي‌دهد.
پذيرفته شدن آثار اعضاي اين جلسه در جشنوارة «شاخه نبات» و نيز جشنوارة استاني غرب كشور، از جمله موفقيتهاي اين جلسات به شمار مي‌رود.
حاصل تلاش هنرجويان كارگاه قصه، دو كتاب در دست چاپ از اعضاي فعال اين جلسه است.


 


يك شاعر، يك نويسنده در مشهد
دومين نشست ويژة نقد شعر «يك شاعر، يك كتاب» با همكاري دفتر آفرينشهاي ادبي حوزه هنري در مهرماه امسال در مشهد برگزار شد. در اين جلسه كتاب «فصلهاي خالي از كبوتر» (كه گزيده شعر امروز نيشابور به انتخاب خدابخش صفادل است) در برابر نقد حاضران قرار گرفت. دكتر اكرامي‌فر، زهرا محدثي خراساني، مرتضي جاويد، كيميا تاج‌نيا، و طيبه ثابت از جمله شاعران و منتقداني بودند كه نقدها و نقطه‌نظرهاي خود را پيرامون اين اثر ارائه كردند. اين نشست با شعرخواني شاعراني از نيشابور پايان يافت.


شب شعر و خاطره در مرند
مراسم شب شعر و خاطرة هشت سال دفاع مقدس، توسط سازمان تبليغات اسلامي شهرستان مرند و با همكاري حوزه هنري استان آذربايجان شرقي و نيز بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس اين استان در اول مهرماه در فرهنگسراي شهرداري مرند برگزار شد.
در اين برنامه حجت‌الاسلام علي جديدبناب ـ رياست سازمان تبليغات اسلامي شهرستان مرند ـ به جايگاه ويژة هنر، ادب و شعر در رساندن پيام دفاع مقدس و تاثير آن در اين باره اشاره كرد و وظيفة مسئولان فرهنگ و هنر را در اين راستا بسيار حساس و خطير دانست.
در ادامه شاعران محترم مدعو از مركز استان، تهران و شهرستان مرند آثاري را پيرامون دفاع مقدس خواندند. پس از آن دو نفر از دلير مردان عرصة جنگ، خاطرات خود را براي حاضران بيان كردند.


شب شعر در آرامگاه بوعلي سينا
حوزه هنري استان همدان به مناسبت ميلاد امام حسن(ع) در تاريخ 9 آبان ماه شب شعري در آرامگاه بوعلي سينا برگزار كرد.
اين شب شعر در ساعت 16:30 در تالار فجر و با حضور شاعران و اديبان استان همدان برگزار شد. از ديگر برنامه‌هاي اين شب شعر اجراي برنامة گروه موسيقي سنتي «بابا طاهر» همراه با ضيافت افطار بود.


نظامي گنجوي در تبريز
به همت حوزه هنري تبريز جلسات «نظامي خواني» هر هفته چهارشنبه برگزار مي‌شود. اين نشستها با مباحثي مبني بر كتاب اخلاقي و عرفاني مخزن الاسرار، و با هدف ارتقاي سطح معرفت علمي، ديني، اخلاقي، عرفاني و ادبي علاقه‌مندان به شعر و ادبيات كلاسيك، با حضور امير علي آذر طلعت ـ شاعر و محقق ـ برگزار مي‌شود.
شايان ذكر است كه اين جلسات به صورت هفتگي هر چهارشنبه ساعت 16:30 در معاونت فرهنگي حوزه هنري، واقع در خيابان 17 شهريور، كوچه برق لامع برپا مي‌شود.


انجمن ادبيات داستاني در نوشهر
حوزه هنري غرب مازندران در نوشهر، به منظور كشف و پرورش استعدادهاي جوان اقدام به تشكيل انجمن ادبيات داستاني كرده است.
اين انجمن در نظر دارد در اين راستا كلاسهاي مباني داستان‌نويسي را نيز برگزار كند. علاقه‌مندان مي‌توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر به حوزه هنري غرب مازندران واقع در نوشهر، خيابان فردوسي جنوبي، نبش كوچه ياسر، پلاك 3 مراجعه كنند.


