تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


November 3, 2004 06:31 PM

شب شعر امام علي در دانشگاه کوفه و چند خبر جالب ادبي ديگر

رهبر معظم انقلاب از ظهور استعدادهاي نو و درخشان در عرصه شعر فارسي ابراز خرسندي کردند
در شب ميلاد کريم اهل بيت امام حسن مجتبي (ع) ، جمعي از شاعران در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي به قرائت سرودهاي خود پرداختند.
به گزارش خبرگزاري مهر در شب ميلاد کريم اهل بيت امام حسن مجتبي (ع) ، جمعي از شاعران در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي به قرائت سرودهاي خود در باب انتظار ظهور ، عشق به اهل بيت عصمت و طهارت عليم السلام ، تجليل از شهيدان ، بزرگداشت ارزشهاي معنوي و انساني ، و لطافتها و زيبايي هاي جاري در هستي پرداختند.


رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين ديدار اهتمام به ترويچ و تعميق زبان و ادبيات فارسي را ضروري برشمردند و از ظهور استعدادهاي نو  و درخشان در عرصه شعر فارسي ابراز خرسندي کردند.


حضرت آيت الله خامنه اي ، جلسه فرهنگي - ادبي امشب شاعران را نمادي از پاسداشت شعر و زبان و ادبيات فارسي برشمردند.
 


پنجره اي به شعر جهان براي جوانان ايران


چهارشنبه، 13 آبان، 1383 ساعت 14:34


تهران-خبرگزاري سينا – ساناز الله بداشتي
مجموعه کتابهاي شعر جهان با هدف تامين منابع مناسب و غني در حوزه شعر و انديشه و برقراري ارتباط با جوانان در انتشارات لمي،فرهنگي منتشر مي شود.
به گزارش خبرگزاري سينا اين انتشارات قرار است مجموعه شعرهايي از زبانهاي آلماني،انگليسي،اسپانيولي،ترکي،يوناني و ارمني را ترجمه و در کتاب هاي کوچک 120 تا 150 صفحه اي با مقدمه کوتاه تحليلي منتشر کند.
در اين مجموعه آثاري از شاعران برجسته دوره معاصر که به زبان هاي مختلف شعر گفته اند ، انتخاب و ارائه خواهد شد.
فريده حسن زاده،فريدون فرياد،سرکارحسنخان،ناصرفيض،سعيدآذين،موسي بيدج وآرمن ،انتخاب و ترجمه اشعار اين کتاب را برعهده دارند.
هر يک از افراد يکي از کتاب ها را از ميان سروده هاي شاعران 50-60 سال اخير هر کشور که در قيد حيات هستند و امکان برقراري ارتباط با آنها وجود دارد انتخاب و ترجمه مي کنند.
اولين پروژه کتابهاي شعر جهان به شعرهاي انگليسي،عربي،اسپانيولي،آلماني،ترکي و ارمني اختصاص دارد که در مجموعه هاي کوچک 3جلدي به زودي منتشر مي شود.


 


فراخوان دهم شعر جوان


دوشنبه 11 آبان ماه 1383
23:04 
  
فراخوان دهم دفتر شعر جوان اعلام شد تا شاعران جوان 15 تا 25 ساله براي شرکت در کنگره دهم شعرهايشان را ارسال کنند.
از سوي ديگر دفتر شعر جوان در نظر دارد تا دوره هاي يکساله اي را براي اعضاي تهراني کارگاه هاي شعر هفتگي با حضور کارشناسان مختلف برگزار کند. اعضاي شهرستاني نيز به صورت مکاتبه اي از نقد آثار خود و جزوات و کتابهاي ارسالي بهره مند خواهند شد و در پايان دوره نيز کنگره سراسري شعر جوان با حضور شاعران شناخته شده و اعضاي دفتر شعر جوان برگزار مي شود. 


