تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


November 2, 2004 10:55 PM

انجمن شاعران فارسي‌گوي جهان تكشيل مي‌شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران 
سرويس فرهنگ و ادب - ادبيات 


نشست خبري “نخستين همايش چشم‌انداز شعر معاصر فارسي” صبح امروز با حضور دبير شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي و نمايندگان رسانه‌هاي جمعي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست علي‌اصغر محمدخاني ـ دبير شوراي يادشده ـ با اشاره به برگزاري اين همايش در روزهاي بيست و يكم و بيست و دوم مهرماه خاطرنشان ساخت: اين همايش در سه تالار دانشكده ادبيات دانشگاه تهران به طور همزمان برپا مي‌شود.
وي با اشاره به ارايه 60 مقاله در اين همايش گفت: در دو روز برگزاري شعر معاصر ايران در محورهاي جريان شناسي ساختار و زبان شعر معاصر ايران ميزگردها و سخنراني‌هاي ارايه خواهد شد.
در ادامه ابراهيم خداياري ـ معاون شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي ـ در سخناني اظهار داشت: با توجه به اينكه در اين همايش شاعراني از چهار كشور ايران، تاجيكستان، افغانستان و ازبكستان حضور دارند، فرصتي است تا شاعران جوان ما با شاعران جوان اين كشورها آشنا شوند. براي ما خيلي مهم است كه بدانيم بر سر فرزندان رودكي و سوزني سمرقندي چه آمده است.
خداياري درباره ملاك انتخاب شاعران گفت: ما در كتاب “باغ بسيار درخت” آثار برگزيده همه شاعران بررسي شده را چاپ كرده‌ايم و مثلا از ايران مقطع نيما تا محمدسعيد ميرزايي را انتخاب كرده‌ايم. در كل يكصد و چهار شاعر انتخاب شده‌اند؛ بر اساس شهرت شاعري و حضوردر جريانهاي شعري كشور خودشان.
محمدخاني نيز در ادامه نشست توضيح داد: اين همايش مي‌تواند زمينه ساز ترجمه شعر معاصر ايران باشد.
وي در پاسخ به پرسشي درباره اينكه ما اول بايد شعر معاصر را در دانشگاه‌ها و مدرسه‌هاي خودمان معرفي كنيم، گفت: وظيفه ما به عنوان شوراي گسترش در خارج از كشور است و مسؤوليتي در داخل نداريم؛ اما تا شعر معاصر در ايران جدي گرفته نشود، در خارج هم معرفي نمي‌شود. البته در سالهاي اخير توجه بيشتر به اين مساله در كتابهاي درسي شده است.
خداياري نيز در پاسخ به نحوه تركيب هيات داوران گفت: در بخش شعر معاصر ايران صابر امامي، بهادر باقري، بنده، عليرضا قزوه، محمدحسين محمدي، محمدرضا محمدي نيكو و علي‌اصغر محمدخاني حضور دارند. گزينش سليقه‌يي هم ممكن است باشد؛ اما اينكه چرا فلان شاعر هست يا فلان شاعر نيست، هيچ عمدي در كار نبوده است. است خداياري در پايان از تشكيل انجمن شاعران فارسي گوي جهان و نيز راه اندازي سايت شاعران پارسي گوي خبر داد.
انتهاي پيام 

 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است