انجمن شعر حوزه هنري در غرب مازندران
با حضور شاعران غرب مازندران انجمن شعر حوزه هنري در شهرستان نوشهر افتتاح شد. حيدر خدايي‌ـ سرپرست حوزه هنري غرب مازندران‌ـ ضمن اعلام اين مطلب گفت: با راه‌اندازي اين انجمن قصد داريم تا نخبگان ادبيات غرب مازندران را گرد هم آورده و از تجربه‌هاي آنها در رشد و اعتلاي ادبيات اين منطقه استفاده كنيم.
وي افزود: به زودي انجمن داستان و انجمنهاي هنري ديگري را در نوشهر و شهرهاي ديگر غرب مازندران راه‌اندازي خواهم كرد.


راه‌اندازي كتابخانة ادبي و هنري در خوزستان
كتابخانة تخصصي ادبي و هنري ره‌آوين حوزه هنري خوزستان راه‌اندازي مي‌شود. اين كتابخانه با هدف ايجاد فضاي مناسب جهت عرضة كتابهاي تخصصي هنري و ادبي، و به منظور ارتقاي سطح كيفي و مطالعاتي هنرمندان خوزستاني در محل سينما فلسطين داير مي‌شود.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري خوزستان، استفاده از اين كتابخانه با صدور كارت مخصوص كتابخانه ره‌آوين صورت مي‌گيرد.


شاعران خوزستاني در نشست تخصصي شعر
دومين نشست تخصصي شعر با حضور دكتر محمدرضا روزبه در تاريخ 16 مهرماه در اهواز برگزار شد. به گزارش ستاد خبري حوزه هنري استان اهواز، مركز آفرينشهاي ادبي حوزه هنري اين استان در راستاي ارتباط بين شاعران و نويسندگان پيشكسوت و جوان، اقدام به برگزاري «نشست تخصصي شعر» با بخشهاي شعرخواني و بررسي شعر امروز كرده است.
اين برنامه به صورت ماهانه در آتليه حوزه هنري اهواز، واقع در خيابان آزادگان، كوچه نشاط برگزار شد.


شب شعر و خاطره در بوشهر
به همت حوزه هنري بوشهر و با همكاري پايگاه مقاومت فتح‌المبين دويره، مراسم شب شعر و خاطره‌اي در روز شنبه مورخ 6/7/1383 برگزار شد. در اين مراسم كه با استقبال چشمگير مردم مواجه شد، پس از تلاوت قرآن كريم، حجت‌الاسلام والمسلمين شهسوار به بيان خاطراتي دربارة هشت سال دفاع مقدس پرداخت. ايشان با بيان جمله‌اي از شهيد بهشتي كه «ما شهدا را از دست نداديم، بلكه آنها را به دست آورديم» به تبيين تفاوتهاي جامعه كنوني با دهه‌هاي اول انقلاب اشاره كرد و وظيفة همه دانست كه در حفظ دستاوردهاي انقلاب بكوشند.
پس از ايشان نيز حاج اسماعيل ماهيني ـ رئيس هيئت رزمندگان استان و فرماندة جنگهاي نامنظم شهيد چمران‌ـ خاطراتي از سالهاي سبز حماسه را بيان كردند.
شعرخواني شاعران استان از ديگر بخشهاي اين مراسم باشكوه بود كه در اين بخش، ماندني صلصال يكي از شاعران دفاع مقدس اين استان با خواندن يك مثنوي حماسي در رثاي شهيد ان استان، شور و حال خاصي به مراسم بخشيد.
در پايان اين مراسم، عبدالله رئيسي ـ مسئول واحد ادبيات حوزه هنري اين استان ـ از راه‌اندازي واحد «ادبيات و هنر مقاومت» در حوزه هنري بوشهر خبر دارد و اظهار اميدواري كرد كه با راه‌اندازي اين واحد، گامهاي بلندي در راستاي حفظ ارزشهاي دفاع مقدس برداشته شود.