بزرگداشت پابلو نرودا در جشنواره بين‌المللي شعر



خبرگزاري فارس: جشنواره جهاني شعر لندن، با برپايي كنفرانس‌ها و سخنراني‌ها در مورد اشعار و زندگاني شخصي پابلو نرودا، از اين شاعر شيليايي تقدير مي‌كند.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري رويترز، در جشنواره جهاني شعر لندن همچنين دون پترسون شاعر انگليسي و برنده جايزه تي اس اليوت، كنفرانسي را در مورد فعاليت‌هاي اليوت در عرصه نشر در سمت مديريت موسسه انتشاراتي "فابر اند فابر" ارائه خواهد داد.
انتشارات فابر اند فابر در نزد انگليسي‌ها به انتشاراتي آثار شگفت‌انگيز شهرت دارد و ماه گذشته برابر با هفتاد و پنجمين سالگرد تاسيس اين انتشاراتي بود.
اين جشنواره همچنين شاهد جلسات و شب‌شعر‌هاي متعددي با حضور شعرايي از كشور‌هاي مختلف جهان خواهد بود. امسال دو شاعر فلسطيني يعني سعدي يوسف و مريد البرغوثي نيز از ميهمانان اين جشنواره هستند.
جشنواره شعر لندن از معتبرترين گردهمايي‌هاي شعري در جهان محسوب مي‌شود كه در آن شعراي بسياري از قاره‌هاي مختلف جهان شركت مي‌كنند. اين شاعران هر كدام نماينده سبك‌هاي مختلف شعري در جهان امروز هستند و اغلب آنها از ميان كساني برگزيده مي‌شوند كه در كشورشان از جايگاه شاخصي برخوردار شده يا در سطح جهاني توجهات را به خود معطوف داشته‌اند.
گفتني است كه اين جشنواره به ابتكار شاعر بريتانيايي تيد هيوز آغاز شد كه تا سال 1998 يعني سال در گذشتش اداره اين جشنواره را به عهده داشت.
انتهاي پيام/


 دفتر شعر جوان عضو مي‌پذيرد



خبرگزاري فارس: دفتر شعر جوان به منظور ارتقاي سطح علمي شعر جوان عضو مي‌پذيرد


به گزارش خبرگزاري فارس،‌به نقل از روابط عمومي دفتر شعر جوان، اين موسه از جوانان مستعد (15 تا 25 ساله) شاعر سراسر كشور دعوت مي‌كند تا در دهمين فراخوان دفتر شعر جوان شركت كنند.
بر اساس اين گزارش دوره‌هاي يكساله دفتر براي اعضاي تهراني كارگاه‌هاي شعر هفتگي با حضور كارشناسان مختلف برگزار خواهد شد و اعضاي شهرستاني نيز به صورت مكاتبه‌اي از نقد آثار خود و جزوات و كتاب‌هاي ارسالي بهره‌مند مي‌شوند و در پايان دوره نيز كنگره سراسري شعر جوان با حضور شاعران شناخته شده و اعضاي دفتر شعر جوان برگزار مي‌شود.
بنابراين گزارش، گزيده‌اي از آثار اعضاي دفتر در پايان دوره به صورت مجموعه شعر به چاپ خواهد رسيد.
گفتني است، از آنجا كه هدف دفتر شعر جوان ارتقاي سطح علمي شعر جوان كشور است، كليه خدمات اين دفتر به صورت رايگان انجام خواهد شد.
علاقمندان مي توانند با ارسال سه قطعه از اشعار و مشخصات كامل خود در اين فراخوان شركت كنند.
انتهاي پيام/


شاعران معاصر از " رباب بانو " مي سرايند
موضوع امسال شب شعر عاشوراي شيراز ، رباب بانو ، همسر حضرت امام حسين ( ع ) است.
احد ده بزرگي - شاعر و دبير شبهاي شعر عاشوراي شيراز در گفت و گو با خبرنگار ادبي مهر با اعلام اين خبر افزود : بر اساس سنت همه ساله ، هر سال شخصيت هاي عاشورايي به صورت نمادين مورد توجه برگزار کنندگان شب شعر عاشورا قرار مي گيرد ، چنان که تا به حال ، شخصيت هايي مانند حضرت علي اصغر ( ع ) ، حضرت علي اکبر ( ع ) ، حضرت رقيه ( ع ) ، حضرت عباس ( ع ) ، امام سجاد و ديگر بزرگواران در شبهاي شعر عاشورايي شيراز مورد ستايش و تجليل شاعران قرار گرفته اند .
اين شاعر که بخشي از آيات کلام الله مجيد را به نظم در آورده است ، تصريح کرد : دبيرخانه شب شعر عاشورا تا پايان آبانماه منتظر دريافت شعرها و آثار ذوقي شاعران و علاقه مندان به خاندان عصمت و طهارت است .
گفتني است امسال ، شب شعرعاشورا
 


به كوشش ماهنامه ادبي بيدار؛
شب هاي شعر بيدار در فرهنگسراي هنر برگزار مي‌‏شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


شب‌‏هاي شعر بيدار به كوشش ماهنامه ادبي بيدار هر ماه يكبار در فرهنگسراي هنر برگزار مي‌‏شود.
كريم رجب زاده در گفت و گوبا خبرنگار ادبي ايلنا گفت: ماهنامه ادبي بيدار كه تاكنون 28 شماره آن منتشر شده در ابتدا بيشتر گرايش به نقد ادبي داشت اما از شماره قبل به مسايل ادبي توجه نشان داده‌‏است.
وي در ادامه تصريح كرد: ماه گذشته 29 مهر ماه همين شب شعر را با حضور تعدادي از شاعران برجسته و جوان برگزار كرديم كه بسيار هم مورد توجه قرار گرفت.
شاعر مجموعه"آواز خواني بي‌‏زبان" در پايان افزود: شب شعر اين ماه را 26 آبان ماه از ساعت 18-16 در فرهنگسراي هنر برگزار مي‌‏كنيم و اميدواريم در اين مراسم شاعران به‌‏نامي چون منوچهر آتشي, م. آزاد, حافظ موسوي, شمس لنگرودي و... حضور داشته باشند.
پايان پيام


 


سهيل محمودي : با بخشنامه و سکه طلا شعر ديني به وجود نمي آيد / مايل نيستم در فضاي دولتي کاري انجام بدهم
سيد حسن ثابت محمودي ، متخلص به " سهيل " گفت : نسل بعد از ما هم به شعر ديني و آئيني گرايش دارد ، اما يا آن را عرضه نمي کند و يا از بيان آن پرهيز دارد که اين موضوع ، به دلايل متعددي بر مي گردد...



شاعر " فصلي از عاشقانه ها " در گفت و گو با خبرنگار ادبي مهر ، با بيان اين مطلب افزود : در سالهايي ، اينگونه سرودن و سخن گفتن ، بخشنامه اي نبود و سرودن شعرهايي که من نام آنها را " باورمند " گذاشته ام ، حتي ضررهاي دنيايي هم داشت ، به قول دعبل که مي گويد : من چهل سال است چوبه ي دارم را بر شانه خودم حمل مي کنم و کسي تا حالا پيدا نشده که مرا به اين دار بياويزد!
سهيل محمودي تصريح کرد : در زماني شعرهاي آئيني سرودن ؛ نه تنها نفع دنيايي نداشت ، بلکه شاعر آن با مسائل و تهديدهاي  شعري و ذوقي بسياري مواجه مي گرديد ؛ حتي کارش به ترور هم مي کشيد و در اوايل دهه ي 60 برخي از دوستان ما به خاطراينگونه سرودن ، مورد تهديد بسياري از گرايش هاي ضد ديني واقع مي شدند.
از جوي که ايجاد شده ، بايد جدا فاصله گرفت ، سکه و کنگره و همايش و ... نمي گذارد شاعران ما با باورخودشان شعر بگويند ، بايد بگذاريم آنها با باورهاي خود شعر بگويند 
 وي خاطرنشان ساخت : آن زمان ، باورها باعث مي شد که شعر ديني به وجود بيايد ، نه جشنواره و سمينار و سکه طلا ! الان درباره ي شعر ديني بخشنامه صادر مي شود ، خود من مايل نيستم در اين فضاي بخشنامه اي و دولتي کاري انجام بدهم ، هرچند اخيرا تعدادي شعر سپيد و جدي با رويکرد ديني و آئيني سروده ام که انشاءالله چاپ خواهد شد.
سهيل محمودي ياد آور شد : ازجوي که ايجاد شده ، بايد جدا فاصله گرفت ، سکه و کنگره و همايش و ... نمي گذارد شاعران ما با باورخودشان شعر بگويند ، بايد بگذاريم آنها با باورهاي خود شعر بگويند ، قطعا اگر اين اتفاق بيافتد ، ما صداي زندگي بهترين انسانهاي جهان را در شعرهاي شاعران امروز هم خواهيم شنيد.   
سراينده شعر " دريا در غدير " گفت : شاعران آئيني ما همواره در طول تاريخ ، حنجره ي زندگي متعالي اهلبيت ( ع ) بوده اند ، آثارکساني مانند دعبل ، سيد اسماعيل حميري ، کسايي ، فردوسي و حتي شاعراني در روزگار ما مانند نيما يوشيج و شهريارو مهدي اخوان ثالث در قطعه معروفي که مي گويد : " يا علي موسي الرضا درياب ... "  قابل تقدير است و اين شاعران ،  با اتصال به آن جانهاي شريف ، خود را به مرز جاودانگي نزديک کرده اند.
 