برگزيدگان همايش داستان كوتاه «شاخه‌هاي زلال»
همايش داستان كوتاه «شاخه‌هاي زلال» با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان داد. حوزه هنري رودبار كه در تير ماه سال جاري اقدام به فراخوان داستان كوتاه «شاخه‌هاي زلال» كرده بود با دريافت بيش از صد اثر از 67 نفر و معرفي برگزيدگان به كار خود پايان داد. اين مراسم روز يكشنبه 19 مهرماه در سالن كتابخانة عمومي لوشان با گزارشي از طرف حسن اسداللهي ـ مسئول حوزه هنري رودبار ـ كار خود را آغاز كرد و در ادامه شبنم شمس مقدم، افسانه ولي بيگي، كبري پيرشالكوهي، اسماعيل فدايي، كادوس اميدي و نينا دري به قرائت داستانهاي خود پرداختند. سپس ماكان محمدي به عنوان نمايندة هيئت داوران پس از قرائت بيانيه، نفرات برگزيده را معرفي كرد. در اين همايش كه جوايز آن در دو بخش اصلي و جنبي اهدا شد، نينا دري، اسماعيل فدايي و افسانه ولي‌بيگي از شهرستان رودبار به عنوان داستان‌نويسان برگزيدة شهرستان رودبار معرفي شدند.
همچنين مهدي حسن‌زاده از تالش، جمشيد عباسي از فومن و محمود تابنده از لاهجان نيز از ديگر شهرستانهاي استان به عنوان نفرات برگزيده جوايز خود را دريافت كردند.
هيئت داوران در بخش اصلي همايش جايزه سوم را شامل لوح تقدير و نيم سكه بهار آزادي به داستان ژيگالاس نوشتة كادوس اميدي به خاطر نگرش هستي‌شناسانه و ساختار مناسب داستاني اهدا كرد. جايزة اول اين همايش شامل لوح تقدير و يك سكه بهار آزادي نيز به داستان بدون عنوان شبنم شمس مقدم به خاطر ساختار منسجم متني و پردازش عميق روح لطيف يك زن اهدا شد. محمدرضا نورافشان، نويد خواهشي و ماكان محمدي برگزيدگان دوم اين همايش بودند.
همچنين در اين برنامه به همة شركت كنندگان در بخش مسابقة داستان‌نويسي لوح يادمان و جوايزي به رسم يادبود اهدا شد.


سوگواره سراسري شعر محرم در تبريز
دوازدهمين سوگوارة سراسري شعر محرم، اسفند ماه امسال در تبريز برگزار مي‌شود. اين جشنواره به همت حوزه هنري آذربايجان شرقي و بزرگداشت يكصدمين سال وفات حاج رضا صراف تبريزي ـ شاعر بزرگ آذربايجان و مديحه سراي اهل بيت (ع) ـ برگزار مي‌شود.
بنابر اعلام روابط عمومي حوزه هنري آذربايجان شرقي، در اين ارتباط كتابي نيز مشتمل بر زندگي و شعر صراف به چاپ خواهد رسيد.
بر همين اساس، مركز آفرينشهاي ادبي حوزه هنري آذربايجان شرقي از تمامي شاعران و پژوهشگران سراسر كشور دعوت كرده است تا آثار خود را تا تاريخ 15 دي ماه به حوزه هنري اين استان در تبريز ارسال كنند. موضوعهايي كه شاعران و پژوهشگران مي‌توانند در نگارش آثار خود به آنها بپردازند عبارت است از: 1 ـ حوادث سياسي، اجتماعي، فرهنگي و تاريخي دورة صراف 2 ـ انجمنهاي ادبي تبريز در دوره صراف 3 ـ منابع تحقيق درباره شعر و زندگي صراف 4ـ ويژگيهاي زباني شعر تركي صراف 5 ـ ويژگيهاي نوحه‌ها، مراثي و مدايح صراف 6 ـ اشعار فارسي و ويژگيهاي غزلهاي تركي صراف 7 ـ منزلت شهيد و شهادت در مراثي صراف 8 ـ نقش محوري حضرت امام حسين(ع) در مراثي صراف 9 ـ سيماي حضرت فاطمه زهرا(س) در مراثي صراف 10 ـ بررسي دو قصيدة غراي صراف در مدح حضرت اميرالمومنين(ع).


بررسي ارتباط حافظ با قرآن در اصفهان
نشست «حافظ، ظريف انديش‌ترين مفسر نور» در آبان ماه امسال به مدت ده شب در حوزه هنري اصفهان برگزار شد.
اين سلسله نشستها با مباحثي پيرامون حافظه و ارتباط وي با قرآن با حضور جمعي از حافظ شناسان كشور برگزار شد. همچنين در اين جلسه‌ها سخنراني، پرسش و پاسخ، تفأل به ديوان حافظ و برنامه‌هاي جنبي متنوع ديگري نظير كارگاه‌هاي نگارش و واژه‌شناسي و ... داير بود. زمان برگزاري اين نشستها بعد از وقت ملكوتي افطار و مكان آن در سالن تماشاخانة حوزه هنري اصفهان بود.


«مخلوق» در خراسان
رمان «مخلوق» در جلسة نقد و بررسي «يك رمان» خراسان به بوتة نقد سپرده شد. فيروز زنوزي جلالي ـ نويسندة اين اثر ـ گفت: «اگر داستان مي‌خوانيم تا فراموش كنيم، «مخلوق» را مي‌خوانيم تا فكر كنيم.»
وي كه در جلسة نقد و بررسي اين مجموعه در حوزة هنري خراسان حضور داشت افزود: «رمان مخلوق يك رمان انديشگي است با جنس و دورنمايي متفاوت كه در جريان اعتراض مخلوقات به خالق خويش و حكمراني خالق بسط مي‌يابد و مخاطب با معيارهاي رمان سرگرمي نمي‌تواند به سراغ آن بيايد.»
ايشان رمان انديشه را رماني دانست كه مخاطب مي‌خواند تا فكر كند و مخلوق را نمي‌توان براي سرگرمي يا رفع دلتنگي و بي‌حوصلگي چون رمانهاي عاشقانة چاپ چهلم خواند. مخلوق در حوصلة قواره‌هاي زميني نمي‌گنجد.
وي در پاسخ به اينكه چرا زبان مخلوق، ثقيل و سنگين است و آيا نويسنده مخاطب عام خود را در نظر نگرفته است، با اشاره به بخشي از كتاب «مصوره‌هاي نوين» گفت: «آيا مغلق‌گوييهاي گاه و بي‌گاه، دل آزاري نيست و آيا از اريكة خالقانه خود فرود آييم و زبان به نرمي و سلامت بگشاييم تا با گروه كثيري همزبان و همراه شويم يا به معدود همزبان بسنده كنيم؟ من به عنوان نويسنده مي‌دانم كه با چنين زباني، مخاطبان اندكي خواهم داشت، اما آيا خالقان بايد بر زمين‌ هبوط كنند يا اينكه مخلوقان بايد راه عروج را بياموزند؟»
زنوزي جلالي با اشاره به اينكه بافت و زبان مخلوقات، بافت و زباني متفاوت است و در مخلوق واژه‌سازي صورت گرفته است، تصريح كرد: «در تمام عبارتهاي اين اثر، تفكري نهفته است كه مخاطب بايد اين فكر را دريابد تا بتواند با داستان ارتباط برقرار كند.»