نيشابور ميزبان سومين جشنواره استانى شعر رضوى شد 
نيشابور، خبرگزارى جمهورى اسلامى ايران ۰۷ / ۰۸ / ۸۳
داخلى.فرهنگى.هنرى.جشنواره
سرپرست کانون هنر شهرستان نيشابور گفت : اين شهر براى سومين سال متوالى
ميزبان جشنواره استانى شعر رضوى شد.
ابوالقاسم دانشجو روز چهارشنبه در گفتگو با ايرنا افزود : با اين تصميم
نيشابور در آذر ماه امسال ميزبان شاعران فرهيخته استانهاى خراسان رضوى ،
شمالى و جنوبى خواهد بود.
وى گفت : در حال حاضر دبيرخانه اين جشنواره در محل کانون هنر نيشابور در
حال شکلگيرى است وبا برنامه ريزيهاى به عمل آمده ۲۳ ۲۴و آذر ماه همزمان
با ميلاد حضرت معصومه اين جشنواره در نيشابور بر گزار مىشود.
دانشجو اظهارداشت : برگزارى اين جشنواره همکارى دستگاههاى ذيربط را طلب
مى کند که اميد است سومين به بهترين نحو ممکن انجام شود.
 


شب شعر در آرامگاه بوعلي سينا برگزار مي‌‏شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


شب شعري به مناسبت ميلاد امام حسن (ع)، روز شنبه 9 آبان ماه جاري در همدان برگزار مي شود.
به گزارش ايلنا به نقل از ستاد خبري حوزه هنري اين شب شعر با حضور شاعران, اديبان استان و اجراي برنامه گروه موسقي سنتي باباطاهر همراه با ضيافت افطار برگزار مي‌‏شود.
لازم به ذكر است اين برنامه به همت حوزه هنري همدان ساعت 16:30 روز ياد شده در تالار فجر استان همدان، واقع در آرامگاه بوعلي سينا اجرا مي‌‏شود.
پايان پيام


نيايش واره هاي شعر فارسي زمزمه مي شود
خبرگزاري مهر - گروه فرهنگ و ادب : بيش از 20 شاعر معاصر ، تازه ترين شعرهاي خود را با موضوع " نيايش " در موزه ي امام علي ( ع ) قرائت مي کنند.
به گزارش خبرنگار ادبي مهر ، در اين همايش شعر ، که سه شنبه از ساعت 18 تا 21 خواهد بود ، شاعراني چون : پرويز بيگي حبيب آبادي - يوسفعلي ميرشکاک ، محمد حسين جعفريان - محمد رضا سهرابي نژاد - آرش شفاعي - شيرينعلي گلمرادي - مريم صدرايي - خليل عمراني - دکتر صديقه وسمقي - مصطفي محدثي خراساني - علي رضا بهرامي - رايحه راستاني - عباس براتي پور و ... حضور مي يابند.
شاهرخ تندرو صالح ، دبير اين همايش در گفت و گو با خبرنگار ادبي مهر ، با اعلام  اين خبر افزود : براي حضور در اين همايش ، دو شاعر و نويسنده فارسي زبان نيز که در کشورهاي همسايه اقامت دارند ، حضور خواهند يافت و درباره روند اعتلاي زبان فارسي و ادبيات معاصر ايران درکشور خود با حاضران سخن مي گويند.
گفتني است همايش ياد شده با صرف افطار آغاز خواهد شد.
 


دانشگاه كوفه برگزار مي‌كند:


همايش بزرگ شعر امام علي ـ ع ـ در كوفه



رسا،‌ گروه بين‌الملل ـ دانشگاه كوفه با همكاري مركز پژوهش‌هاي اسلامي وابسته به دانشگاه، در ايام سالگرد شهادت حضرت علي ـ ع ـ همايش بزرگ شعر امام علي ـ ع ـ را برگزار مي‌كند.
 


دكتر سيد حسن حكيم رئيس دانشگاه كوفه اعلام كرد: اين دانشگاه در راستاي فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي خود در ماه مبارك رمضان همايش بزرگي را برپا خواهد كرد كه در آن اشعار و متون ادبي كه در وصف مولاي متقيان، حضرت علي ـ ع ـ ايراد شده است، قرائت مي‌شود. وي گفت: اين دانشگاه همواره با صدور مجلات، نشريات و جزوه‌هاي عقيدتي و فرهنگي سعي در بالا بردن سطح فرهنگ و اعتقادات مردم دارد. وي تأكيد كرد: دانشگاه كوفه همايش با‌شكوه ديگري با موضوع امام حسين ـ ع ـ در ايام محرم برپا كرده بود كه مورد استقبال فرهنگيان و شخصيت‌هاي اسلامي و شيعه قرار گرفت.
همايش شعر امام علي ـ ع ـ در دهه آخر ماه رمضان در شهر كوفه برپا خواهد شد و شخصيت‌هاي اسلامي و فرهنگي زيادي در آن شركت خواهند كرد.






 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است