«پل معلق» در قم
اولين نشست تخصصي نقد رمان «شكوه قلم» حوزه هنري قم با نقد كتاب «پل معلق» اثر محمدرضا بايرامي در تاريخ 4/7/83 برگزار شد.
در اين برنامه كه با همكاري حوزه هنري قم و بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس برگزار شد محمدرضا بايرامي و عبدالعلي دستغيب حضور داشتند.
عبدالعلي دستغيب به عنوان منتقد مدعو گفت: محمدرضا بايرامي يكي از نويسندگاني است كه آثاري را كه تاكنون ارائه كرده، براي كودكان و نوجوانان بوده است و در رمان «پل معلق» نيز موفق عمل نكرده است و عنصر تبليغي بر عنصر هنر در اين اثر غالب است.
وي در ادامه افزود: عنوان رمان پل معلق در ذهن مخاطب تعليق را به وجود مي‌آورد و در اين رمان پل كنايه‌اي از وضعيتهاي ما در يك دوره است. نشر اين كتاب روزنامه‌اي و لحن كتاب رسمي و اداري است كه منجر به ضعف كتاب شده است.
دستغيب در پايان با بيان اين نكته كه بسياري از صحنه‌هاي اين كتاب قابليت فيلم شدن دارند گفت: متأسفانه اين تصاوير با بافت كلي رمان جوش نخوره است. داستان از سير نزولي از نظر اميد به زندگي برخوردار است و اتفاقهايي كه در داستان شرح داده مي‌شوند، در مسير داستان مؤثر واقع نشده‌اند.


«من ببر نيستم پيچيده به بالاي خود تا كم» در تهران
جلسة نقد رمان «من ببر نيستم پيچيده به بالاي خود تاكم» ساعت 16 روز دوشنبه چهارم آبان ماه در سالن شمارة دو تالار انديشه حوزه هنري تهران برگزار شد.
اين رمان كه نوشتة محمدرضا صفدري است با حضور فيروز زنوزي جلالي ـ نويسنده و منتقد ـ به بوتة نقد سپرده شد.
زنوزي جلالي منظرگاه اصلي نويسندة اين رمان را عدم قطعيتي دانست كه در جهان غرب جا افتاده است.
به اعتقاد وي: بعد از ترور «جان اف كندي» قطعيت و قهرمان داستان از بين رفت. تا آن زمان همه چيز در داستانها بر محور آدمهاي خير و شر بود، اما پس از آن، عدم قطعيت رواج يافت. فكر مي‌كنم حادثة يازده سپتامبر نيز تاثير خود را بر ادبيات جهان خواهد گذاشت.
زنوزي جلالي در ادامه رمان صفدري را متأثر از نوع نگرشي خواند كه به اصل شدن اشيا مي‌پردازد و افزود: ما اگر با يافته‌ها و داشته‌هاي خود دربارة اصول داستان‌نويسي، سراغ اين رمان برويم، با رماني تناقص با آن ذهنيت روبه‌رو مي‌شويم و آن را كنار مي‌گذاريم. در اين رمان خبري از فاكتورهاي سنتي داستان‌نويسي نيست و نويسنده كوشيده است تا تمام باورهاي ذهني خواننده را از بافت داستان به هم بريزد. صفدري اين كار را آگاهانه انجام داده و خواسته است تا عادتهاي ذهني ما را به هم بزند.
به اعتقاد وي: زماني كه نويسنده ثابت كرد كه مي‌تواند داستان بنويسد، اجازه دارد نوآوري كند. محمدرضا صفدري هم به گواه كارنامه‌اش ثابت كرده است كه يك نويسنده است و بر بستر داستان اشراف دارد.


راه‌اندازي بخش عربي سايت ادبي «لوح»
همزمان با نيمه شعبان و ميلاد حضرت مهدي(عج) بخش عربي سايت ادبي «لوح» راه‌اندازي شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.
به گزارش ستاد خبري حوزة هنري تهران، بخش عربي سايت «لوح» با هدف معرفي فرهنگ و ادبيات فارسي به مخاطبان عرب زبان و ايجاد زمينة تبادل فرهنگي و هنري ميان دوستداران زبان و ادبيات فارسي داخل كشور راه‌اندازي شده است.
در بخش عربي اين سايت، مطالب متنوعي از نويسندگان و هنرمندان ايراني و عرب از جمله داستان و شعر وجود دارد كه مي‌تواند زمينة مناسبي را براي ايجاد ارتباط بين فرهنگها فراهم كند.
علاقه‌مندان جهت استفاده از مطالب بخش عربي سايت «لوح» مي‌توانند به آدرس اينترنتي :
www.louh.com/arabia مراجعه كنند.


دفتر ادبيات و هنر مقاومت با 500 عنوان كتاب
انتشار بيش از 500 عنوان كتاب، حاصل تلاش 16 سال فعاليت دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري است.
مرتضي سرهنگي ـ مدير دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري ـ در اين باره گفت: از دو، سه ماه بعد از پايان جنگ در سال 67 كه اين دفتر فعاليت خود را شروع كرده، تاكنون بيش از 500 عنوان كتاب منتشر كرده است. اين آثار در موضوعهاي مختلفي چون شعر، داستان، پژوهش و نقد، قصه‌هاي شهر جنگي، قصه‌هاي فرماندهان، يادنامه، خاطرات رزمندگان، خاطرات زنان، خاطرات آزادگان، خاطرات اسراي عراقي و ... منتشر شده است.
وي در ادامه افزود: در كشورهايي كه خواسته يا ناخواسته درگير جنگ مي‌شوند، ادبيات جنگ خود‌به‌خود بروز مي‌كند و به همين دليل به ادبيات جنگ، ادبيات ناگزير اطلاق مي‌شود. ادبيات جنگ يك دارايي ملي است و بايد هر روز به اين دارايي بيفزاييم. كسي نمي‌تواند به سربازي كه سالها در اسارت دشمن بوده، بگويد خاطراتت را ننويس. همچنين به سربازي كه پس از سالها از جنگ به خانه برگشته نمي‌توان گفت از جنگ، روزهاي جنگ و خاطرات جنگ ننويس. جنگ يك رنج بشري است و اين رنج مثل گدازه‌هاي آتشفشان از گلوي انسانها فوران خواهد كرد و اين ارتباطي به دولتها ندارد.
مدير دفتر ادبيات و هنر مقاومت در ادامه به ادبيات جنگ ايران اشاره كرد و آن را ادبياتي از نوع پايداري و مقاومت دانست، چرا كه ايران در جنگ هشت سالة خود نه متجاوز بود، نه مغلوب.
مرتضي سرهنگي در پايان با اظهار اميدواري نسبت به آيندة ادبيات جنگ گفت: ادبيات جنگ در كشور ما جوان است، اما پيشاني بلندي دارد و ما در دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري كه كم‌كم دارد به عنوان يك مرجع مهم و معتبر در ادبيات جنگ مطرح مي‌شود، تمام تلاش خود را صرف پيشرفت و حمايت از آن خواهم كرد.


همايش شب شعر فلسطين در تهران
همايش شب شعر فلسطين روز چهارشنبه در تالار انديشة حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي تهران برگزار شد.
در اين همايش كه به همت جمعيت دفاع از ملت فلسطين و با همكاري حوزه هنري برگزار شد، شاعران، هنرمندان و جمعي از دوستداران شعر و ادب براي تجليل از صاحبان آثار برگزيده و پيشكسوتان عرصة شعر پايداري و فلسطين گرد هم آمدند.
در ابتداي اين همايش، مجتبي رحماندوست ـ دبير كل جمعيت ـ ضمن تشكر از شركت‌كنندگان و برگزاركنندگان همايش اظهار داشت: متأسفانه تا امروز در زمينة شعر فلسطين اقدام مؤثري صورت نگرفته و اميدواريم كه اين همايش آغازي براي ساماندهي و تشكيلاتي كردن شعر فلسطين باشد.
در اين همايش شاعراني چون علي‌رضا قزوه، عباس براتي پور، شيرينعلي گلمرادي، صابر امامي و حسين علا به شعرخواني پرداختند.
در پايان اين همايش، صابر امامي به تشريح تاريخچة شعر فلسطين و تأثير ادبيات و شعر فلسطين بر انتفاضه و مقاومت ملت فلسطين پرداخت.
اهداي جوايزي به رسم يادبود به هفت نفر از برگزيدگان اين همايش پايان‌بخش برنامه بود. علي سعادت شايسته، اميد مهدي‌نژاد، شعبان كرم‌دخت، علي دولتيان، حسين هدايتي، تيمور آقامحمدي و فائزه اميني شاعران برگزيده‌اي بودند كه موفق به دريافت اين جوايز شدند.

 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است